Vnímanie – orientujeme sa vďaka nemu v prostredí, vykonávame koordinované pohyby a dávame veciam istý význam. Subjektívne vnímanie ovplyvňujú skúsenosti, pamäť, myslenie, city, psychické stavy a vlastnosti človeka.
Významnú úlohu zohráva pri vnímaní aj prostredie – rodina a škola – v ktorom sa vaše dieťa učí odhaľovať a analyzovať vlastnosti a znaky predmetov.
Čo ak je vnímanie porušené?
Pri poruchách vnímania vznikajú ťažkosti pri spracúvaní zmyslových vnemov a ich následnej zmysluplnej integrácii. Ide o odchýlky od normy v uvedomovaní si skutočnosti, ktorá je sprostredkovávaná zmyslovými orgánmi. Poruchy vnímania môžete u svojho dieťaťa spozorovať napr. pri pohybe, v reči, počas hry a v emocionálnych prejavoch.
Ako sa prejavujú poruchy vnímania?
Poruchy sa môžu týkať sluchového vnímania, zrakového vnímania, vnímania časového sledu, priestoru a telesnej schémy. S tým súvisia aj rôzne prejavy porúch.
Pri poruchách sluchového vnímania môže ísť o:
- zámenu znelých a neznelých spoluhlások,
- neschopnosť analyzovať vetu na jednotlivé slová,
- nedostatočnú diferenciáciu dlhých a krátkych samohlások, mäkkých a tvrdých spoluhlások,
- neschopnosť rozloženia a skladu slova z hlások,
- problémy pri rozlišovaní vysokých a nízkych tónov a i.
K prejavom porúch zrakového vnímania patrí:
- zámena číslic – napríklad 3, 6 a 9,
- zámena písmen, napr. d – b, b – p, m – n, k – h, S – Z, L – J,
- ťažkosti pri skladaní puzzle,
- problémy s čítaním,
- obťažné rozlišovanie podobných vzorov,
- problémy s rozoznávaním detailov na obrázku a ich vzájomného vzťahu a i.
Vnímanie časového sledu znamená vnímanie následnosti javov a jeho porucha sa prejavuje tak, že dieťa:
- vynecháva písmená a nedodržuje poriadok písmen,
- má ťažkosti s názvami mesiacov a ich poradím v roku,
- ťažko sa učí akýkoľvek rad informácií (abecedu, násobilku, a pod.),
- problematicky menuje rad čísel, i pospiatky.
Vnímanie priestoru súvisí so zrakom, sluchom a hmatom. Pohyby dieťaťa s poruchou vnímania priestoru sú
- nekoordinované, má problém s bicyklovaním, jedením lyžicou,
- porucha sa prejavuje aj pri maľovaní, písaní a strihaní nožnicami.
Poruchy vnímania tela spôsobuje nemotorné, nekoordinované a neobratné správanie, kedy dieťa:
- má problémy urobiť kotúľ letmo,
- nedokáže ísť pospiatky,
- pri obliekaní zamieňa strany,
- zaobchádza nešikovne s náradím,
- nedokáže napodobniť držanie ceruzky a i.
Inšpirujte sa: Ako pocvičiť sluchové vnímanie dieťaťa.