… má určite každý deň Ingrid Littmannová a tóny svadobného pochodu už musí poznať hádam naspamäť. A tiež má už presne v oku, aká nevesta a ženích k nej idú.
Bolo by možno zaujímavé sa s ňou rozprávať kdesi pri káve o zážitkoch z toľkých svadieb. Inak to ani v prípade majiteľky Svadobného domu štúdia Škerák nemôže byť. Ako to celé so svadbami bolo a je, porozprávala pre www.rodinka.sk.
Skôr, než vážne začneme: akú svadbu ste mali?
Samozrejme tú najlepšiu. 🙂 Určite pre každú nevestu je tá jej svadba tá najkrajšia a najlepšia. Organizácia tej našej svadby však bola o to jednoduchšia, že sa pohybujeme spolu s manželom v tejto brandži, teda sme aj poznali osobne dodávateľov, ktorí figurovali na našej svadbe. Tým pádom odpadol zbytočný stres z toho, či DJ vôbec na svadbu príde, či sa svadobná torta podarí a akú „videokatastrofu“ máme očakávať.
A high lightom našej svadby bolo osobné čapovanie piva – dostali sme ako svadobný dar sud piva s pípou, tak hlavne mužská časť si túto kultúrnu vložku veľmi užívala.:)
Ako vlastne vzniká svadobná agentúra?
Je pravda, že veľa svadobných agentúr vznikne hneď po svadbe majiteľky agentúry. Keďže pred svojou svadbou toho pochodí veľa a pozisťuje kopec informácií, má sa od čoho odraziť. Niekedy sú však očakávania nových firiem väčšie, ako je samotná realita. Slovenský trh je dosť malý a dovoľujem si tvrdiť, aj presýtený a preplnený spoločnosťami, ktoré ponúkajú svoje služby v oblasti svadby.
V našom prípade to bolo úplne inak. Keď som spoznala manžela, študoval na VŠMU strihovú skladbu a pracoval ako kameraman v jednom štúdiu. K fotografii ma priviedol on. Po polročnej známosti sme si otvorili vlastnú firmu, ktorá poskytovala len video – foto služby s názvom Štúdio Škerák. Postupne sme samozrejme dopĺňali ponuku našich služieb. Začalo sa to distribúciou svadobných oznámení (spoločnosť Škerák Printing sro), pokračovalo to nákupom a ďalším predajom drobných svadobných doplnkov, až sme sa nejako prepracovali ku organizácii Svadobného veľtrhu, vydávania svadobného časopisu Wedding Day a prevádzkovania Cestovnej agentúry Wedding Trip sro a najnovšie aj prvého svadobného zľavového portálu na Slovensku SvadobneZlavy.sk.
Svadba bola až po vyše troch rokoch po našom prvom stretnutí a 2,5 rokoch od založenia našej prvej spoločnej firmy.
Svadbu kedysi chystala celá rodina, ak nie dedina: koláče, pitivo, prestieranie, sála, kvety, fotograf… každý musel frčať na svojich povinnostiach, aby sa do dňa „D“ všetko postíhalo… Dá sa aj dnes organizovať takto svadba?
Od Bratislavy ďalej na východ a v menších mestách to tak určite funguje dodnes. Považujem to za veľmi milé gesto, keď sú ľudia takto súdržní. Bohužiaľ, väčšie mestá už nie sú také osobné a vzťahy nie sú také priateľské. Preto aj svadobný biznis je v tomto najlepší hlavne vo väčších mestách, lebo dostanú svoj podiel práce aj subdodávatelia.
Svadbu zväčša financujú rodičia, a tí si strážia aj to, akú bude mať svadba „fazónu“…
A to je práve ten problém. Keďže svadbu financujú, vo veľa prípadoch si myslia, že všetko musí byť podľa toho, ako oni chcú a hlavne svadobné mamy si kompenzujú skutočnosť, že v čase keď mali svadbu oni, neboli takéto možnosti a toľko svadobných vecičiek na výber. Preto je dobré, aby si nevesta s mamou vopred ujasnila, že oni síce svadbu financujú, ale svadbu majú mladí, takže výber služieb a tovaru by mali nechať na nich.
Móda nie je len v Paríži na prehliadkovom móle. Takže: aké svadby sa dnes nosia? Aké sú top svadobné oznámenia, výzdoba, typy svadby?
Naozaj je to veľmi individuálne. Záleží od vkusu každého páru, každému sa páči niečo iné. Preto je dobré, že je taká široká ponuka všetkého a je z čoho si vyberať. Kedysi takéto možnosti neboli. Dokonca ani na mojej svadbe, ktorá bola len niečo pred vyše 7 rokov.:)
Je ešte svadba romantická záležitosť aj z pohľadu výberu svadobného dekoru a služieb? Alebo je už pragmatická?
Aj aj. Po toľkých rokoch v brandži už naozaj viem rozlíšiť, ktorý pár sa berie z lásky a ktorý pár z nejakých iných dôvodov. Nepáči sa mi však, keď má nevesta prehnané nároky napríklad na výber farby svadobnej dekorácie. Vy máte v ponuke tri rôzne odtiene ružovej, ale jej sa páči práve ten štvrtý odtieň, ktorý možno ani neexistuje. Niekedy by mohli byť nevesty v tomto realistickejšie a pragmatickejšie.
Vydávate vlastný svadobný časopis, máte cestovnú kanceláriu, tlačíte oznámenia a ešte aj zľavový web. Máte ešte nejaké výzvy v rámci „svadobného ošiaľu“, ktorý by ste chceli priniesť pre svadobčanov?
Stále sa snažíme zlepšovať naše služby a vyhľadávať novinky na trhu a priniesť ich aj k nám na Slovensko. Preto toľko cestujeme aj po rôznych svadobných výstavách mimo republiky.
Keď človek surfuje po vašom webe, pozerá časopis a vaše ponuky, chytá ho nostalgia a má chuť ešte raz to zažiť… možno len na výročie sobáša. A vy? Nemáte ešte profesionálnu deformáciu?
Určite áno. Aktuálne tvrdím, že keby som sa nevydala pred tými 7 rokmi, teraz by som už svadbu nechcela.:) Po toľkých prechodených svadbách ma už naozaj aj celkom prešla chuť. Ale zasa spoznávať nových ľudí, nové kultúry a zvyky je pre mňa veľmi zaujímavé a motivujúce. Každá práca s ľuďmi je svojim spôsobom veľmi pekná, ale zároveň aj náročná. Občas musíte byť veľmi dobrým psychológom, aby ste pochopili, čo od Vás klient požaduje.