Minulý týždeň ste mali možnosť zoznámiť sa s príbehom Gabriely Revickej, s jej podnikateľskými začiatkami, ako aj s portálom www.e-zeny.sk .
Pokiaľ vás zaujíma, aké skúsenosti s e-ženami majú za polroka ich aktivity a s čím všetkým začínajúce podnikateľky prichádzajú, čítajte ďalej.
Portál funguje od novembra 2009.
Pýtam sa, akú majú skúsenosť za uplynulého polroka, s čím všetkým sa na ne ženy obracajú, čo zvažujú, aké témy chcú konzultovať?
Gabriela hovorí, že veľa nápadov súvisí so ženskou kreativitou. Ženy si však často myslia, že je na trhu veľká konkurencia a preto nemôžu uspieť. No ona to vidí inak. Myslí si, že je dôležité, aby žena v tom svojom nápade – podnikaní, dokázala ponúknuť niečo, v čom bude naozaj NAJ, jedinečná a prvá, a nebude len kopírovať konkurenciu.
Spomína, že na jedných raňajkách s e-zenami prišla žena, ktorá je dula (profesionálna podpora pri pôrode) a uvažovala o prenesení tejto svojej aktivity do oblasti biznisu. Je to netradičná profesia – povolanie, ale Gabika v tom vidí veľký potenciál. Bavíme sa o tom, aké to je, keď je nejaká profesia vnímaná veľmi silne sociálne a treba ju preklopiť na biznis, ktorý má zarábať. Gabriela prináša zaujímavé myšlienky, ktoré aj mne menia pohľad na „sociálny rozmer“ biznisu.
Môžeme byť všetky podnikateľkami?
Na moju otázku, či si myslí, že každá žena ktorá sa na nich obráti, môže na slovenskom trhu uspieť, odpovedá po krátkom zaváhaní, že nie. Veľké riziko vidí v tom, keď ženy veľmi váhajú a riešia príliš veľa dilem. Vtedy sa jej zdá kontraproduktívne ich povzbudzovať k tomu, aby sa naozaj do podnikania pustili. Je presvedčená, že sú ľudia, ktorí sú lepší ako zamestnanci a nemajú kapacitu celé bremeno podnikania vziať na seba.
Zaujíma ma, čo podľa nej do kategórie online podnikania nepatrí? Keď vyrábam nejaké produkty a predávam ich, alebo ponúkam nejakú službu a prezentujem ju na internete, to je pomerne jasné, ale vníma nejakú oblasť, ktorá jej k online podnikaniu nepasuje? Gabriela sa zamyslí – tých prípadov je zrejme minimum, vždy je potrebné zvážiť všetky súvislosti.
Tiež chce povzbudiť ženy z vidieka, kde je ťažšia zamestnateľnosť. Podnikanie považuje pre tieto ženy za vhodnú príležitosť.
Podnikateľka vs. zamestnanec
Keďže Gabriela celý svoj aktívny život podniká, zaujímalo ma, či s tým nemala niekedy chuť seknúť a ísť sa niekam na 8 hodín zamestnať. Usmeje sa a hneď odpovedá, že niekoľkokrát. Ale vždy si uvedomí, že nie je typ zamestnanca, ktorý by sedel celý pracovný čas v kancelárii. Hneď však dodáva, že už ju napadlo, že by sa aj zamestnala, aby vedela aké to je. J
V podnikaní vidí sama veľké výhody pre ženy, ktoré chcú skĺbiť svoj materský a rodinný život s prácou. Spolu s kolegyňami z e-zeny.sk to vnímajú tak, že veľa žien akoby stále bojuje s dilemou, či práca alebo rodina. No myslia si, že práve online podnikaním sa to krásne dá spojiť.
Uvedomuje si, že je to náročné na disciplínu a sama sa to musela učiť – ustriehnuť čas pre prácu a čas pre rodinu. Keďže naše pracovisko je doma, deti nás často vidia za notebookom a pokiaľ sú malé, tak veľmi nemajú prehľad o tom, či sa na tom PC hráme, alebo úradujeme.
Odporúča všetkým maminám – podnikateľkám starostlivo tento čas rozdeliť a ustriehnuť. S malými deťmi treba využiť čas, keď spia alebo keď ich môže zobrať na prechádzku babička. S väčšími deťmi, ktoré sú už viac schopné pochopiť fakt, že mama doma pracuje, je vhodné si dohovoriť čas: „teraz ešte budem hodinu pracovať a potom sa pôjdeme von prejsť ..“
Spomína si, že v začiatkoch jej podnikania prišli klienti do kancelárie – domácej obývačky, kde ich ona privítala s dieťaťom na rukách. Ona doriešila obchodné veci, dcéra sa plazila okolo klientov. Bola mladšia, brala to s humorom, ale teraz hovorí, že by to nikomu neodporúčala robiť takýmto spôsobom.
Uzatvára túto tému, že materstvo je nekonečný proces, deti budú našimi deťmi na celý život a rodina matku tak nejako potrebuje viacej. Má pocit, že prácou z domu a podnikaním sa starostlivosť o deti a rodinu dá skĺbiť s prácou.
Motivácia
Gabriela odpovedá jednoznačne – mať svoje ciele! Neupadať do pohodlia a letargie. Ísť ďalej. Nehovorí pri tom o naháňaní sa za majetkom alebo prestížou. Hovorí o písaní cieľov, o zvažovaní vlastných potrieb, o plánovaní krokov, ktoré vedú k dosiahnutiu cieľa.
Pomáha jej v tom coachka, pravidelné rozhovory s ňou. Hovorí, že je to o sebadisciplíne a zharmonizovaní tela a duše. Je to jej cesta ako smerovať vpred.
Najbližší cieľ pre e-zeny je seminár pre ženy, ktoré majú záujem o poradenstvo v podnikaní.
Na to, aby všetko zvládla, čerpá silu z prírody. Potrebuje ju pravidelne, nielen cez prázdniny.
Momenty zo života vydatej ženy
Je názov knihy, ktorá vyšla koncom roka 2009. Napísať ju bola potreba! Gabriela si vždy priala písať, písala od detstva, príbehy si odkladala na papierikoch, do písmen dávala svoje prežívanie, pocity, možno aj istý pretlak, ktorý prináša každodenná realita.
Posolstvo, ktoré knižka odovzdáva, je aj v tom „že v tom nie sme sami“. V príbehoch, ktoré knižka obsahuje, sa nájde asi väčšina žien, lebo sú zo života. Nie z ružových románov, ale z reality, ktorá niekedy ružová vôbec nie je.
„Dnes viem, že sú také dni, keď sme plné šťastia a radosti, lebo nám je dopriate mať muža, s ktorým chceme prežiť svoj život. Tešíme sa z našich detí, lebo si uvedomujeme, že mať svoju rodinu je veľká vzácnosť. Reportáž zo života vydatej je aj o iných dňoch. Napríklad aj o takých, keď si vydatá žena opakuje mantru: Nezabiješ, nezosmilníš, nezabiješ, nezosmilníš… Lebo byť šťastne vydatá dá niekedy poriadne zabrať.“