Onedlho je tu zápis do školy. Anketové otázky sme zaslali do šiestich rôznych škôl: štátnej, súkromnej, cirkevnej, waldorfskej, Montessori, British Int. School. Veríme, že vám takto pomôžeme zorientovať sa v tom, čo dnešné školy ponúkajú a na čo sa vlastne pri výbere vhodnej školy pre budúceho prváčika opýtať. Uverejňujeme v poradí, v akom nám školy zaslali odpovede.
The British International School Bratislava
Na otázky odpovedá Barbara Kanclírová, menežérka školy.
V čom je vaša škola iná ako ostatné?
Jednoznačne to, že našu školu môžme zaradiť do skupiny medzinárodných škôl, vyčovacím jazykom je angličtina. Škola je typická tým, že máme medzinárodné zloženie žiakov, (z celkového počtu máme len 25% detí slovenskej národnosti), a taktiež všetci triedni učitelia, resp. učitelia odborných predmetov, sú rodení anglicky hovoriaci pedagógovia.
Koľko žiakov je maximálne v jednej triede?
V materskej škole a prípravnej triede je maximálny počet detí v triede 20 (pričom sú v triede 2 pedagógovia na plný úväzok), pri deťoch na základnej škole je počet taktiež 20 (okrem 1. a 2. ročníka, kde sú v triede 2 pedagógovia, je v ostatných ročníkoch už iba 1 učiteľ). V ročníkoch 7 a vyššie, t.j. aj pre žiakov strednej školy je počet limitovaný rovnako číslom 20.
Pracujú u vás len kvalifikovaní učitelia?
Áno, sú to učitelia s prevažne medzinárodnými skúsenosťami a s kvalifikáciou získanou v zahraničí.
Od ktorej triedy sa učitelia na vyučovaní jednotlivých predmetov striedajú?
Napr. hudobnú výchovu vyučuje už v prípravnej triede odborný pedagóg, telesnú výchovu vyučujú učitelia už od 1. ročníka. Slovenský jazyk pre slovenské deti začíname vyučovať v 2. ročníku, (čo je ekvivalent 1. ročníka slovenského systému). Výpočtovú techniku a nemecký jazyk začínajú učiť špecialisti v 3. ročníku. Od 7. ročníka vyššie, sú už len odborní učitelia, na každý predmet iný.
Ako pristupujete k nadaným deťom?
Učitelia sú zvyknutí na diferenciáciu, vzhľadom na malé počty detí v triede môžu zadať náročnejšie úlohy tým, ktorí na to majú. Okrem práce samotných učiteľov pracujú u nás dvaja špeciálni pedagógovia a jedna školská psychologička, ktorí sú taktiež nápomocní. Vedia spolupracovať s triednym učiteľom a určiť v spolupráci s rodičom, čo je pre dané dieťa najvhodnejšie.
Aké jazyky sa deti učia a od ktorej triedy?
Ako som už uviedla na začiatku, vyučovací jazyk je anglický. Deti od 3. ročníka ZŠ priberajú druhý jazyk, a tým je nemčina. Avšak špecifikom napr. je fakt, že máme veľkú komunitu francúzsky hovoriacich detí a im umožňujeme výuku materinského jazyka. Od 7. ročníka ponúkame francúzštinu aj pre francúzsky nehovoriacich aj ako voľbu druhého jazyka (avšak záleží na individuálnych žiakoch).
Do koľkej funguje školský klub?
Školský klub ako klasický u nás nepoznáme, vyučovací deň bežne končí o 15,30. Od utorka do piatku prebiehajú mimoškolské aktivity v čase od 15,30 do 16,30, na ktoré sa môžu deti v prípade záujmu prihlásiť. Niektoré kluby prebiehajú aj počas obedovej prestávky.
Aké mimoškolské aktivity ponúkate na pôde vašej školy?
Náš školský rok je rozdelený na 3 trimestre a aktivity sa každý trimester obmieňajú. Ako príklad uvediem napr. športové krúžky (basketbal, volejbal, šermovanie, netbal, joga, bedminton, kriket, atď.), hry na hudobné nástroje, počítačové hry, matematický, dramatický, alebo výtvarný krúžok, debatný krúžok, školská roková kapela, eko-škola, školský spevácky zbor, varenie, atď.
Na ktoré predmety kladiete dôraz?
Neuprednostňujeme žiadne predmety, máme všeobecné zameranie. Skôr by som spomenula formu, akou sa pristupuje k vyučovaniu a k nadobúdaniu vedomostí. Snažíme sa rozvíjať v žiakoch ich individuálne schopnosti, a tým vytvoriť predpoklady na ich akademický úspech v dnešnom rýchlo sa rozvíjajúcom svete. Podporujeme v deťoch iniciatívnosť, odvahu a zvedavosť pri učení, nielen memorovanie faktov, čím si osvojujú pružný prístup k učeniu. Naším cieľom je maximalizovať potenciál jednotlivca, nielen z akademickej stránky, ale aj z hľadiska ich fyzických a psychických možností. Touto cestou študenti nadobudnú sebadisciplínu, rešpekt k sebe samým, organizačné schopnosti a pocit úspešnosti, ktoré budú do budúcnosti potrebovať.
Ako riešite konfliktné situácie, ktoré vznikajú medzi deťmi?
Konfliktné situácie medzi deťmi nepovažujeme za niečo zvláštne, sú prirodzené a dochádza k nim bežne. Pri riešení konfliktných situácií sa snažíme, aby dieťa o svojom správaní a jeho dôsledkoch premýšľalo. V škole existuje jednoduchý systém pravidiel, založených na rešpekte voči druhým a sebe samému a sú známe aj jasné dôsledky, ktoré musia deti niesť v prípade nedodržania pravidiel. Bežné situácie riešia triedni učitelia, pokiaľ ide o niečo vážnejšie, pomáha nám školský psychológ alebo špeciálny pedagóg. V prípade vážnych priestupkov sú k riešeniu konfliktov prizývaní aj rodičia. Náš prístup ku riešeniu týchto konfliktov by som charakterizovala ako motivačný, nie ako trestajúci.
Spolupracujete so psychológom alebo ďalšími odborníkmi?
Áno, ako som už spomínala, na plný úväzok zamestnávame školskú psychologičku a ďaľších dvoch špeciálnych pedagógov. V prípade potreby si môžu naši odborníci privolať ešte aj iných expertov, či už zo Slovenska alebo zahraničia. Okrem týchto špecialistov máme na škole vytvorené oddelenie “Pastoral Care”, ktoré deťom pomáha v situáciách, ktoré oni považujú za kritické alebo problematické. Na tomto oddelení pracujú naši pedagógovia, ku ktorým majú deti dôveru.
Koľko domácich úloh dostáva dieťa v tej – ktorej triede?
U detí v predškolskom veku sa snažíme podporiť deti v čítaní, t.j. osvojovanie si čítania. Na základnej škole je týždenná domáca úloha, ktorá zahŕňa všetky predmety. Od 7. ročníka vyššie sa na žiakov kladú vyššie nároky, je stanovený rozvrh úloh a odporučený čas na ich vypracovanie.
Musí dieťa nastúpiť do vašej školy špeciálne pripravené (jazykovo, znalosti a pod.)?
U detí v predškolskom veku alebo v ročníkoch 1 – 6 na ZŠ nevyžadujeme jazykové znalosti, avšak od 7. ročníka vyššie musia deti spraviť test z anglického jazyka.
Aké „výcviky“ ponúkate (lyžiarsky, plavecký…) a v ktorom ročníku?
Pre deti už od materskej školy máme zabezpečené hodiny plávania, ktoré sú jedenkrát do týždňa, v ročníkoch 3 – 6 sa plávanie strieda s hodinami telocviku. Starší žiaci chodia na lyžiarsky výcvik, ktorý však nie je povinný.
Dá sa vo vašej škole pokračovať na osemročnom gymnáziu?
Naša štruktúra je nasledovná: materská škola so základnou školou, nasleduje stredná školas učebnými osnovami prevzatými z Univerzity Cambridge (14 – 16 rokov, 2- ročný študijný program končiaci skúškou IGCSE, 16 – 18 rokov, opätovne 2- ročný študijný program končiaci skúškou A Level).
Aké špecializované učebne a od ktorej triedy sú žiakom k dispozícii?
K dispozícii máme 3 laboratóriá (fyzika, chémia, biológia), dve počítačové učebne, knižnicu, učebne zemepisu, dejepisu, hudobnej a výtvarnej výchovy. Deti ich využívajú podľa toho, kedy im začína odborné vyučovanie.
Akú stravu ponúkate deťom v školskej jedálni? Máte vlastnú kuchyňu alebo stravu vozíte?
Prevádzkujeme vlastnú školskú kuchyňu, ktorá je zaradená do siete zariadení MŠ SR a štruktúrou stravy plne zodpovedá požiadavkam hygienika hl. mesta Bratislavy.
Na čo všetko treba priplácať resp. aké poplatky sú v škole?
Presná výška poplatkov je zverejnená na našej webstránke (www.bis.sk), poplatky sú diferencované na školné a potom je kategória ostatné. Do kategórie ostatné patria napr. poplatky za stravu (desiate, obedy – na báze dobrovoľnosti), školská uniforma (tá je povinná), preprava školskými mikrobusmi (dobrovoľná).
Máte kontakt s nejakou zahraničnou školou?
Sme sieťovou školou, takže spolupráca s inými školami je viac menej samozrejmosťou. Naše sesterské školy sú napr. v Prahe, Varšave, Budapešti.
Integrujete telesne postihnuté deti?
Záleží na miere postihu, zatiaľ sme takýto prípad nemali.
Máte nultý ročník?
Keďže prevádzkujeme aj materskú školu, môžu rodičia deti umiestniť aj do prípravného ročníka.
Ako pristupujete k deťom s poruchami správania?
Pre tieto deti je rovnako záväzný školský poriadok, ale ťažko niečo zovšeobecňovať, k individuálnemu prípadu sa pristupuje špecificky.
Ako pristupujete k deťom s poruchami učenia (dyslexia, dysgrafia a pod.)?
Deti s poruchami učenia sú integrované do tried, pracujú na základe svojho individuálneho vzdelávacieho plánu, pravidelne je im poskytovaná pomoc špeciálneho pedagóga mimo ich kmeňovej triedy.
Ponúka škola deťom mimo obeda aj inú stravu?
Desiate ponúkame, a zvažujeme aj otvorenie školského bufetu.
Foto: web – stránka školy www.bis.sk
Ďalšie dôležité informácie o výbere školy pre dieťa a zápise nájdete tu:
Škoda,že táto škola je len pre vyvolených. Kto z “bežných” ľudí si môže dovoliť zaplatiť 60 000,-Sk a viac za štvrťrok?
Škoda,že táto škola je len pre vyvolených. Kto z “bežných” ľudí si môže dovoliť zaplatiť 60 000,-Sk a viac za štvrťrok?
no ja som to hladala – cenu za studium – na nete, ale nejako som to nenasla 🙁 ale ak je to tolko – tak ozaj, kto tolko ma z beznych ludi?
no ja som to hladala – cenu za studium – na nete, ale nejako som to nenasla 🙁 ale ak je to tolko – tak ozaj, kto tolko ma z beznych ludi?