„Digitálne“ vyučovanie pre digitálnu generáciu žiakov

MikSa 0

Členovia Iniciatívy za digitálne školy (IDeŠ), ktorí sa zasadzujú v naštartovanej školskej reforme o využívanie moderného digitálneho obsahu a moderných komunikačných technológií v školskej praxi (interaktívna tabuľa, na ktorú sa nepíše kriedou ale špeciálnym perom a zotiera sa kliknutím na gumu namiesto špongiou, dataprojektor, notebook, internet), ukončili prvú etapu osemmesačného Pilotného projektu digitálneho vzdelávania prieskumom na školách. Jeho cieľom bolo testovanie použitia digitálneho obsahu vo vyučovacom procese a spracovanie nových metodík pre učiteľov zameraných na získanie zručností a prácu s digitálnym obsahom pre predmety biológia, matematika, chémia, fyzika, prírodoveda. Prírodovedné predmety neboli vybrané náhodou, ale preto, že na Slovensku práve oni patria k tým náročným a nepopulárnym.

Projekt, ktorý realizovali školy zapojené v IDeŠ pod odborným a metodickým vedením Prírodovedeckej fakulty UK v Bratislave, podľa prieskumu Metodicko – pedagogického centra, alokované pracovisko Tomášikova 4, Bratislava (MPC) žiaci ocenili. Prieskum ukázal, že dnes už skutočne máme na školách pravú digitálnu generáciu detí. Všetky nové technológie a edukačné produkty, ktoré im boli počas projektu poskytnuté, považujú za prirodzené vzdelávacie prostredie. Vedia sa s ním veľmi rýchle stotožniť a využiť ho pre svoj odborný rast. Potvrdzuje to aj fakt, že 96% žiakov má doma počítač, 71% ho používa denne mimo školy, 68% sa denne pripája na internet a 84% má vlastnú mailovú schránku. Tieto údaje dokonca prevyšujú štatistiky rozvinutých krajín EÚ.

Výsledky výskumu jednoznačne poukázali na to, že nové vzdelávacie stratégie vyžadujú nový digitálny obsah, ktorý by mal byť prístupný každému učiteľovi a žiakovi. Výsledky prieskumu potvrdzujú, že 88% žiakov by privítalo intenzívnejšie využívanie moderných technológií na školách, 80% predpokladá, že budú pri vyučovaní touto formou motivovanejší. 76,5% respondentov ohodnotilo materiály pre digitálne vyučovanie ako výborné a len 0, 2 % ich nepochopilo. 96,5% žiakov zúčastnených na výskume by sa na digitálne vyučovanie v budúcnosti tešilo.

Ďalším výstupom tohto projektu boli ukážkové hodiny, kde pedagógovia predviedli možnosti práce s digitálnym obsahom, ale aj spracované modelové vyučovacie hodiny, porovnanie obsahu digitálneho kurikula s platnými školskými osnovami a odporúčania pre ďalšiu prácu s digitálnym obsahom.

Celé testovanie prebiehalo na produkte digitálneho kurikula Planéta vedomostí, ktorý vychádza z anglického produktu spoločnosti Young Digital Planet pod názvom Universal Curriculum, www.universalcurriculum.com. Spomenutá spoločnosť patrí k najväčším svetovým tvorcom digitálneho vzdelávacieho obsahu a jej produkty sa využívajú vo viac ako 20 krajinách sveta. Ich cieľom je využívanie moderného digitálneho obsahu v praxi a inšpirácia pedagógov, aby nové metódy využívali.

Digitálne kurikulum na Slovensku s názvom Planéta vedomostí (učebné osnovy, obsah pre vyučovanie v digitálnej podobe), na ktorom testujú tento spôsob vyučovania je komplexné digitálne vzdelávacie prostredie určené pre základné a stredné školy, ktoré má svoj multimediálny obsah a výučbové nástroje pre žiakov a učiteľov. Jeho súčasťou sú informácie o učebných cieľoch, obsahu učiva, organizácii učiva, o vyučovacích a študijných metódach a prostriedkoch, o spôsobe kontroly a hodnotenia.

Do projektu inovatívneho vyučovania sa zapojilo sedem slovenských škôl:

  • Gymnázium Grősslingova, Bratislava,
  • Spojená škola, Tilgnerova, Bratislava,
  • Gymnázium L. Sáru, Bratislava,
  • Gymnázium, Tomášikova, Bratislava,
  • ZŠ A. Dubčeka, Dlhé diely, Bratislava,
  • ZŠ Komenského, Komárno,
  • ZŠ Brezová pod Bradlom.

Prečo vybrali práve tieto školy

Prodekanka PFUK Beáta Brestenská, ktorá stojí za iniciatívou zavádzania informačno-komunikačných technológií do školstva hovorí, že si pre účely tohto projektu vybrali preto tieto inovatívne školy, lebo ich učitelia nemali problémy s aplikáciou takéhoto nového spôsobu vyučovania. Ich pedagógovia svojimi nádhernými hodinami dokonca predbehli očakávania tejto iniciatívy. Jednou z nich bola napríklad hodina „ucho,“ kde sa stretli učitelia fyziky, chémie, biológie, hudobnej výchovy a spoločne ukázali, čo ľudské ucho je. Namiesto klasického diktovania poznámok a znázorňovania problematiky klasickými pomôckami si pomohli projekciou na dotykové plátno. Výklad učiva približovali rôzne interaktívne IT aplikácie.  

Takýto inovatívny prístup by IDeŠ chcel postupne dostať do slovenského školstva, a to v čo najkratšom možnom časovom horizonte. Školstvo sa ťažko mení, preto je, podľa slov pani prodekanky, potrebné presvedčiť štát, aby do týchto vzdelávacích technológií investoval a súčasne treba hľadať zdroje v európskych fondoch. Väčší problém však vidí v zaškolení učiteľov, ktoré odhaduje na 5-10 rokov. Aj riaditeľ Gymnázia Ladislava Sáru v Bratislave Pavel Sadloň tvrdí, že škola musí stopercentne pripraviť učiteľa na to, aby s týmto prostredím vedel pracovať, pretože samotná technika inak neumožní takmer nič. V prvej fáze mali učitelia k dispozícii len anglickú verziu, v súčasnosti prebieha jej postupné rozširovanie o zlokalizované slovenské lekcie.

Motivácia nielen žiakov, ale aj učiteľov

Najväčšie pozitíva tohoto systému vidia učitelia vo zvyšovaní motivácie a aktivity žiakov a študentov ale aj samotných učiteľov, ďalej vo vizualizácii a názornosti zložitých dejov, v prepojení teoretických poznatkov s praxou,v interdisciplinárnom charaktere, teda v prepájaní poznatkov z jednotlivých predmetov a hľadanie komplexnejšieho pohľadu, v možnosti okamžitého použitia rozsiahlych vzdelávacích materiálov a ich jednoduchých úprav a prispôsobovania výkladu učiteľa a v osobnostnom rozvoji učiteľov. Žiaci a študenti ocenili multimediálne spracované poznatky z jednotlivých predmetov, atraktivitu vyučovacej hodiny, zaujímavosť výkladu učiteľa, možnosť overovania si svojich vedomostí prostredníctvom interaktívnych cvičení, simulácií a logických hier.

Vzdelávacie prostredie pre žiakov a študentov je navrhnuté tak, aby žiaci a študenti nadobudli požadované vedomosti intuitívnou, efektívnou a motivujúcou formou. Vzdelávacie prostredie pre učiteľov dáva učiteľom k dispozícii ďalšie nástroje, vďaka ktorým si môžu digitálny obsah prispôsobiť vlastným potrebám a potrebám svojich žiakov a študentov.

Ak si chcete lepšie predstaviť alebo vyskúšať, ako taká študijná a výkladová jednotka vyzerá, kliknite si na konkrétne ukážky hodín v anglickom jazyku link https://www.universalcurriculum.com/elearning/econtent/30,Sample-e-lessons.html, alebo v slovenskom jazyku link https://planetavedomosti.sk/vzorove-lekcie. Nájdete tam rôzne multimediálne prezentácie s klasickými študijnými textami obohatené o video a audio nahrávky, animácie, simulácie, prezentácie, ilustrácie, obrázky a fotografie. S využitím týchto multimédií si žiaci danú učebnú látku oveľa lepšie predstavia a zároveň sa vždy oboznámia s jej aplikáciou v každodennom živote. Takéto prepojenie teórie s reálnym životom a praxou doteraz v našom vzdelávaní pokrivkávalo. Napríklad matematika pre 1. stupeň ponúka k matematickým pojmom ako celé a desatinné čísla, zlomky a percentá, násobenie a delenie, priamky a uhly, trojuholníky a štvoruholníky, slovné úlohy 15 kapitol, 132 lekcií, 1010 študijných jednotiek pre žiakov a študentov, 2165 cvičení pre žiakov a študentov, 2081 výkladových jednotiek pre učiteľov, 2786 multimédií, 113 3D animácií, 19 prezentácií, 50 fotografií, 866 ilustrácií, 473 simulácií.

Technická špecifikácia

Celý digitálny obsah je spracovaný vo forme XML súborov, ktoré sú interpretované aplikáciou Planet Player založenou na Flash technológii, čo umožňuje zobraziť obsah Planéty vedomostí v akomkoľvek operačnom systéme (Windows, Mac OS, Linux) a prostredníctvom ktoréhokoľvek internetového prehliadača (Internet Explorer, Mozilla Firefox, Safari, Opera, atď.). Vďaka otvorenej štruktúre XML súborov sa obsah dá previesť do súčasných i budúcich moderných prístrojov, ako napr. PDA alebo 3G mobilných telefónov. Planétu vedomostí je možné umiestniť na online server alebo aj na CD-ROM a DVD-ROM médiá.  

Súčasná generácia žiakov by veľmi ocenila možnosť vyučovania s použitím digitálneho obsahu. Rovnako by ho pravdepodobne privítali aj rodičia, ktorí by si vďaka možnostiam digitálneho vyučovania mohli učivo s deťmi precvičiť spolu doma a mali by možnosť lepšie nahliadnuť do toho, čo a akým spôsobom sa ich deti v škole učia. Odpadol by aj večný problém (alebo výhovorka?), že ešte stále nemáme na všetko vhodné a správne učebnice. Formou samoštúdia by si deti učivo mohli zopakovať a upevniť doma aj samé. Samozrejme, podmienkou je počítač. A aby nám za ním nesedeli celé dni, nezabudnime si do spoločného domáceho rozvrhu pridať aj zdravý pohyb.

 

Zdroj: Tlačová správa, modernaskola.sk, digitalneskoly.sk, planetavedomosti.sk, universalcurriculum.com, agemsoft.sk;

 

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (Žiadne hodnotenia)
Loading...

Pridaj komentár