Školský zákon povoľuje, aby sa deti na I. a II. stupni základnej školy vzdelávali bez denného navštevovania budovy školy . Vzdelávanie môže prebiehať napríklad pred televízorom, doma, u babky, v dielni, v kine, v záhrade, na výlete, na výstave, v planetáriu, v záujmovom útvare, v múzeu, v jaskyni, na pracovisku rodiča, v aute, v botanickej záhrade, na pláži, v kempe, na farme, v galérii, v knižnici, v skanzene, v lese, za počítačom, nad knihou, v športovom klube, vonku s kamarátmi, na cestách, v parku, v ZOO, za stolom, pod stolom, s Legom, vo vlaku, pri hraní spoločenských hier, na chate, v kuchyni, pri potoku, v potoku,…
Jednoducho úplne hocikde a hocijako, tak ako sa to danej rodine hodí. Škola nad vzdelávaním týchto detí nestráca kontrolu: každého pol roka absolvujú deti komisionálne preskúšanie a je im vystavené vysvedčenie resp. výpis, rovnako ako deťom ktoré školu denne navštevujú.
pexels
Momentálne sa takýmto spôsobom vzdeláva približne pol percenta základoškolských detí na Slovensku.
Výhody domáceho vzdelávania sa počítajú v desiatkach a sú individuálne, tak ako sú individuálne rodiny s deťmi v domácom vzdelávaní. Nevýhod je menej, ale o to sú závažnejšie a výraznejšie ovplyvňujú rozhodnutie rodiny o tom, či sa vydá alebo nevydá na cestu domáceho vzdelávania.
1. Strata jedného príjmu
S deťmi doma ostáva zvyčajne mama. Zvyčajne jej trvá aspoň rok, kým si nájde systém vo vzdelávaní (sa), učení (sa), skĺbi to so životom rodiny a povinnosťami v domácnosti. Po určitom období sa veľa maminiek zamestná na čiastočný úväzok alebo začne pracovať z domu. Tie ženy, ktoré majú doma viac detí, prípadne majú deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami veľakrát nemajú možnosť, ale ani čas a silu ešte aj pracovať. Rodina prichádza o príjem, nakoľko štát domaškoláckych učiteľov nijako nepodporuje.
Toto je najväčšie a najťažšie prekonateľné negatívum. Hovorí sa, že peniaze nie sú všetko, ale bez nich sa žije veľmi ťažko. Za úsmev a lásku si jedlo nekúpime a nájom nezaplatíme. Rodičia sa môžu dohodnúť, že jeden ostane doma a druhý bude pracovať viac. S tým úzko súvisí ďalšia nevýhoda domáceho vzdelávania:
2. Druhý rodič nemá dosť času na rodinu
Pretože pracuje. Od nevidím, do nevidím. Občas pridá víkendovú brigádu. Ak si ukradne čas pre partnerku a deti, je to na úkor spánku a voľného času. Keď už sme pri tom voľnom čase, spomeniem aj ďalšiu nevýhodu:
3. Nedostatok voľného času
Žena ktorá ostane doma s deťmi má odrazu niekoľko zamestnaní naraz: Doobeda je učiteľka, kuchárka, psychologička, policajtka, vychovávateľka a upratovačka. Poobede, keď sú deti na krúžkoch, športujú alebo sú vonku s kamarátmi, stáva sa z nej prekladateľka, pekárka, lektorka, účtovníčka, krajčírka, programátorka alebo niečo iné, čo jej pomáha priniesť do rodiny aspoň nejaký príjem. Čím sú deti menšie, tým ťažšie sa hľadá aspoň 5 minút času pre seba.
4. Nepripravenosť
Niektorí rodičia sú nepripravení vzdelávať svoje deti doma tak, aby bez problémov zvládali komisionálne skúšky a boli pripravené na ďalšie štúdium. Nikto ich to neučil, často nemajú podpornú komunitu, nevedia čo to vlastne v praxi znamená – previesť dieťa základnou školou.
V tom lepšom prípade začne u rodiča blikať kontrolka sebareflexie a situácia sa začne riešiť. V horšom prípade na to rodič nepríde, prípadne je mu to jedno, a doplatí na to dieťa. V lepšom prípade horšieho prípadu je dieťa dostatočne vyspelé a uvedomí si, že je ponechané na seba. A vzdeláva sa samo.
5. Poruchy učenia
Buďme úprimní: priemerný rodič nedokáže včas identifikovať poruchy učenia u svojho dieťaťa a následne nevie s dieťaťom vhodne pracovať. Pomoc hľadá na internetových fórach a nie u odborníkov. Nedokáže nájsť relevantnú odbornú literatúru a sám sa dovzdelať.
Trápi dieťa, pretože má pocit že je lenivé, spomalené alebo hlúpe. Trápi seba, pretože má pocit, že určite robí niečo nesprávne, ibaže nevie čo. Dieťa získava odpor k učeniu, miesto toho aby sa využil potenciál domáceho vzdelávania a dieťa malo možnosť bez stresu napredovať svojim tempom.
6. Napätie v rodine
Nedostatok času, neustály kontakt s deťmi, obmedzené kontakty doma vzdelávajúceho rodiča s inými dospelými, prepracovanosť a vyhorenie oboch rodičov, vysoké vzdelávacie nároky jedného alebo viacerých detí, odmietavé postoje voči domácemu vzdelávaniu zo strany okolia a širšej rodiny, neistá finančná situácia rodiny, zdravotné alebo výchovné problémy detí a k tomu ťažoba zodpovednosti, ktorá leží na pleciach rodičov, môžu viesť k napätej situácii v rodine.
Neexistuje jediné správne riešenie tejto situácie. Zdalo by sa, že najľahšie a najlepšie by bolo domáce vzdelávanie ukončiť, deti dať do školy, nájsť si zamestnanie a žiť bežný život. Ibaže niekedy to jednoducho nejde, pretože dieťa školu nezvládne. Vtedy dochádza k nútenému domácemu vzdelávaniu.
♥ Viac info v seriáli Domáca škola na Slovensku »»»
⇒ Prečo sa niekto rozhodne pre domáce vzdelávanie svojich detí
⇒ Nútené domáce vzdelávanie
Loading...