Platformy na online vyučovanie

Pavlínka Pavlíková 0

Pandémia priniesla veľký obrat do zaužívaného prezenčného vyučovania na školách. Štandardné vzdelávanie bolo nútené prejsť do digitálneho prostredia. V prvých momentoch vládol chaos, neexistovala konkrétna schéma ako sa deti majú učiť. Každý z učiteľov si hladal vlastnú cestu. Zoznámiť sa s možnosťami digitálnych platforiem a naučiť sa ich používať.

Týmto zložitým procesom si prešli nielen slovenskí učitelia aj tí zahraniční. Aké platformy dnes používajú učitelia v Nemecku? Čím sa môžeme inšpirovať?

Všetkým ide o základný princíp – nestratiť pozornosť študentov.

Pri online vzdelávaní existuje omnoho viac rušivých faktorov, ako keď sú žiaci v školských laviciach. Domáce prostredie, počítačové hry, zábavné videá alebo chatovanie s kamarátmi…všetko toto môže prebiehať v ten istý čas ako vyučovanie. Dokonca aj cez rovnaké zariadenie, cez ktoré prebieha práve škola.

Všetko iné je zaujímavejšie, rýchlejšie a interaktívnejšie ako online vyučovacia hodina. Aj z tohto dôvodu, je oveľa ťažšie bojovať o ich pozornosť.

Toto sú platformy, ktoré môžu pomôcť zaujať žiakov a pomôcť jednoduchšiemu učeniu:

Všetky fungujú na rovnakom princípe:

  • učiteľ si ich pripraví dopredu
  • učiteľ odosiela link žiakom
  • žiaci môžu pracovať bez prihlásenia
  • používanie je jednoduché a ľahko pochopiteľné

1. Flinga

Post-ity online, “paperiky” rôznych farieb a tvarov do ktorých sa píše. Využitie:

  • Brainstorming
  • Doplňnovanie nápadov alebo názorov
  • Feedback
  • Znázornenie vzťahov medzi “pojmami”
  • Usporiadavanie – čo k čomu patrí

2. ZUMPad

Poznámkový blok, do ktorého môžu všetci naraz písať. Využitie:

  • Otázky a odpovede alebo spoločné poznámky. Výhodou je, že každý kto do dokumentu niečo zapíše je znázornení inou farbou

3. Padlet

Interaktívny Obrázok, Mapa, Harmonogram alebo Zoznam. Príklady využitia:

  • Mapa: na stránke sa zobrazí mapa sveta a každý si môže vytvoriť vlastný Pin a zapichnúť ho s komentárom tam, od kiaľ pochádza alebo kam by sa chcel ísť pozrieť.
  • Harmonogram: Časová línia má znazorňovať konkrétne udalosti a študenti ich určia a pomenujú.
  • Zoznam: slovíčka cudzieho jazyka, zoradené podľa náročnosti (vzoru, typu….)

4. Jamboard

Prázdny papier, na štýl Skicár, Posti-ity.
Využitie:

  • Online “kreslenie” pre viaceré skupiny alebo ľudí naraz.
  • Viac blokov papiera: možnosť pozerať sa aj na prácu druhých.
  • Možnosť vloženia obrázka pre rýchlejšie nákresy.

5. Learning Apps

Rôzne online nástroje. Možnosť vyrobenia si svoju grafiku podľa vzoru. Využitie:

  • “Puzzle”, Priradovanie: ktorý obrázok alebo text patrí k čomu.
  • Zoradovanie na obrázku – vložiť Pin na správne miesto.
  • Kvíz
  • Text s vymazanými slovíčkami- úlohou je ich dopísanie úlohy na typ “Milionár”
  • Tajnička
  • Osemsmerovka
  • Kde čo leží na mape- zoradenie
  • Hádanie slovíčok (písmenko, písmenko..)
  • Zaradovanie v tabuľke

6. Kahoot!

online kvíz, hádanie správnych odpovedí
Využitie: Učiteľ vopred zadá otázky a správne odpovede. Každý žiak odpovedá sám na svojom mobile alebo počítači a zbiera body. Hra prebieha zábavnou formou, nakoľko všetci odpovedajú v tom istom čase. Počas hry sa ukazujú priebežné výsledky, kto má koľko bodov, čo slúži ako podpora súťaživosti. Na záver farebná grafika ukáže výhercov kvízu.
VIDEO: youtube

7. Prezentácia na Google drive

Využitie:
Uvedený harmonogram a linky na konkrétne aktivity. Všetci vidia, aký je priebeh vyučovania a s čím majú počítať. Prístup k prezentácií nielen počas vyučovania ale aj po jeho skončení. Študenti sa môžu aktívne zapájať a písať do prezentácie.

Zoom alebo MS teams

Odporúčania týkajúce sa tímovej práce:

  • Pravidelné rozdeľovanie do skupiniek (pomocou Breakout rooms)
  • Meniť kto s kým v skupine pracuje
  • Zmena počtu ľudí v skupine
  • Učiteľ by mal navštevovať jednotlivé skupiny (či je všetko jasné, kontrola, podpora diskusie/práce)

Ďalšou dobrou možnosťou je využívanie “Smajlíkov” na komunikáciu. Ide o rýchlejšie vyjadrovanie sa, ako čakať kým si každý zapne mikrofon a vyjadrí sa. Použitie aj pri hlasovaní alebo hlásení sa o slovo.

Tip na záver: Využívať funkciu “Zmena pozadia” (Virtual Background).
Táto funkcia sa dá využiť aj ako časť úlohy. Každý si môže nahrať obrázok do svojho pozadia: o ktorom bude hovoriť. Alebo svojím pozadím môže interpretovať svoje emócie alebo predstaviť miesto, kde by sa chcel práve nachádzať. Aj učiteľ môže zmenu pozadia použiť vo svoj prospech. Napríklad taká náhla zmena, môže upútať pozornosť a vzbudiť otázky študentov.

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (2 hlasov, priemerne: 5,00 z 5)
Loading...
Author image

Pavlínka Pavlíková

Rok života som strávila v Nemecku. Momentálne študujem vedu o vzdelávaní so zemeraním na psychologicko-pedagogické poradenstvo vo Viedni. Zaujímam sa o históriu, digitálne a environmentálne témy.

články autora...