Separačná úzkosť prebieha vo veku od 8 mesiacov až do 3 rokov. Dieťa prechádza veľkými zmenami a postupne sa odpútava od rodičov a práve v tomto období ich nesmierne potrebuje. Avšak, nechce sa ani na krok vzialiť od mamy.
Pozrime sa na separačnú úzkosť zo psychologického hľadiska:
Kedy dieťa dokáže pochopiť, že rodič sa vráti?
Ako naučiť dieťa tolerovať krátke odlúčenia?
Canva – rodinka.sk
Od narodenia sa vytvára emočná väzba
Bábätká nedokážu prežiť bez starostlivosti rodičov a tým sa od narodenia vytvára silná citová väzba. Toto puto poskytuje aj psychologickú istotu, ktorá chráni dieťa pred neskoršími životnými udalosťami. Vytvára vedomie, že niekto je tu pre dieťa a poskytuje mu bezpečie. Zvnútornenie tohto puta je obzvlášť dôležité pre menšie deti, pretože sa najprv musia naučiť, že rodičia naďalej existujú, aj keď nie sú “viditeľní”. To, že rodičia sú naďalej, aj keď odišli do druhej miestnosti alebo vybehli do obchodu – dieťa postupným vývojom pochopí.
Môže ťa zaujímať aj Separačná úzkostná porucha – diagnóza F 93
Čo cíti dieťa, keď rodič opustí miestnosť
Štúdie ukazujú, že keď rodičia opustia miestnosť, deti začnú byť nepokojné. Poznáme to, začnú plakať, kričať a trucovať. Deti pocítia strach a túžia po tom, aby sa rodič vrátil, aby sa opäť cítili bezpečne. Vývojoví psychológovia ako Jean Piaget zdôrazňujú, že stabilnú vnútornú reprezentáciu rodičov si deti rozvíjajú až vo veku 2-3 rokov. Čo znamená, že mladšie deti si ešte nevedia uvedomiť, že rodič sa vráti.
Ako na separačnú úzkosť?
Schopnosť tolerovať krátke odlúčenia pochádza z opakovaných skúseností vidieť rodičov, ktorí sa znova a znova vracajú.
Tieto vnútorné reprezentácie pripútanosti pomáhajú deťom lepšie sa vyrovnať s neprítomnosťou rodičov. Až keď deti často zažijú to, že ich mama sa nezdržuje dlho preč, môžu svoju matku internalizovať. Následne môžu chcieť byť chvíľu deti samé , nepotrebujú mamu neustále a znesú aj kratšie rozlúčky.
Môžeme to prirovnať aj k vzťahu dospelých ľudí: Ak sa lúčite s partnerom, viete, že vám bude chýbať – ale uvedomujete si, že sa vráti.
Separačná úzkosť a škôlka
Niekedy treba urobiť kritické posúdenie, kedy dať deti do jaslí alebo škôlky. Učiteľky v materských školách môžu nahradiť sekundárny vzťah, ale len do určitej miery, ak majú dostatok času na nadviazanie citového kontaktu s deťmi a intenzívnu pozornosť. Výskum v tejto oblasti ukazuje, že je to možné len vtedy, ak je personálny pomer nižší ako 3 deti na učiteľa. Čo je zvyčajne ďaleko od reality.
Vo všeobecnosti platí, že čím je dieťa mladšie, tým je dôležitejšia intenzívna starostlivosť.
Dôsledky pretrhnutia citovej väzby s rodičmi
Dlhodobo narušené väzby bránia deťom osvojiť si bezpečné väzby, čo môže mať rôzne negatívne dôsledky. Niektorí ľudia, ktorí zažili skoré pretrhnutie väzby, ťažko znášajú osamelosť a neustále potrebujú okolo seba iných ľudí. Iní sa vyhýbajú blízkym vzťahom zo strachu z bolesti a odmietnutia, čo naznačuje dysfunkčný vzor pripútania.
Zdroj: psy-cast.org
Loading...