Zredukovali by vysoké školy, keby boli v parlamente?

redakcia 0

Voľby sa blížia. Už ste rozhodnutí, komu dáte svoj hlas?

Oslovili sme politické strany s niekoľkými otázkami, ktoré naši čitatelia riešia vo svojich diskusiách pomerne často. V tomto článku vám ponúkame ich odpovede k téme školstva, konkrétne ich názor na redukciu vysokých škôl.

iStock

Aké zmeny plánujete pre školstvo? Pristúpite k redukcii vysokých škôl? 

SMK – odpovedá László A. Szabó

Najhoršia na celom vývoji školstva po roku 1989 je skutočnosť, že každý minister v podstate iba experimentoval so školami, menili sa iba niektoré prvky systému, ale skutočná reforma stále neprebehla. Zmeny boli iba parciálne a nakoniec sme sa vrátili k centralizačným úsiliam a politickým rozhodnutiam pri výbere riaditeľov. Je najvyšší čas na pravé zmeny vo vzdelávaní, ktoré ho urobia atraktívnym a zaujímavým, zároveň môžu prispieť k rozvoju spoločnosti i celej krajiny. Každému žiakovi treba zabezpečiť prístup ku kvalitnému vzdelaniu, k čomu je potrebný kvalitný pedagóg, ale aj kvalitné prostredie.

Zmenili by sme systém výberu adeptov na učiteľské povolanie, aby sa na túto dráhu dostali iba najtalentovanejší jedinci, schopní uskutočniť ozajstné reformy. Súčasne by sme zabezpečili pre všetky školy možnosť výberu najkvalitnejších nástrojov na naplnenie vlastného vzdelávacieho programu. Aby sa neustále zvyšovala konkurencieschopnosť absolventov škôl na Slovensku, je nutné teoretické vzdelávanie užšie prepojiť s praktickou prípravou na povolanie.

V záujme záchrany málotriednych škôl v menších obciach mienime zrušiť ustanovenie školského zákona o minimálnych počtoch žiakov základných i stredných škôl, resp. chceme vytvoriť systém, v ktorom o osude obecnej školy môže rozhodovať výlučne zriaďovateľ, teda samospráva.

Čo sa týka redukcie počtu VŠ, domnievame sa, že bez hlbšej analýzy situácie nie je možné rozhodovať o osude žiadnej vysokej školy.

SIEŤ – odpovedá Zuzana Zimenová

#Sieť zásadne zreformuje kritériá na posudzovanie spôsobilosti vysokých škôl. Zmeníme hodnotiace kritériá ich činnosti, od ktorých sa bude odvíjať aj ich úspešnosť pri získavaní financií. Zreformujeme aj kariérny a platový systém na vysokých školách, aby sa do kľúčových pozícií profesorov a docentov mohli dostať odborníci z praxe a zahraniční experti. Vytvoríme možnosti na odmeňovanie škôl, ktoré budú významne zlepšovať personálnu kvalitu svojich zamestnancov.

Chceme vrátiť radám škôl kompetenciu vyberať riaditeľa školy alebo školského zariadenia opäť tak, aby bol tento výber pre zriaďovateľov škôl záväzný. 

#Sieť bude rodičom garantovať dostupnosť predškolského vzdelávania a rozšíri ponuku služieb v oblasti vzdelávania a starostlivosti v ranom detstve. Podporovať budeme rozmanitú ponuku komplexných služieb starostlivosti, výchovy a vzdelávania v ranom detstve, a to nielen v rámci materských škôl, ale aj prostredníctvom detských skupín, firemných škôlok, komunitných centier a pod. Ako podrobnejšie popisujeme v druhej kapitole, v prostredí materských škôl budeme klásť dôraz na zvýšenie ich kapacít, kvalitu vzdelávania a pružnejší program starostlivosti o deti, aby sa mohli škôlky lepšie prispôsobovať pracovnému vyťaženiu rodičov.

SNS – odpovedá Jaroslav Paška

Chceli by sme vytvoriť spravodlivý systém hodnotenia kvality základných a stredných škôl, nielen cez merania schopností žiakov, ale aj na základe ďalších kritérií ako kvalita pedagogického zboru, kvalita školských a mimoškolských aktivít, prepojenie vzdelávania s praxou a pod. Zaviesť povinnú školskú dochádzku do osemnásteho roku veku života s nutnosťou ukončenia vzdelania minimálne výučným listom. Posilniť schopnosti žiakov a študentov, najmä čitateľskej, matematickej, prírodovednej gramotnosti a ďalších sociálno-komunikačných zručnostiach. Rozšíriť ponuku študijných odborov o tradičné, ale aj typické regionálne remeselné odbory.

Chceme tiež zvýšiť kvalitu vzdelávania na vysokých školách a prednostne podporiť vysoké školy  so špičkovou vedou a aplikovaným výskumom. Budeme rušiť vysoké školy s nedostatočnou úrovňou vedy a výskumu a zlou štruktúrou, či kvalitou absolventov, nepripravených pre uplatnenie na trhu práce. Budeme sa snažiť zjednodušiť a sprehľadniť spôsoby financovania a odmeňovania v školstve, aj v nadväznosti na aktualizované mechanizmy kontinuálneho vzdelávania. 

SMER – odpovedá minister školstva Juraj Draxler

Mnohé zmeny v školskom systéme už ministerstvo aplikovalo. Zabránilo prázdninovému prepúšťaniu učiteľov, úspešne dotiahlo agendu komplexnej akreditácie vysokých škôl, prijalo inovované štátne vzdelávacie programy, v národnej rade úspešne presadili zákon o odbornom vzdelávaní a príprave i nový  zákon o sporte, ktorý do slovenského športu prinesie nové pravidlá financovania. Úspešne sme začali debyrokratizáciu, naštartovali komunikáciu so školským prostredím cez okrúhle stoly, zabezpečili dostatok učebníc pre prvý stupeň základných škôl, vrátane učebníc anglického jazyka, absolventom českých univerzít zjednodušili uznávanie dokladov, podporili školy v prírode a lyžiarske kurzy, podporili výstavbu modulových škôl i zvyšovanie kapacít materských škôl, a mnoho iného.

Aktuálne rezort školstva pripravuje viaceré koncepčné dokumenty, ktoré prinesú riešenie kľúčových otázok a posunú školstvo opäť lepším smerom.

Školstvo potrebuje lepší manažment, na ktorý je už čiastočne nastavené i zavedením Rezortného informačného systému. Potrebuje jasnejšie definované štandardy kvality, s prísnejším meraním. Štátna školská inšpekcia by mala v prvom rade sledovať procesy v triede, skúmať pedagogické postupy a odporúčať zmeny. Kvalitu vzdelávania bude preverovať meranie pridanej hodnoty, ktoré pripravil NÚCEM.

Je potrebné pristúpiť k zmene systému financovania škôl a školských zariadení – aktuálne sa na ministerstve pripravujú koncepčné materiály a ministerstvo koordinuje v školskom prostredí diskusiu, ktorá by mala priniesť v tejto otázke čo najskôr konsenzus.

Prax ukázala potrebu zjednotenia kompetencií v školstve.  Ako avizoval minister školstva Juraj Draxler, hneď po voľbách je potrebné začať na túto tému rokovania s ministerstvom vnútra, ako i so Združením miest a obcí Slovenska.

Minister školstva Juraj Draxler začal po svojom nástupe do funkcie ministra klásť veľký dôraz na kvalitu vzdelávania na vysokých školách. Po rozhodnutí Akreditačnej komisie odobral niektorým vysokým školám akreditáciu, nepodpísal vznik dvoch nových vysokých škôl. Rovnako ministerstvo školstva prostredníctvom motivačných štipendií  podporuje štúdium na vybraných študijných odboroch a to najmä tých, kde je o absolventov eminentný záujem na pracovnom trhu. I do budúcna je minister školstva  pripravený prijať a podporovať také opatrenia, ktoré prečistia vysokoškolské prostredie tak, aby ostali len tie vysoké školy, kde je jasná kvalita.

OĽANO – odpovedá

Chceme zrealizovať obsahovú reformu školstva. Tak aby bolo menej memorovania pre študentov a viac tvorivosti a kritického myslenia v školách. Školy by mali byť slobodné vo vytváraní programu a otvorený trh s učebnicami je spôsob, ako dať učiteľom slobodu, zodpovednosť a zároveň zohľadniť potreby žiakov.

Financovanie vysokých škôl by malo viac zohľadniť kvalitu školy a uplatniteľnosť absolventov. O počte vysokých škôl a ich prípadnej redukcií rozhodneme na základe dôkladnej analýzy. 

Ak vás zaujíma, ako sa politici dívajú na možnosť rodiť doma, čítajte ďalej >> >>

KDH – odpovedá hovorkyňa Nataša Žembová

V prvom rade chceme celý systém stabilizovať a nastaviť ho tak aby reflektoval reálny život. Našim zámerom je vytvorenie dlhodobej koncepcie výchovy a vzdelávania. Plánujeme zmeny v oblasti organizácie, financovania, riadenia, ktoré sú definované v Základnom programe kresťanských demokratov, ako aj v programe volebnom. Zjednotenie rezortu pod ministerstvo školstva s financiami a kompetenciami, definovanie právneho postavenia škôl, nediskriminačné financovanie škôl a školských zariadení a odmeňovanie zamestnancov. Zmena povinnej školskej dochádzky na povinné vzdelávanie, ktoré umožní viac foriem vzdelávania (domáce, duálne, komunitné, klasické…) a ďalšie opatrenia.

Pokiaľ ide o vysoké školy. Ako sa už opakovane ukazuje na Slovensku je problém zrealizovať účinný akreditačný proces. Je potrebné zrealizovať akreditáciu podľa medzinárodných kritérií a do systému financovania zaviesť kritéria kvality, čím nastane prirodzená diferenciácia.

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (Žiadne hodnotenia)
Loading...

Pridaj komentár