To, že dieťa mení školu (najmä základnú), bolo kedysi prevažne dôsledkom sťahovania. Rodina sa presťahovala, zväčša kvôli práci rodičov a deti sa plynule presunuli do novej školy v mieste nového bydliska.
V posledných rokoch často vídame zmenu školy z iných dôvodov, najčastejšie z dôvodu nespokojnosti rodičov s programom školy a jej pedagógmi, z dôvodu nevhodného prístupu školy k dieťaťu, ktoré má špecifické potreby (myslím skutočné špecifické výchovno-vzdelávacie potreby), prípadne z dôvodu nejakých problémov dieťaťa s adaptáciou v školskom prostredí (často sa jedná o šikanovanie).
S ohľadom na dôvody zmeny školy sa vynárajú aj otázky, na ktoré je vhodné hľadať vopred odpovede. Niekedy mám pocit, že sa zabúda na ústrednú postavu, na dieťa, ktoré je účastníkom zmeny a dotýka sa ho najviac, pretože bude denne v kontakte s novým prostredím, ľuďmi …
Čo sú teda otázky a otázniky pri zmene školy?
Zmena školy pri sťahovaní
Odborníci vnímajú pomerne často obavy rodičov, ako vôbec deti sťahovanie prijmú a ako zvládnu nástup do novej školy. Deťom pomôže, ak vidia jasné rozhodnutie rodičov, pevné a jednoznačné. Deti potrebujú cítiť, že rodič verí, že zmena bude pozitívna a všetci ju zvládnu.
Je prirodzené, že isto a bezpečne sa cítime v tom, čo poznáme. Ako dospeláci, tak aj deti. Pokiaľ je však zmena bydliska nevyhnutná, treba to deťom ozrejmiť, veku primerane a podporiť ich, uistiť, že im zmenu prostredia pomôžete preklenúť.
Ako vybaviť prestup žiaka na inú školu? Prečítajte si tu.
Je dobré hovoriť o prípadných obavách, ktoré deti môžu mať. Z čoho pramenia a čoho sa týkajú. Netreba sa v tom však nejako príliš „vŕtať“. Určité problémy sa aj tak dajú riešiť, až keď sa objavia a prevencia je možná len do istej miery.
Voči deťom je fajn byť úprimní, netvrdiť niečo, o čom nemáme istotu (budeš tam mať veľa kamarátov…, nová pani učiteľka bude lepšia než tá stará …. určite tam majú mnoho krúžkov ….). Hovorte len o tom, o čom naozaj máte istotu, viete ako to v novej škole vyzerá, hovorte o tom, čo je reálne očakávať.
Zmena školy je pre dieťa i rodičov výzva. Väčšina detí ju však bez väčších problémov zvládne, čo zároveň podporí aj ich sebavedomie.
Zmena školy z rôznych iných dôvodov
Ako som už spomenula vyššie, rodičia majú pre zmenu školy ich dieťaťa aj mnoho iných dôvodov. Často to riešime i u nás v ambulancii, keď prichádzajú deti, ktoré majú problém vzťahové, či adaptačné problémy a zisťujeme, že v 5.-6. ročníku ZŠ už vystriedali 3-4 školy.
Bratislava a väčšie mestá sú na tom inak, než dediny a malé mestá, kde je 1-2 školy. Vo veľkomestách je väčší výber, veľa zriaďovateľov a školy, ktoré sa zameriavajú (alebo sa aspoň tak tvária) na určité skupiny žiakov.
Nebudem sa teraz venovať tomu, či je pre dieťa dobré a vhodné, aby menilo školy, niekedy naozaj často, či by nebolo vhodnejšie pokúsiť sa riešiť danú situáciu dieťaťa na škole, na ktorej začalo. Prax nám ukazuje, že niekedy aj pri najlepšej vôli rodičov je škola a pedagógovia v nej „nepriestrelná“ a neochotná riešiť špecifické situácie. A vice versa.
Na čo byť citliví s ohľadom na dieťa, ak zvažujete zmenu školy?
Väčšina rodičov si dokáže pomenovať svoje dôvody asi v tom duchu, že chce, aby dieťaťu v škole bolo dobre, aby bolo rešpektované –aj so svojimi osobitosťami (napr. dieťa s PAS, ADHD, ŠVPU…) a aby to školy nechodilo s bolesťami brucha.
Pokúste sa teda o nasledovné:
Zistite si o školách v okolí alebo o tých, ktoré zvažujete, čo najviac informácií –z internetu, z novín, od známych, od ľudí, ktorí na škole majú svoje deti,
Choďte na deň otvorených dverí, sledujte atmosféru v škole, jej vybavenosť, rozprávajte sa s pracovníkmi školy a neváhajte im klásť svoje otázky,
Zapojte do výberu školy aj svoje dieťa, hovorte s ním o svojich dôvodoch pre potrebu zmeny – ak má dieťa nejaký problém, mohlo by sa aj ono vyjadriť, ako vníma prístup pani učiteľky, ako mu s tým jeho problémom v škole vlastne je.
Niekedy je to len naša rodičovská potreba ochraňovať svoje mláďa a my máme zvonka pocit, že dieťa trpí. Pritom jeho subjektívne vnímanie môže byť výrazne iné.
Zostavte si zoznam škôl a urobte si akúsi porovnávaciu analýzu, súbor pre a proti. Kritériá môžu byť rôzne – od dostupnosti a časovej náročnosti dopravy – po voľnočasové aktivity.
Zistite, akú úroveň vedomostí majú deti na novej – vybratej škole, zistite tiež, ako veľmi odlišný je školský vzdelávací program od programu pôvodnej školy.
Tým, že školy si môžu variovať predmety v jednotlivých ročníkoch (na jednej škole majú v 6. ročníku dejepis, na inej nie …), ako aj voliť učebnice a hodinovú dotáciu predmetov, vaše dieťa by s tým po prestupe pomohlo mať problém (bude musieť viac dobiehať učivo).
Overte, ako postupujú pedagógovia v prípade výrazného rozdielu vedomostí dieťaťa od požiadaviek školy – či pracujú s dieťaťom individuálne alebo je to viac-menej na bedrách rodičov, aby s dieťaťom dobehli zameškané (ja som napr. rok doučovala dcéru doma angličtinu, pretože po mesiaci v novej škole nám učiteľka povedala, že žiaľ, z predošlej školy nevie nič a že ak nezačneme s intenzívnym doučovaním, tak to bude mať veľmi ťažké. Mala pravdu, dcéra mala výrazné medzery, ale dobehla to. Len to bola väčšia záťaž.)
Ako dieťaťu pomôcť zvládnuť zmenu školy?
Rodičia nemusia byť prehnane zameraní na prežívanie dieťaťa, v zmysle množstva otázok každý deň „po škole“ – ako sa mu tam páči, či už si našiel kamarátov …. Je vhodnejšie počkať, kým sa dieťa samo rozhovorí a ak, tak sa pýtať so zameraním na emócie – ako sa dnes cítilo.
Možno je toto vaša téma. Ako pomôcť učiť sa dieťaťu s ADHD.
Dieťa samozrejme môže prejaviť aj negatívne emócie, je fajn byť mu oporou a byť chápajúci. Nepresviedčať dieťa o opaku alebo tvrdiť, že „to prejde“. Mali by sme byť akýmsi kontajnerom pre emócie dieťaťa, u nás by malo mať priestor na vyjadrenie čohokoľvek. Potom sa s tým dá aj pracovať a pomôcť dieťaťu nájsť pre neho najlepšie riešenie, ale neponúkajte deťom tie riešenia vy – dospelí.
Každá zmena, aby bola zaintegrovaná do života dieťaťa a rodiny, si vyžaduje čas. Preto ak mení vaše dieťa školu, želáme vám všetkým veľa trpezlivosti.