Aktuálny Štátny vzdelávací program ponúka veľa prierezových tém, ktoré môžu školy zaradiť do vyučovacieho procesu. Žiaľ, žiadna téma nie je venovaná peniazom. Je to problém – v škole sa naďalej učíme, ako zarobiť peniaze, ale ako ich udržať a zhodnotiť ostáva na každom z nás, odkiaľ informácie získame.
Existujú organizácie, ktoré ponúkajú vzdelávanie ohľadom peňazí, ale až od veku 15-tich rokov. A aj to na dobrovoľnej báze. Takisto niektoré programy, akreditované MŠ SR, ponúkajú zaujímavé témy o peniazoch. Nakoľko nás v škole o peniazoch neučia, výhodu majú tie deti, ktorých rodičia sa touto problematikou zaoberajú a sprostredkujú im tieto informácie s ohľadom na ich vek.
Ako deti vnímajú peniaze
Deti do 3 rokov nechápu podstatu peňazí, nedokážu určiť ich hodnotu, maximálne si môžu pri kontakte s peniazmi ublížiť. Rodičia by však už teraz mali myslieť na budúcnosť svojich ratolestí a založiť im sporiaci program.
Rozlišovať hodnotu peňazí začínajú deti vo veku 3 do 6 rokov – vedia, že papierové majú väčšiu hodnotu ako kovové a „žlté“ väčšiu ako „červené“. V tomto veku je vhodné začať s myšlienkou sporiť – je dobré, aby mali svoju pokladničku, do ktorej vkladajú svoje úspory. Už v tomto veku je dôležité, aby im rodičia vysvetlili pojem „sporiť, odkladať peniaze“.
Medzi 6. a 10. rokom v škole na hodinách matematiky deti pracujú s papierovými peniazmi. Pomáhajú im pri sčítavaní, odčítavaní, modelujú fiktívne nákupy, spoznávajú ich hodnotu. Rodičia sa snažia o prvé obchody so svojimi deťmi – za dobré známky deťom peniaze dávajú, za zlé platia deti rodičom. Názory, či je to správne alebo nesprávne sa líšia.
Vreckové pre deti
„V tomto veku odporúčam dávať deťom vreckové – učiť ich nasporiť si peniaze na vec, po ktorej túžia – aby si uvedomili pomer medzi vecou a ich cenou (napr. dieťa túži po bábike, vysvetlíme mu, že potrebujeme na jej kúpu 5,-€ a musíme na ňu nasporiť, dajme dieťaťu týždenne podľa uváženia od 0,50 do 1,-€ s tým, že si môžu niečo v obchode kúpiť alebo si odložiť na bábiku. Nech sa sami rozhodnú a sporia ako dlho chcú – ale nebudú denne rodičom pripomínať, že chcú bábiku – majú motiváciu si nasporiť a kúpiť ju,“ vysvetľuje Pavol Škoda, lektor Školy rodinných financií.
Deti by v tomto čase mali s peniazmi už aj pracovať. Ak je to možné, poslať dieťa nakúpiť. Skontrolovať si pokladničný doklad, výdavok – praktické činnosti. V myšlienke odkladať do pokladničky určite pokračovať. Rodičia pozor! Peniaze im nebrať, maximálne si požičať a vrátiť viac – s úrokmi. Začíname s myšlienkou peniaze investovať.
Investovanie s deťmi
Vek 10 až 15 je vhodný na rozvoj myšlienky investovania s cieľom získať viac – napr. môžeme dieťaťu založiť stavebné sporenie, dieťa má nárok na štátnu prémiu vo výške 10%. „Vysvetlime mu, že peniaze v pokladničke nepracujú, len oddychujú. Ak do pokladničky za celý rok nič nevložíme, budeme tam mať toľko peňazí ako na začiatku roka. Ale ak ich na začiatku roka vložíme na účet stavebného sporenia, na konci roka nám pripíšu štátnu prémiu a úroky. My sme nič nerobili, ale peniaze pracovali. Aby mali deti pocit dôležitosti, že peniaze sú ich, zájdite s nimi do banky spolu s peniazmi z ich pokladničky, spolu vložte peniaze na účet a doklad o vklade odložte do pokladničky. Ak príde ročný výpis, porozprávajte sa o tom s dieťaťom, porovnajte vklady a výnosy. Nepodceňujme ich, chápu a učia sa veľmi rýchlo,“ pokračuje P. Škoda.
V 15. – 18. veku pridať a naučiť pojem „pôžička“ je ideálny, ba až potrebný. Chce dieťa hodnotnú vec, ktorá nie je nevyhnutná? Netreba mu dať všetko, po čom túži. Požičajme mu, dohodnime si splátkový kalendár z vreckového s tým, že musí vrátiť viac ako sme mu požičali. Naučme dieťa, čo je pôžička, aké riziko hrozí, ak dlh pravidelne nesplácame – zoberieme mu vec, na ktorú peniaze tínedžer použil.
V tomto období je vhodné založiť dieťaťu účet. Začína navštevovať strednú školu často v inom a v i vo väčšom meste ako v mieste bydliska. Každý mesiac mu môžeme na jeho účet vložiť istú sumu, môže používať platobnú kartu. Vysvetlíme výhody ( nie je potrebná väčšia hotovosť v peňaženke – prípadná krádež či strata) a tiež nástrahy (prečerpanie limitu, strata karty – blokácia je spoplatnená).
Teraz zásadná otázka – ako to môžu naučiť rodičia svoje deti, ak to sami nevedia, ak nevyužívajú možnosti sporenia a zhodnocovania finančných prostriedkov. Odporúčame rodičom vzdelávať sa a zaujímať sa o svoje peniaze – www.skolarodinnychfinancii.sk.