Poslať či neposlať nášho „hravého drobčeka“ do školy?

Martina Schmidová, učiteľka MŠ 12
Adamko a vyplazeny jazyk

Rodičia, ktorí majú doma predškoláčika, niekedy so strachom myslia na deň, kedy ich ratolesť pôjde prvý krát do školy.

Otázky, ktoré behajú v myšlienkach sú čoraz silnejšie, a rodičia uvažujú nad správnosťou, či nesprávnosťou svojho rozhodnutia. Poslať, či neposlať nášho „hravého drobčeka“ do školy?

 

 

V prvom rade si musíme uvedomiť, že nestačí venovať sa dieťaťu mesiac alebo dva pred vstupom do školy. Pripravenosť dieťaťa nemôžeme obmedziť na zvládnutie určitých vedomostí a zručností, a myslieť si, že dieťa je na vstup pripravené.

Školská zrelosť predstavuje ucelenú sústavu vlastností a kvalít, ktoré dieťa dosiahne v rozumovom, fyzickom, mravnom i estetickom rozvoji. Je to stupeň zrelosti celého organizmu aj nervovej sústavy dieťaťa.

 

 

Nie je vôbec podstatné, či dieťa pred vstupom do školy ovláda abecedu alebo vie mechanicky „vyrapotať“ dlhý číselný rad. Oveľa dôležitejšie je, či je telesne zdravé, primerane hravé, sústredené, zvedavé, spoločenské…

Veľká časť rodičov sa preto spolieha na predškovskú výchovu v materskej škole, a potom si myslia, že dieťaťu sa v „týchto“ veciach doma netreba viac venovať.

Do učebnej osnovy materskej školy je zaradená časť venovaná aj vyučovaniu základov písania, matematiky… ale časť prípravy musí zvládnuť rodina. Ide hlavne o základy hygieny, slušného správania, duševnú a psychickú podpora (vhodná motivácia na školu), poznanie o rodine, uvedomelé zapojovanie dieťaťa do rodinného života, aby sa primeranou cestou rozvíjala sebadôvera, samostatnosť a osobnostné vlastnosti dieťaťa.

 

 

Ak sa dieťaťu dostatočne venujeme od narodenia, môžeme si byť istý, že sme pre správny vstup svojho malého žiačika spravili maximum.

 

 

Čo všetko by malo dieťa vedieť pred nástupom do školy?

  • poznať a dodržiavať základnú hygienu
  • samostatne sa obúvať-vyzúvať, obliekať-vyzliekať
  • poznať údaje o sebe a o svojej rodine (mená príp. zamestnanie; adresu; dátum svojho narodenia)
  • používať základy slušného správania (pozdraviť; poprosiť; poďakovať, ospravedlniť sa…)
  • jesť príborom
  • správne držať pero, ceruzky, nožnice
  • mať dostatočnú slovnú zásobu a primeranú výslovnosť
  • schopnosť napodobňovať predlohu (písmená, čísla, geometrické tvary)
  • ovládať priestorovú orientáciu
  • počítať (manipulovať s číslami od 1 -6)
  • sústrediť sa na určitú úlohu
  • vymenovať dni v týždni, príp. mesiace v roku
  • spievať a recitovať

 

 

V súhrne povedané: Spoločnou úlohou rodiny a materskej školy je dosiahnuť včas školskú zrelosť, aby dieťa získalo taký stupeň telesného, spoločenského a duševného vývoja, ktorý mu umožní plniť úspešne všetky školské povinnosti.

 

 

Materská škola pripravuje predškolákov na plynulý prechod z posledného obdobia pobytu dieťaťa v materskej škole do prvého ročníka.

Základom je ovládanie koncentrácie, pozornosti na činnosť (príprava na vyučovanie). Snaha z mimovoľnej pozornosti, ktorú predstavuje súbor nepodmienených reflexov prejsť k cieľavedomej pozornosti je jednou z nevyhnutných podmienok učenia sa. Sústredeniu zámernej pozornosti počas vykonávania nevyhnutných pozorovacích činností sa dieťa musí naučiť čo najskôr. Poznávacie vedomosti dieťaťa v predškolskom veku sa rozvíjajú hlavne v priebehu každodennej životnej aktivity. Zásada nepretržitosti vývinu predurčuje nevyhnutnú spoluprácu medzi individuálnym prístupom dieťaťa doma a skupinovým prístupom v materskej škole.

 

 

Hra a cvičenie sú pre deti najlepšou formou na prípravu k práci v škole. Príležitostí pre učenie je veľa, niekedy stačí chvíľka na záhrade, v obchode; treba len podchytiť situáciu alebo využiť hry na rozvoj telesnej, spoločenskej i rozumovej zrelosti.

Hlavnou zásadou všetkých hier s predškolákom je, aby to bola pre dieťa a rodiča zábava, nikdy nie napodobňovanie školského vyučovania.


V budúcich číslach časopisu Mama a ja nájdete jednoduchú prípravu do školy – v päťdielnom seriáli Hrou plynulým krokom do školy, ktorý bude zahŕňať:
  • Logické myslenie a pamäť
  • Rozvoj reči, t.j. jazyková výchova
  • Matematické predstavy
  • Telesná a hudobná výchova
  • Estetické cítenie, t.j. literárna, výtvarná a pracovná výchova

zdroj: časopis MAMA a JA, 1/2006

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (Žiadne hodnotenia)
Loading...

Komentáre k článku

  1. Chyba mi najdolezitejsia cast citova – emocionalna zrelost. U rodicov sa spomina strach ako bude ich dietatko znasat povinnosti. Co jeho strach z noveho kolektivu a prostredia ako to zvladne. Nad tym by sa mali vsetci zamysliet. Je to viac ako vymenovat dni v tyzdni ci datum narodenia. Pokial to nie je v poriadku nastavaju najvatsie problemy s tym vysie uvedenym.

  2. Chyba mi najdolezitejsia cast citova – emocionalna zrelost. U rodicov sa spomina strach ako bude ich dietatko znasat povinnosti. Co jeho strach z noveho kolektivu a prostredia ako to zvladne. Nad tym by sa mali vsetci zamysliet. Je to viac ako vymenovat dni v tyzdni ci datum narodenia. Pokial to nie je v poriadku nastavaju najvatsie problemy s tym vysie uvedenym.

  3. Chyba mi najdolezitejsia cast citova – emocionalna zrelost. U rodicov sa spomina strach ako bude ich dietatko znasat povinnosti. Co jeho strach z noveho kolektivu a prostredia ako to zvladne. Nad tym by sa mali vsetci zamysliet. Je to viac ako vymenovat dni v tyzdni ci datum narodenia. Pokial to nie je v poriadku nastavaju najvatsie problemy s tym vysie uvedenym.

  4. Chyba mi najdolezitejsia cast citova – emocionalna zrelost. U rodicov sa spomina strach ako bude ich dietatko znasat povinnosti. Co jeho strach z noveho kolektivu a prostredia ako to zvladne. Nad tym by sa mali vsetci zamysliet. Je to viac ako vymenovat dni v tyzdni ci datum narodenia. Pokial to nie je v poriadku nastavaju najvatsie problemy s tym vysie uvedenym.

  5. Súhlasím s Hejkou, znášať výhry a hlavne prehry je pre dieťa veľmi dôležité. Mám syna prváčika, išiel do školy v podstate v siedmich a je zo seba veľmi nešťastný, keď sa mu nedarí niečo prečítať hneď na prvý krát. Ke´d musí niečo opakovať aj 10x za sebou. Chce sa vyrovnať deťom, možno chce byť aj najlepší, lebo neustále sa s niekým porovnáva, že kto je na tom lepšie, kto je na tom horšie. Veľmi mu na tom záleží.V škole si ho veľmi chvália, ale doma to pre nás znamená dosť driny. V tomto roku mu aj stúpla chorobnosť, čo pripisujem hlavne tej školskej záťaži. Neľutujem ani deň, že išiel do školy taký “ starý“.A rozhodla som sa, že aj môj mladší syn pôjde do školy v siedmich. Dievčatká sú vo všeobecnosti poriadnejšie, zodpovednejšie, vyspelejšie ,tým by som školskú dochádzku asi neodkladala, ale chalani…

  6. Súhlasím s Hejkou, znášať výhry a hlavne prehry je pre dieťa veľmi dôležité. Mám syna prváčika, išiel do školy v podstate v siedmich a je zo seba veľmi nešťastný, keď sa mu nedarí niečo prečítať hneď na prvý krát. Ke´d musí niečo opakovať aj 10x za sebou. Chce sa vyrovnať deťom, možno chce byť aj najlepší, lebo neustále sa s niekým porovnáva, že kto je na tom lepšie, kto je na tom horšie. Veľmi mu na tom záleží.V škole si ho veľmi chvália, ale doma to pre nás znamená dosť driny. V tomto roku mu aj stúpla chorobnosť, čo pripisujem hlavne tej školskej záťaži. Neľutujem ani deň, že išiel do školy taký “ starý“.A rozhodla som sa, že aj môj mladší syn pôjde do školy v siedmich. Dievčatká sú vo všeobecnosti poriadnejšie, zodpovednejšie, vyspelejšie ,tým by som školskú dochádzku asi neodkladala, ale chalani…

  7. Hejka, tak podla mna sa emocionalna zrelost v clanku spomina. Citujem:

     

    „Nie je vôbec podstatné, či dieťa pred vstupom do školy ovláda abecedu alebo vie mechanicky „vyrapotať“ dlhý číselný rad. Oveľa dôležitejšie je, či je telesne zdravé, primerane hravé, sústredené, zvedavé, spoločenské…“

     

    Ak dieta je primerane hrave, spolocenske, zvedave a sustredene, zvlada nastup do skoly i novy kolektiv a pani ucitelku velmi dobre. Potvrdzujem z vlastnych skusenosti…

  8. Hejka, tak podla mna sa emocionalna zrelost v clanku spomina. Citujem:

     

    „Nie je vôbec podstatné, či dieťa pred vstupom do školy ovláda abecedu alebo vie mechanicky „vyrapotať“ dlhý číselný rad. Oveľa dôležitejšie je, či je telesne zdravé, primerane hravé, sústredené, zvedavé, spoločenské…“

     

    Ak dieta je primerane hrave, spolocenske, zvedave a sustredene, zvlada nastup do skoly i novy kolektiv a pani ucitelku velmi dobre. Potvrdzujem z vlastnych skusenosti…

  9. Máme dcéru ktorá nechce v škôlke pracovať aspon podľa pani učiteľky.Je komunikatívna ,šikovná.Doma rada kreslí .Má problém s tým,že nekreslí pekne a tak radšej nepracuje vôbec.Navrhli nám konzultáciu so psychológom a odklad šk.dochádzky.Nevieme sa rozhodnúť pretože si neviem predstaviť čo by ďalší rok v škôlke robila.Možno má niekto skúsenosť a poradí nám.

  10. Máme dcéru ktorá nechce v škôlke pracovať aspon podľa pani učiteľky.Je komunikatívna ,šikovná.Doma rada kreslí .Má problém s tým,že nekreslí pekne a tak radšej nepracuje vôbec.Navrhli nám konzultáciu so psychológom a odklad šk.dochádzky.Nevieme sa rozhodnúť pretože si neviem predstaviť čo by ďalší rok v škôlke robila.Možno má niekto skúsenosť a poradí nám.

  11. aj tak je to o rodicoch a nie o detoch. Dieta sa novrmu prostrediu prisposobi rychlo. Ale my sa bojime, ze sa im budeme musiet viec venovat.

  12. aj tak je to o rodicoch a nie o detoch. Dieta sa novrmu prostrediu prisposobi rychlo. Ale my sa bojime, ze sa im budeme musiet viec venovat.

Pridaj komentár