Pred 20 rokmi neboli telefóny v rukách detí žiadna téma ani medzi rodičmi, ani medzi odborníkmi. V roku 2004 mala mobilný telefón asi polovička dospievajúcich, ale telefón bol vtedy “len” telefón. Zavolali sme si z neho, napísali si krátke jednoduché správy a bežne sme trkotali cez pevnú linku. Spomínate si ešte? 🙂
O desať rokov neskôr už takmer 70 % tínedžerov malo svoj smartfón a dnes možno hádať koľko máličko percent (jedno? ak vôbec) dospievajúcich je bez tohto zariadenia, s ktorým aj my, dospelí, vstávame, zaspávame a niektorí ho dokonca pohladkáme aj cez noc, keď potrebujeme napraviť perinu.
AI Canva
Obrazovky kradnú deťom spánok
V súčasnosti už máme k dispozícii pomerne nepriestrelné výskumy, ktoré dokazujú jednoznačnú súvislosti medzi množstvom času stráveného na rôznych zariadeniach a nárastom duševných problémov u dospievajúcich detí. Čím viac strávia deti na sociálnych sieťach a múdrych telefónoch, tým viac sa zvyšuje pravdepodobnosť depresívneho prežívania a u niektorých, žiaľ, aj sebapoškodzovania alebo sebevraždeného správania.
Možno si poviete, ok, tak tuto už niekto píše o dosť extrémnych javoch. Ale stretli ste sa niekedy s tým, že by ste dieťa nekorigovali, nechali ho pred obrazovkami bez limitov, už len zo zvedavosti, či sa dieťa bude vedieť “ustrážiť” samo? Podarilo sa mu to?
Máme skúsenosť skôr s tým, že deti našu pomoc v odpojení od telefónu či monitoru potrebujú, lebo inak by zabudli ísť aj na wc. Takisto máme odpozorované, že čím viac času deti strávia pred obrazovkou, tým viac sú prítomné citeľné zmeny nálady, problémy so správaním, problém so spánkom. Nedarí sa im zaspať, prípadne spánok nie je až tak kvalitný, ale trhaný, prerušovaný. Deti sa budia ráno veľmi skoro, aby si mohli zase sadnúť pred obrazovku.
Prečítajte si aj:
Deti bez spánku. Ako prelomiť začarovaný kruh
Obrazovky kradnú deťom spánok, ktorý potrebujú. Bez debaty. Berme to ako fakt. Bez spánku majú deti (aj my, rodičia) zlú náladu, sklon k impulzívnemu správaniu, nič ich nebaví, viac sa prejedajú alebo majú nechuť do jedla. Sú emočne krehké, majú problém sa sústrediť, “vypína ich,” lebo môžu byť nadmerne ospalé. Bez spánku sú na tom horšie aj s imunitou, častejšie ochorejú.
Ako rodičia máme v rukách to, či takýto začarovaný kruh prelomíme. Pokiaľ budeme dbať na to, aby naše deti mali dostatok spánku, vieme ich zároveň ochrániť aj pred následkami nadmerného času stráveného na telefónoch a obrazovkách.
Kvalitný spánok dodáva deťom ochranné látky, ktoré potrebujú k odvráteniu negatívnych účinkov technológií. Lekárky Heather Turgeon a Julie Wright, autorky knihy Nevyspalá generace, sú o tom presvedčené:
“Dokážu vďaka nemu lepšie ovládať svoje impulzívne správanie, majú viac energie na fyzickú aktivitu, optimistickejší pohľad na svet, sú zvedavejšie a trpezlivejšie pri riešení problémov reálneho sveta. To všetko im dodáva motiváciu venovať väčšiu časť svojho času aktivitám mimo online sveta.”
Zároveň však vedia, že technológie prenasledujú dospievajúcich na každom kroku. Nemôžeme sa vrátiť do dôb, kedy sa používali petrolejky, jednoducho, žijeme tu a teraz. Ale je na nás, či sa necháme technológiami opantať alebo si nastavíme zdravé hranice. Nemusíme si nechať hacknúť mozog YouTubom a notifikáciami na telefóne.
Treba však pochopiť, ako technológie kradnú spánok. Možno potom budeme viac nad vecou, či to dopustíme.
Prečítajte si aj:
1. Narušená spánková chémia
Umelé osvetlenie, ale aj svetlo z obrazoviek, potláča uvoľňovanie “spánkového” hormónu melatonínu. Namiesto toho, aby sme západ slnka zobrali ako signál, že je čas upokojiť sa a zakryť perinou, nechávame sa týmto svetlom oklamať. Obrazovky nás udržujú v bdelom stave.
Zvlášť toto potláčanie pôsobí na dospievajúci organizmus. Cirkadiánny rytmus sa dospievajúcim posúva na neskoršiu dennú dobu, nutkanie spať vzniká pomalšie, takže majú vyšší sklon k tomu, aby zostali hore a navyše sú zvlášť citliví na budivé účinky svetla. Tínedžerovi, ktorý by prirodzene išiel spať okolo 10 večer, môže svetlo z obrazovky posunúť dobu zaspávania až na jednu hodinu ráno. Neskoršie zaspávanie, kratší spánok, horšia kvalita spánku.
2. Rozbúrené emócie a myšlienky
Nielen svetlo udržuje náš mozog v bdelom stave dlho do noci. Rovnako tak pôsobí mentálna stimulácia, ktorú technológie ponúkajú: nekonečné možnosti, uspokojenia, frustrácie, zvedavosť, inšpirácie, smútok, vzrušenie a všetky ďalšie vzruchy, ktorými nás média, hry a internet nepretržite zásobujú. Náš mozog však evolučne na neustále vzrušenie nemá výbavu. Nedokáže rozlíšiť, že tieto drámy sa odohrávajú len vo virtuálnom svete, všetky tieto signály si prekladá ako “bojuj alebo uteč,” a preto nám mozog hovorí, aby sme nespali a pokračovali.
Nepríjemným zlodejom spánku môže byť úzkosť. Tou trpia aj dospievajúci, či už ide o problémy s priateľmi, vysoké študijné nároky, finančnú záťaž, bezpečie a podobne. Kľúčom, pokiaľ chceme myseľ pred spánkom upokojiť, je uvoľniť, rozptýliť, “unudiť” náš zaneprázdnený mozog do tej miery, aby sa cítil bezpečne a pokojne a dovolil si zaspať. Pocit bezpečia a relatívnej nudy je podľa odborníčok na spánok skutočne veľmi dôležitý.
3. Ešte chvíľku… a spánok nikde
Podľa vedcov dokážeme spánok “vytesňovať.” A to tým, že trávime čas, ktorý by sme inak prespali, pred obrazovkami. Pustíme si ďalšiu časť seriálu, v rozohratej hre sa pokúsime prekonať ďalší level alebo sa naučíme na ďalšiu otázku z testu. Necháme sa strhnúť aktivitami a čas plynie. Stratíme okamih, kedy by sme mali ísť do postele. Vo chvíli, keď konečne vypneme, sme ďaleko za ideálnym časom na zaspávanie. Ako noc postupovala, naša schopnosť racionálneho rozhodovania klesala, zdravý úsudok nás opúšťal. A o to dlhšie sme odkladali rozhodnutie ísť spať.
4. Technológie vytvárajú “flow”
Technológie pomáhajú ľuďom “vytesniť” negatívne emócie. Herný dizajn a algoritmy sa neustále zlepšujú v tom, ako nás udržať v stave flow. Flow je zážitok úplného ponorenia do činnosti, pri ktorom je čas skreslený a plynie bez toho, aby sme si to uvedomovali.
Už sa váš tínedžer po 2 hodinách hrania videohier sťažoval, že ešte len začal? Presne toto je flow, vysvetľujú odborníčky na spánok. Niektorí dospievajúci, najmä tí zraniteľní, sú zvlášť náchylní nechať sa pohltiť a prežívať flow, čo ovplyvňuje to, že pokračujú a nevypínajú hru a odkladajú spánok.
Prečítajte si aj:
Koho je to zodpovednosť?
Doktorky Heather Turgeon a Julie Wright prízvukujú, že za zlé návyky v zaobchádzaní s elektronikou, ktoré narúšajú spánok, nie sú vina rodičov, ani ich dospievajúcich detí.
“Mnoho rodičov nám hovorí, že sa cítia previnilo alebo zle, pretože nezvládajú dohliadať na to, koľko času ich deti strávia pred nejakou obrazovkou. Ale technologické spoločnosti a jednotliví autori vytvárajú hry a média cielene tak, aby naše deti zaujali a pohltili. Nie je to naša slabosť, ani chyba našich detí. Sociálne média a ďalšie digitálne platformy sú navrhnuté tak, aby si dobre rozumeli so systémom odmeňovania v našom mozgu, a zvlášť deti im podliehajú.”
Sú smarftóny návykové?
Jednoznačne. Je to ich základná vlastnosť.
Namiesto toho, aby sme sa zožierali pocitom viny, že ako rodičia zlyhávame, mali by sme preniesť zodpovednosť za fungovanie virtuálneho sveta na spoločnosť. Voľte politikov, pre ktorých je to téma, hovoria odborníčky. Kupujte a podporujte tie platformy a hry, ktoré majú skutočne pridanú hodnotu a umožňujú rodičom a dospievajúcim lepšie sledovať a mať pod kontrolou ich používanie.
Spoločnosti ako Netflix a YouTube ponúkajú deťom nekonečné prehrávanie obsahu. Mali by sme mať možnosť vytvoriť si playlist iba z toho, čo chceme, aby pozerali bez toho, aby boli deti bombardované ďalším a ďalším obsahom.
Zdieľajte to s deťmi, aby sa z nich v budúcnosti stali múdri spotrebitelia.
Vysvetlite deťom, že algoritmy technologických spoločností a platformy sociálnych médií sú navrhnuté tak, aby ich chytili a už nepustili. To všetko pre to, aby získali peniaze. Môžete deťom povedať: “YouTube by bol úplne najradšej, keby ste boli celú noc hore.” Vytvárate tak povedomie o fungovaní technológií, čo deťom môže pomôcť vytvoriť si k nim zdravší vzťah.
Zdroj: Heather Turgeon a Julie Wright: Nevyspalá generace .
Prečítajte si aj:
Prečítajte si aj:
Loading...