To, s akým charakterom osobnosti prichádza dieťa do školy, veľmi súvisí s výchovným štýlom rodičov.
Tvrdí to učiteľka základnej školy Amanda Burnsová, ktorá pre portál TheSun objasnila, ktoré rodičovské štýly vedú do pýtania si pozornosti detí, aký typ rodičov vychováva deti, ktoré sa vzpierajú učiteľom, hádajú sa alebo sú, naopak, príliš utiahnuté.
Rodičia „helikoptéry“ si svoje deti mimoriadne chránia, „vznášajú sa im nad hlavou,“ neustále monitorujú každý aspekt života svojho dieťaťa. Medzi rodičmi je tento moderný výchovný štýl pomerne rozšírený. To, ako ovplyvňuje školský život dieťaťa, závisí predovšetkým od vzťahu rodič – dieťa a rodič – učiteľ.
Podľa učiteľky Amandy, ak všetci dobre vychádzajú, má tento výchovný štýl veľmi pozitívny vplyv na dieťa. Učiteľ spoločne s rodičom môžu toho urobiť veľmi veľa pre dieťa.
Ak sa však niektorý z týchto vzťahov rozpadne, veci sa rýchlo obrátia naruby. Ak rodič nemá dobrý vzťah s učiteľom, dieťa to môže vidieť a cítiť a potom nemá k učiteľovi žiaden rešpekt. Ak nemá rodič dobrý vzťah s dieťaťom, vo výsledku to vyzerá tak, že ciele rodiča sú pre neho viac ako blaho vlastného dieťaťa.
Shutterstock Autoritatívni rodičia Takíto rodičia sú veľmi prísni. Sú zameraní na absolútnu poslušnosť, disciplínu a kontrolu dieťaťa, ktorú presadzujú prísnymi pravidlami a tvrdými trestami. No tento typ výchovy „nevyrába“ z detí malých anjelikov.
Učiteľka tvrdí, že ak sú rodičia príliš tvrdí a príliš prísni, deti začnú byť úzkostné, vystrašené a hľadajú únik z každej situácie. Deťom veľmi škodia rodičia, ktorí na nich sústavne kričia a dieťa ani nechápe, prečo.
V škole sa deti autoritatívnych rodičov často boja alebo chcú utiecť. Nedokážu emocionálne zvládnuť určitú situáciu a nevedia si pomôcť inak ako útekom. A keďže ich potreby neboli predtým zvlášť uspokojované, výsledkom môže byť vzdor, ktorý si deti vybíjajú v triede – napríklad tým, že prevrátia lavicu alebo zhodia stoličku.
Benevolentní rodičia Benevolentní rodičia len zriedka stanovujú deťom hranice a málokedy presadzujú nejaké pravidlá. A to preto, aby sa vyhli konfliktom s deťmi. Ak deti nemajú doma zabehnutú rutinu, pravidlá a poriadok, v škole sa to môže prejaviť v dvoch rovinách.
Niektorým deťom benevolentných rodičov sa môže v škole dariť, hovorí učiteľka. A to preto, že škola im dá štruktúru, systém a hranice, ktoré im doma chýbajú. No deťom pomáhajú cítiť sa bezpečne.
V iných prípadoch sa však môžu tieto deti učiteľom vzpierať, pretože dieťa, ktoré nepoznalo dôslednosť vo výchove, si potom myslí, že rovnako ako doma sa môže správať aj v škole a potom sú tieto deti veľmi často neposlušné a hašterivé.
»»»»»»» Prečítajte si aj: Epidémia mäkkých a benevolentných rodičov .
Neprítomní rodičia Tento rodičovský štýl charakterizuje nedostatočný záujem o potreby dieťaťa, s výnimkou základných, ako je jedlo, oblečenie, starostlivosť o domácnosť. Takíto rodičia deťom síce zbalia desiatu, skontrolujú úlohy, ale inak deti psychicky zanedbávajú – nikdy ich ani len neobjímu .
Dieťaťu chýba rodičovské teplo a podpora. Rodič dieťa buď emocionálne odmieta alebo nemá čas a nechce to s dieťaťom riešiť. Nezainteresovaní rodičia často nechávajú deti, aby sa samé rozhodovali.
Takto zanedbané deti potom veľmi často hľadajú pozornosť učiteľa alebo iného dospelého, pokúšajú sa nadviazať emocionálne spojenie, ktoré im chýba u rodičov. Podľa učiteľky sú tieto deti zvyčajne utiahnuté, nedôverčivé a tiché.
Úporní rodičia Úporný rodič si do dieťaťa projektuje svoje vlastné postoje a ambície a pokúša sa cez dieťa nepriamo žiť. Preto takýto rodič veľmi často vyvíja na dieťa neprimeraný tlak a necháva mu len veľmi malú voľnosť, pokiaľ ide o želania dieťaťa.
Podobne ako helikoptérový rodič, ani úporný rodič neberie do úvahy skutočné blaho dieťaťa, jeho záujmy, potreby, sny. Deti úporných rodičov podľa učiteľky málokedy prejavia svoj názor, pravdepodobne preto, že doma ich rodič zahriakne. Aj v škole môžu mať pocit, že ich nikto nepočuje.
»»»»»»»» Prečítajte si aj: Prečo bolo ľahšie rodičom v 80.-tych a 90-tych rokoch .
Loading...