V uplynulých týždňoch sme zaznamenali diskusie na tému, na čo je dobré testovanie školskej zrelosti.
Niektorým deťom možno po tomto testovaní odporučili odklad školskej dochádzky, alebo ste ako rodičia dostali informáciu o tom, že dieťa nie je dostatočne zrelé v niektorých zložkách (emocionálna, grafomotorická …) a že by bolo vhodné urobiť retestovanie tesne pred začiatkom šk. roka.
Za 4-5 mesiacov intenzívnej práce s dieťaťom (nie tvrdého drilu, ale v rámci hrových aktivít) sa dá urobiť veľmi veľa a dieťa môže pokojne do školy nastúpiť.
Je však potrebné vedieť, ktorým smerom sa máte ubrať – a túto informáciu by ste mali dostať od psychológa, ktorý testovanie šk. zrelosti robil.
Ako by to ideálne malo vyzerať
Po absolvovaní testovania školskej zrelosti v CPPPaP by ste sa mali dozvedieť, prečo psychológ neodporúča vášmu dieťaťu zaškolenie, ktoré časti v teste vyšli nie celkom dobre, či je potrebné (vhodné) špeciálnopedagogické vyšetrenie (zvyčajne v tom istom CPPPaP) a čo by ste mohli ako rodič s dieťatkom trénovať a postupne zlepšovať.
Prečítajte si viac: Načo je dobré testovanie školskej zrelosti.
Pokiaľ nie ste odborník v danej oblasti, zrejme budete potrebovať presné inštrukcie, pracovné listy, v niektorých CPPPaP vám ponúknu špeciálne vypracovaný tzv. stimulačný program, zameraný konkrétne na problém vášho dieťaťa (či potrebujete trénovať ruku – teda grafomotoriku, alebo vizuomotoriku – koordináciu oko – ruka, alebo sluchovú pamäť … možností je veľa).
Čo robiť, na čom pracovať, kde zohnať materiál
Ako som už uviedla vyššie, ideálne by ste mali dostať konkrétne materiály priamo z CPPPaP, od človeka, ktorý s vašim dieťaťom pracoval (a mal by pracovať aj najbližšie mesiace).
Okrem toho, sú v dnešnej dobe na trhu spústy pracovných zošitov a pracovných listov, ktorú sú zamerané na grafomotoriku, matematické predstavy, slovnú analýzu a syntézu (veľmi dôležité pre nácvik čítania), serialitu.
Inšpiráciu môžete nájsť aj u nás – O tom ako správne držať ceruzku a ako ju dobre vybrať, o uvoľňovacích grafomotorických cvikoch alebo o rozvíjaní grafomotorického prejavu dieťaťa (tri články).
Ak má dieťatko trošku problém so zapamätávaním si, môžete hrať hry na pamäť a pozornosť, či už sa jedná o zrakovú alebo sluchovú pamäť. A samozrejme klasické pexeso.
Pri problémoch s rozlišovaním časti a celku hrajte puzzle, vystrihujte si a znova spájajte obrázky, ktoré sa dieťaťu páčia.
Pri oslabení vnímania časovej následnosti si rozprávajte napr. o tom, ako pečiete koláč, ráno vstávate, idete na výlet – čo sa urobí ako prvé, druhé … posledné v poradí (vyberieme z chladničky maslo, vajíčka, odvážime múku, cukor, vyšľaháme cesto, nalejeme na plech, nasypeme ovocie, upečieme v rúre, spapáme …).
A samozrejme sa s dieťaťom veľa treba rozprávať, aby malo dostatočnú slovnú zásobu, správny slovosled a skloňovanie.
Tipy na pracovné listy môžete nájsť v kníhkupectvách, na webe, napr. potestedeti.sk, alebo aj tu – je to kompletný stimulačný program pre deti predškolského veku, ktorý veľmi dobre využijete pri príprave na školu.
Dieťa s odloženou šk. dochádzkou v škôlke
Okrem domácej práce by s dieťaťom mali cielene pracovať v škôlke, ktorú bude navštevovať v tom roku „pred školou“. Pokiaľ by som mohla odporúčať, tak by som sa snažila hovoriť s pani učiteľkami, ktoré deti budú učiť, aby vedeli, v čom konkrétne dieťa má problém (čo potrebuje posilniť) a na čo by sa oni mali sústrediť.
Keďže deti s odloženou šk. dochádzkou sú najčastejšie deti s nerovnomerným vývinom, vyžadujú si zvýšený individuálny prístup – čo môže byť v triede s 23 deťmi problém. Pokiaľ však dôjde k dohode medzi rodinou a škôlkou, nemal by to byť AŽ TAKÝ VEĽKÝ PROBLÉM.
Na to, ako by sa s takýmito deťmi malo pracovať v MŠ, exituje metodika ministerstva školstva, v každej škôlke by ju mali poznať. Inšpirovať informáciami v nej sa určite môžete aj ako rodičia.
Na záver
Mám chuť len dodať, že škola nemusí byť pre dieťa až taká jednoduchá – pokiaľ ho do nej pošleme nedostatočne pripravené.
Viete, aké sú dôvody na odklad školskej dochádzky?
Ak vášmu dieťaťu navrhli odklad šk. dochádzky, bolo by vhodné počas toho roku, ktorý máte k dispozícií, hrať sa, pracovať s dieťaťom – pravidelne, po troškách, v rámci „hrania sa na školu“. Aby malo šancu svoje problémiky vyriešiť a v škole si to mohlo naozaj užívať.
Želám vám k tomu veľa energie a ochotných ľudí – ako na strane odborníkov v CPPPaP, tak na strane pedagógov v materských školách.
Pekný článoček. Ešte by sa zišiel taký polopatistický článok pre všetkých rodičov, ktorí berú odklad ako osobnú prehru a zlyhanie. Ktorí, aj keď im učiteľky v MŠ, učiteľky na zápise aj psychologička v CPPPaP odporučia odklad, stále trvajú na nástupe dieťaťa do školy. Sú schopní nájsť si učiteľku, ktorá dieťa zoberie a nepopustia. Poznám pár takých prípadov…čo nechápu, že odklad šk. dochádzky nie je verejná hanba.
Na odkald nepotrebujete doporučenie alebo posúdenie iného.
Odklad je super, rok bude to dieta sam sebou, zlepší sa viac ako ktokolvek iní.
Svoje dieta poznáte.Dieťa je mudrejšie ako rodič a dospelí, je ešte nepopísané,zaleží ako to vňom spravne spoznáte.
Dieťa si vie povymyšlat také čo dospelý na to neprídu.
Dieťa inšpiruje rodičov a učiteľov, on ich stimuluje-poháňa.
Mal by byť za take niečo”zaplatený”Dospelí by bez neho nič nevymysleli.Pozrite sa ako narába so zvieratkom-akoby mu rozumel-dospelý to nevie.Komentuje.Dospelý už zabudol, je zameraný inde.
Možme ho pozorovať to dieťa v užase.