Dieťa by malo poznať a mať pomenované, v čom je dobré a čo to preň znamená. Môžete ponúknuť svoj pohľad na vec , ak dieťa nevníma seba až tak pozitívne ako vy rodičia. Ale iba ponúknuť, nepresviedčať. Môžete dieťa oceniť a podporiť jeho snahu, úsilie. Môžete s ním hovoriť o tom, čo by ešte chcelo vyskúšať, prečo sa napr. porovnáva s kamarátmi, prečo má pocit, že sa mu nedarí (hoci vy máte presne opačný pocit). Prezradí vám to veľa o vnútorných motívoch dieťaťa . O tom, čo je preň dôležité a akým spôsobom asi uvažuje. Je to pre vás akési východisko k ďalším aktivitám s dieťaťom.
Zdroj: istockphoto.com Vybudovať si významné vzťahy s rovesníkmi a mimo rodiny Tínedžeri zrejme budú mať potrebu tráviť mimo domu oveľa viacej času, než predtým. Je to také pomalé, postupné, plíživé. V dnešnej dobe to nemusí byť len o tom, že mimo domu, ale len mimo vás, rodičov. Za dverami svojej izby … žiaľ, je to často o komunikácií na sociálnych sieťach, o sieťových hrách, o rôznych akože komunikačných kanáloch … radšej by sa však mohli s kamarátmi stretnúť niekde „live“. Rovesníci sú pre pubertiakov nesmierne dôležití. Majú rovnaké problémy, podobné záujmy, názory. Zároveň sú si už v tomto čase i akousi emocionálnou oporou.
Čo môžete urobiť? Otvorte svoj byt či dom! Pozvite priateľov vášho dieťaťa, spoznajte ich, pokecajte s nimi – minimálne o tom, čo si dajú jesť a piť 🙂 Pri stolovaní sa vždy jednoduchšie kecá – objednajte pizzu, upečte koláč, naservírujte zmrzlinu. Nie vždy sa vám hodí mať plný dom externých detí a nie vždy stíhate robiť servis, ale stojí to za to – aspoň občas. Jednak spoznáte tých, ktorých si vaše dieťa vybralo za priateľov, jednak môžete mať aspoň čiastočne pod kontrolou, ako trávia svoj čas.
Môžete občas niekoho „externého“ pribaliť na rodinný výlet alebo zobrať pár detí do prírody, aby sa zažili aj v iných situáciách.
Ako môžeme našim tínedžerom pomôcť? V princípe je to jednoduché – majte na nich čas, kedykoľvek vás potrebujú. Hoci sa môže zdať, že deti na nás kašlú, nie je to tak. Potrebujú nás mať ako taký back-up v pozadí.
Napr. pre chvíle, keď si nebudú vedieť rady, keď bude ich „emocionálny kontajner“ plný a budú ho potrebovať vyprázdniť. Keď im občas rupnú nervy. To sú situácie, kedy potrebujú pohladenie, vypočutie, porozumenie a najmä – náš čas. Aj keď urobia z nášho pohľadu obrovskú hlúposť a máte chuť ich za to prefackať, nádych – dva – tri a vypočuť, pohladiť. Až potom preberať reálne dôsledky a možné príčiny.
Deti potrebujú vedieť a cítiť, že sú pre nás dôležité a že my sme vždy dostupní v čase, keď nás potrebujú. Pokojne im to opakujte, hoci s vami hovoriť nechcú – musia počuť, že v prípade, že by chceli, môžu prísť aj uprostred noci.
Sledujte tiež vhodné momenty , kedy môžete nejako na svoje dieťa vplývať – kedy môžete vyjadriť svoj názor, svoj postoj a pýtať sa na názory a postoje svojich detí.
PS: spýtala som sa svojho syna, čo sem mám napísať Ako motivovať tých pubertiakov, ako s nimi v pohode žiť. Jeho odpoveď bola: „pubertiaci sa motivovať nedajú.“
To, čo zrejme väčšina z nás robí je, že sa snažíme ukazovať im nejaké výhody, prečo by to a ono mali robiť a oni v tom vôbec, ale vôbec žiadny význam nevidia. A bolo by to i divné, keby ho videli v učení sa, umývaní schodov, kúpeľní …
Zároveň však musia pochopiť, že isté veci v živote konáme i PRETO, LEBO … lebo je to nevyhnutnosť, lebo je to priestor niekoho iného, ktorý aj oni musia niekedy rešpektovať tak, ako iní rešpektujú ten ich.
Chceš sa najesť a chceš k tomu tanier? Musíš si ho umyť.
Nechceš k jedlu tanier? OK, ale potom prosím vyčisti stôl a povysávaj, čo po tebe ostalo, lebo mne to vadí, keď si mám sadnúť k takému špinavému stolu.
Alebo tak nejako … vy to ako vidíte, milí rodičia?
S použitím: allprodad.com
Loading...