Tento predmet je na školách podceňovaný

Pavlínka Pavlíková 0

Environmentálne povedomie slovenských žiakov nie je dostatočné. Nedostáva sa mu dostatok priestoru vo vyučovaní. Nesúvisí to len s vedomosťami ako správne recyklovať odpad, nevyhadzovať smeti do prírody a neničiť les.

shutterstock

Pozitívne vedomosti

Práve cez environmentálne povedomie dieťa nadobudne schopnosti ako hľadať alternatívne riešenia a prijímať rozhodnutia, ktoré majú čo najpriaznivejšie dopady na prírodu.

Učí predvídať a počítať s dôsledkami a mať vzťah k miestu, v ktorom žije. Nemať na “háku” svoje okolie. Hovoríme o vzdelávaní, ktoré vedie k pozitívnym ľudským hodnotám.

Len prierezová téma

Environmentálne vzdelávanie na Slovensku hľadá stále uplatnenie v školskom vzdelávacom systéme. Formálne je zapracované pod názvom environmentálna výchova. Realizuje sa najmä ako prierezová téma v predmetoch:

  • Prírodopis / Biológia,
  • Zemepis / Geografia,
  • Dejepis,
  • Chémia / Fyzika,
  • Etická / Občianska / Náboženská náuka.

Čo znamená, že pri obsahovej záťaži predmetov nie je veľký priestor pre environmentálne dôležité témy. Do určitej miery je možné aj prostredníctvom prierezovej témy budovať u žiakov niektoré environmentálne-pozitívne schopnosti.

 

Existuje aj ďalšia možnosť, ktorá sa nevyužíva

Podľa Štátneho pedagogického ústavu je možné na základných školách environmentálnu výchovu začleniť do školského rozvrhu aj ako samostatný voliteľný predmet.

Školám je umožnené využiť voliteľné (disponibilné) hodiny a to vo vyučovacích predmetoch, ktoré prehlbujú obsah predmetov zaradených do štátneho vzdelávacieho programu.

Podľa analýzy Štátnej školskej inšpekcie (2018) na 79 základných školách sa len na 42 z nich realizovala environmentálna výchova. Avšak, na všetkých prebiehala ako súčasť obsahu predmetov (prierezová téma) a len na 4 školách ako samostatný predmet.

 

Zapojenie sa do projektov

Pre školy je možnosť realizovať environmentálnu výchovu aj cez rôzne projekty a aktivity. Zapojiť sa môžu do ponúk ministerstiev alebo neziskových organizácií. Ide o výbornú možnosť, ako rozvíjať kompetencie svojich žiakov iným spôsobom.

Môže vás zaujímať aj >>Prečo je environmentálna výchova pre deti dôležitá?>>

 

 

Typy pre školy:

Každý rok Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR organizuje výzvu s názvom Enviroprojekt, ktorá finančne podporuje environmentálne projekty jednotlivých škôl. Realizátor projektu vyberá ciele a aktivity podľa podmienok konkrétnej školy, mesta a regiónu.

Príklady z roku 2021:

  • Základná škola v Klokočove vysadila školský ovocný sad pre praktickú výučbu,
  • Stredná odborná škola strojnícka v Kysuckom Novom Meste využila výzvu na zariadenie včelárskeho kútika.

Ministerstvo životného prostredia SR s SAŽP zverejňujú výzvu s názvom Zelený vzdelávací fond. Je určený pre výchovno-vzdelávacie aktivity žiakov, verejnosť a pedagogických pracovníkov. Na výzvu môžu reagovať občianske združenia, nadácie a štátne školy. Projekty, ktoré predložia žiadosť o dotáciu by mali byť zamerané na odpady, prechod na obehové hospodárstvo, zmierňovanie a prispôsobovanie sa nepriaznivým dôsledkom zmeny klímy a iné.

Príklady z roku 2019:

  • Rodinné centrum Ráčik: Ohľaduplne a environmentálne od detstva.
  • Občianske združenie „kRaj”: Motýlie školy, priateľské k opeľovačom,

Pre aktuálne informácie v téme odporúčame sledovať stránky:

Zdroj: Pavlína Pavlíková: Aktuálne trendy v oblasti environmentálneho vzdelávania, 2022

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (3 hlasov, priemerne: 5,00 z 5)
Loading...
Author image

Pavlínka Pavlíková

Rok života som strávila v Nemecku. Momentálne študujem vedu o vzdelávaní so zemeraním na psychologicko-pedagogické poradenstvo vo Viedni. Zaujímam sa o históriu, digitálne a environmentálne témy.

články autora...

Pridaj komentár