Dysgrafia sa ako porucha písania vyskytuje u detí často spolu s poruchou pravopisu, tzv. dysortografiou. Obe ovplyvňujú kvalitu písania a často sa objavujú aj v spojení s dyslexiou.
Ako sa prejavuje dysortografia

Žiačika – dysortografika ľahko objaví učiteľka základnej školy, pretože dieťa sa odlišuje od svojich rovesníkov hneď vo viacerých smeroch: nechuťou k písaniu poznámok, diktátov, v diktátoch robí veľký počet chýb, chyby robí v odpise textu z tabule či učebnice už v začiatkoch školskej dochádzky, nemá cit pre jazyk, počuje, ale zdá sa, akoby nepočul, čo sa mu diktuje, nepamätá si diktované slov
Najčastejšie sa vyskytujúce chyby
- vynechávanie písmen vo viacslabičných slovách,
- nedodržiavanie dĺžňov, mäkčeňov,
- prehadzovanie poradia písmen (les — sel),
- nerozlišovanie tvrdých a mäkkých slabík,
- nedopísaná posledná slabika v slove, na konci vety chýbajú bodky,
- nerozlišovanie tvarovo podobných písmen (b — p, h — k, m — n),
- nerozlišovanie zvukovo podobných písmen (b — p, t — d),
- spájanie predložky s nasledujúcim slovom,
- výmena, pridávanie a vynechávanie písmen alebo slabík,
- nerozlišovanie krátkych a dlhých samohlások.

Príčinou môže byť nedostatočné sluchové rozlišovanie
Ako zmenšiť problémy dysortografika
- Pri písaní je lepšie, keď dieťa píše znamienka ihneď, i keď sa naruší kontinuita písania.
- Je dôležité, aby si dieťa nahlas diktovalo to, čo píše, a naučilo sa kontrolovať písaný text (sluchová kontrola).
- Pri nerozlišovaní sykaviek pomáha, ak má dieťa ako pomôcku pred sebou karty s obrazmi úst, ktoré môžu byť farebne odlíšené. Pre úzke sykavky — ústa v úsmeve s úzkou štrbinou. Pre široké sykavky — ústa zošpúlené.
- Pri zámene písmen sa odporúča tréning sluchovo-verbálnej pamäti a zrakové rozcvičky na identifikáciu tvarovo podobných písmen (napr. p — b — d, m — n, o — e a pod.) Na tréning sú vhodné pracovné listy pre žiakov s dyslexiou.
- Na tréning problémových slov odborníci zase odporúčajú použiť tabuľku abecedy so všetkými tvarmi písmen a cvičenia na koncentráciu a pozornosť.
Ako precvičujeme diktáty

- Diktát, či už doma, alebo v škole pripravujte ako doplňovačku.
- Poskytnite žiakovi dlhší čas na kontrolu napísaného (v triede nech napr. ako posledný odovzdáva zošit).
- Voľte pomalšie tempo diktovania (učiteľ v triede môže poskytnúť žiakovi dlhší čas na písanie alebo po dohode žiak píše pri diktáte len každú druhú vetu).
- Dieťa pracuje s tabuľkou pre dyslektikov, kde sú farebne odlíšené mäkké a tvrdé spoluhlásky (vopred sa naučí tabuľku používať), alebo tabuľku abecedy s tlačenými a písanými tvarmi písmen.
- Využívajte možnosti slovného hodnotenia.
- Zaznamenávajte počet chýb, ale v triede neklasifikujte jeho diktát známkou.
- Neopravujte chyby v diktátoch klasickým spôsobom.
- Chyby neopravujte červenou, ale zelenou farbou.
- Diktát dopredu precvičte (napr. formou domácej úlohy, doplňovačky a pod.)
Ako precvičujeme opis

- Kombinujte prepis s doplňovačkami, využívajte pracovné listy.
- Umožnite dieťaťu tiché diktovanie si.
- Nenúťte ho, aby všetko prepisoval (dopredu sa s ním dohodnite na redukovanom množstve). Rešpektujte pomalé pracovné tempo.
- Opis a prepis kontrolujte častejšie, aby ste sa presvedčili, že žiak si text správne prečítal.
Vždy oceňujte snahu o zvládnutie a aplikáciu pravopisných pravidiel, aj keď výsledok nebude tomuto úsiliu adekvátn
Vyskúšajte aj tieto pracovné listy
Podľa: Žiak so ŠVVP v 1. až 4. ročníku základnej školy – Mgr. Viktória Hlinková, Mgr. Tatiana Jánošíková, ZŠI pre žiakov s narušenou komunikačnou schopnosťou, Bratislava / Mgr. Hana Laciková, PhD., SCŠPP Inštitút detskej reči, Bratislava
