Dyslexia znamená neschopnosť osvojiť si čítanie. V bežnej triede tento problém môže negatívne ovplyvniť úspešnosť dieťaťa v škole a byť vážnou prekážkou v učení vo všetkých vyučovacích predmetoch. Ako môže rodičia – v spolupráci s učiteľmi -prispieť k tomu, že malý dyslektik svoj hendikep dokáže spracovať?
Pri dyslexii majte na pamäti Predovšetkým by okolie dieťaťa malo mať vždy na pamäti, že dieťa so špecifickou vývinovou poruchou čítania musí vynaložiť oveľa viac námahy na osvojenie čítania, ako od neho rodičia aj učitelia očakávajú. V prvom rade je nutné spolupracovať s rodičom, príp. aj odborníkom, v ktorého starostlivosti je dieťa evidované. Primárnym cieľom všetkých dospelých je, aby dieťa svojím prístupom motivovali k učeniu. Veľmi pozitívnym prostriedkom je povzbudenie, chápavý prístup, nepodceňovanie žiaka a porozumenie jeho problému.
V prvých rokoch školskej dochádzky je pani učiteľka pre žiaka tou najväčšou autoritou, a preto jej postoj k žiakom so špecifickými poruchami učenia ovplyvňuje postoj ostatných žiakov k spolužiakovi. Ak prejaví pochopenie a láskavý prístup učiteľ, bude žiak s dyslexiou v kolektíve akceptovaný. To je prvý nezanedbateľný krok k úspechu.
Aké sú efektívne opatrenia na strane učiteľov? Tolerovať slabikovanie detí s dyslexiou, ktoré sú zaradené v starostlivosti nejakého odborného zariadenia a prechádzajú procesom nápravy v technike čítania a korekciou dyslexie. Viesť ich k správnej technike čítania. Nevyvolávť žiaka k dlhému čítaniu nahlas pred celou triedou, ale nechať ho čítať len krátke jednoduchšie časti textu. Pred vlastným čítaním vyberať z textu ťažké slová a precvičovať ich čítanie, až potom nechať žiaka čítať celý text. Pri dlhých alebo ťažkých cudzích slovách postupovať rovnako. Naučiť dieťa a jeho rodičov rovnakou metódou postupovať pri domácej príprave. Rady pre rodičov i pedagógov – ako pristupovať k dyslektikovi Netrestáme a nehrešíme dieťa, ktoré sa horšie orientuje v texte a „nevie, kde ostatní čítajú“, keď je vyvolané. Monitorujeme žiakovo orientovanie v texte, prípadne mu v tichosti prstom ukážeme, kde práve čítame. Dbáme na dôsledné osvojenie techniky čítania od písmen cez slabiky až po plynulé čítanie slov. Berieme do úvahy, že títo žiaci nemôžu stačiť tempu bežného čitateľa. Zadávame dieťaťu menej úloh z čítania, aby si dobre osvojil potrebnú učebnú látku. Na domácu prípravu mu dávame len primeranú časť textu. Umožníme dieťaťu alternatívny spôsob prípravy na vyučovanie, napr. v podobe referátu, textu napísaného na počítači. Umožníme dieťaťu čítať text či knihu podľa vlastného výberu. Pri osvojovaní vedomostí zo slovenského jazyka a literatúry postupujeme po malých krokoch. Necháme žiakovi k dispozícii potrebné pomôcky (záložku, diktafón na nahrávanie výkladu novej látky, okienko na čítanie, tabuľku s abecedou). Oceníme akúkoľvek čitateľskú aktivitu a povzbudzujeme žiaka k čítaniu. Dôležitým krokom k úspechu je individuálny prístup , pričom nejde len o úľavy v kvalite a kvantite osvojeného učiva, ako sa mnohí domnievajú. Pri dyslexii všetko stojí a padá na zmene prístupu pedagóga k žiakovi. A tiež na zmene vnímania dieťaťa vlastným rodičom.
Tip na hru: Hravou formou naučíme dieťa rýchlo sa orientovať v texte a poznávať určité slová. Napr. sa pýtame: „V ktorom riadku v úvode textu nájdeme slovo sirota?“ Vyberáme rôzne slová z textu. Za každé nájdené slovo si žiak zapíše bod a po 10 získaných bodoch dostane odmenu.
Inšpirujte sa aj týmito pracovnými listami Zdroj: Kuliferdo – súbor 7. Pracovných zošitov pre žiakov 1. až 4. ročníka ZŠ so špecifickými poruchami učenia
Podľa: Žiak so ŠVVP v 1. až 4. ročníku základnej školy – Mgr. Hana Laciková, PhD., SCŠPP Inštitút detskej reči, Bratislava
Loading...