Som proti gymnáziám

Veronika 0

Vo svojom najbližšom okolí som známa tým, že som proti gymnáziám :-). Aby sme uviedli veci na pravú mieru, sama som absolventka gymnázia, aj môj manžel je. Aj sestra. Aj obaja rodičia. Aj moja najlepšia kamarátka. Ale keď príde reč na to, kde ísť na strednú školu, moja prvá reakcia je: Len nie na gymnázium, ak je to aspoň trochu možné!

Škola pre deti, ktoré nevedia, čo ich baví

Gymnázium vnímam ako školu pre deti, ktoré nevedia čo ich baví a zároveň sú motivované (alebo majú premotivovaných rodičov), šikovné, učenia-chtivé, inteligentné, všestranné a tiež pripravené a ochotné zvládať obrovský objem učiva, z ktorého 90 percent nikdy v živote nevyužijú.

Gymnázium vnímam ako školu, ktorá má ambíciu pripravovať na všetky možné vysoké školy a zároveň horšími známkami na vysvedčeniach (ktoré sťažia prijatie na niektoré univerzity) trestá študentov, ktorí sa vyprofilujú už v prvom ročníku, ako napríklad budúci programátori, a všetky ostatné predmety vypúšťajú.

Gymnázium je škola zameraná na výkon a nie na budovanie vzťahu k nejakej oblasti

Gymnázium vnímam ako školu, ktorá veľmi často povyšuje vzdelanie nad výchovu, vedomosti nad duševné zdravie a sumatívne hodnotenie nad formatívne hodnotenie.

Typy stredných škôl a stredného vzdelania podľa školského zákona | Stredná škola – ako na ňu | Pred/Školák | rodinka.sk

Gymnázium vnímam ako školu zameranú na výkon a nie na budovanie vzťahu k nejakej oblasti.

A to je z môjho pohľadu asi najdôležitejšie mínus, ktoré vyplýva z charakteristiky vzdelávacej inštitúcie zameranej rôznymi smermi: že študenti nemajú priestor, alebo majú iba obmedzený priestor, vytvárať si vzťah k tomu, čo ich baví.

Dám príklad:

Ak niekto vie, že chce študovať farmáciu, nemôže sa na gymnáziu „odhlásiť“ z dejepisu, občianskej náuky, aspoň jedného cudzieho jazyka a zemepisu. Nemôže si namiesto toho pribrať Praktické cvičenia z chémie, Laboratórne práce, Semináre z biológie, pár hodín Biochémie, Zdravovedy a Latinčiny. Napriek tomu rodičia aj učitelia na základných školách motivujú budúceho nádejného farmaceuta aby išiel na gymnázium. Pretože vraj chémia a biológia sú tam na lepšej úrovni ako na odborných školách. Vraj.

To, že bude musieť strpieť kopu ďalších predmetov, ktoré mu nejdú, nebavia ho, zaberajú mu čas a oberajú ho o priestor vzdelávať sa v preferovanej oblasti – to už nikto nevidí. Pritom máme na Slovensku na stredných školách odbory ako: Biochémia, alebo Biotechnológia a farmakológia, kde by nádejný budúci farmaceut mohol zamerať všetku svoju energiu na to, čo chce a potrebuje.

15 ročné dieťa vraj ešte nevie…

Niekto môže namietať, že 15 ročné dieťa predsa ešte nemôže s istotou vedieť, čo ho bude baviť v dospelosti a preto je risk ísť na odbornú strednú školu. Mám na to odpoveď, ktorá má niekoľko častí:

1. A myslíte, že 19 ročný mladý dospelý to s absolútnou istotou bude vedieť? Koľko ľudí robí v úplne inej oblasti než je tá, ktorú vyštudovali na vysokej škole? Poznám veľa maturantov na gymnáziu, ktorí si vybrali vysokú školu iba podľa toho, z čoho mali jednotky. Pretože nevedia, čo ich naozaj baví.

2. Ak by sa aj na konci strednej školy študent rozhodol, že chce študovať niečo úplne iné, tak sa jednoducho doučí to, čo sa doučiť potrebuje. Nebude prvý, ani šesťdesiaty siedmy, pretože takých študentov je každý rok ako maku.

3. Ak sa v priebehu tých štyroch rokov na strednej škole prihodí niečo, čo študentovi znemožní pokračovať v štúdiu ďalej (choroba, finančná či rodinná situácia, tehotenstvo,…), bude mať v rukách aspoň niečo, s čím sa bude môcť okamžite zamestnať. Bude mať praktické a okamžite použiteľné špecifické vedomosti a zručnosti, ktoré mu pomôžu neostať bez práce.

4. Pre ďalší život a pre pozitívny prístup k celoživotnému vzdelávaniu je dôležité, aby sme mali chuť, motiváciu a videli vo vzdelávaní zmysel. Štúdium oblasti, ktorá mladého človeka baví práve v období, keď si utvára dospelácke názory a reorganizuje hodnoty, je dobrou cestou k tomu, aby ostal otvorený učeniu sa aj po škole.

Gymnázium je len prestíž

Rozumiem, gymnázium je považované za prestížnu školu. A chápem, že odborné školy a učilištia sa často vnímajú ako niečo podradné a menejcenné, kde idú len tí, ktorí nemajú na to, aby sa dostali na gymnázium. Podľa mňa je to škoda. Keby na odborné školy zamierilo viac šikovných študentov, mohla a musela by sa zdvihnúť aj ich úroveň. Samozrejme, nepoznám všetky odborné školy na Slovensku, ale nie je pravda, že tam učia iba horší učitelia. Niekedy je to presne naopak.

Keby som sa mohla rozhodnúť znova, nejdem na gymnázium. Okrem najlepšej kamarátky mi nič pozitívne neprinieslo. Svoje deti som úspešne dotlačila k tomu, aby šli po základnej škole študovať čo ich baví. Zatiaľ vládne spokojnosť.

Príručka k zápisom na stredné školy | Stredná škola – ako na ňu | Pred/Školák | rodinka.sk

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (1 hlasov, priemerne: 1,00 z 5)
Loading...
Author image

Veronika

Šťastná manželka, majiteľka nadmerného počtu svetrov, priateľka, introvertka, hrdá mama, lektorka, naivná idealistka, kuchárka z donútenia, domškolácka učiteľka, turistka, nefajčiarka, celoživotná študentka toho čo ma práve zaujíma, žena, dobrovoľníčka,nadšená lingvistka a nepriateľka príliš parfémovanej kozmetiky.

články autora...

Pridaj komentár