Bolesti brucha, časté hnačky, nafukovanie, zlé trávenie. Vierka sa z diagnózy  SIBO vymanila diétou.

Eva Pavlíková 0

Príznaky kvôli ktorým som sa na to všetko pred 5.timi rokmi dala začali rapídne ustupovať  už po 2. týždňoch. Postupne som zistila, že kávu nepotrebujem a vládzem aj bez zeleného čaju, mala som energie ako v časoch puberty. Bolesti brucha prešli úplne asi do mesiaca. Naučila som sa jesť nie preto, že mi chutí, ale preto, že dávam svojmu telu to, čo potrebuje. 

Väčšina zdravotných ťažkostí zmizla. Zlepšila sa mi aj moja astma a alergie na potraviny a pele úplne zmizli.

Ako si prišla na to , že tvoje zdravotné problémy majú názov “ SIBO“?

Oficiálne potvrdenie diagnózy som dostala na základe dychového testu. Avšak podozrenie, že niečo nie je v poriadku , som mala už dlhšie. Cez poruchu štítnej žľazy, nafukovania, pomalého trávenia, ale i bolestí v podbrušku a nemenej dôležitá bola aj anémia a nedostatok vitamínov a minerálov napriek kvalitnej strave. Absolvovala som snáď všetky „- skopické“ vyšetrenia, ktoré by mohli identifikovať príčinu. A nakoniec to vyriešil dychový test.

Princípom liečby je veľmi obmedzujúca diéta s názvom Low FODMAP. Čo si jedla a nejedla?

Vyradila som všetky tzv. zápalové potraviny, lepok, laktózu, pseudoobilniny a najmä akýkoľvek cukor. Jedla som iba  sladké zemiaky, kokos, zelený hlávkový a  ľadový šalát, poľníček, cuketu, tekvicu, uhorky, varené jablká (bez cukru), varenú mrkvu a petržlen. Mäso som jedla iba na prírodno osolené (žiadne korenie) kuracie, morčacie a hovädzie. Používala som veľmi málo olivového oleja, ale inak žiadne ďalšie tuky.   Pila som bylinkový a zelený čaj a vodu. 

Prečítajte si tiež:

Túto diétu som dodržiavala  4 mesiace a potom začala zaraďovať do stravy, ale veľmi pomaličky ďalšie potraviny. Bolo to náročné obdobie, ale musím povedať, že mi väčšina zdravotných ťažkostí zmizla. Ešte aj dnes, po 5. rokoch si dávam pozor na stravu, a som vďačná, že hroziaca operácia nebola vďaka tejto diéte potrebná a stále čerpám z regenerácie môjho organizmu touto diétou. Musím skonštatovať, že som bola aj veľmi silným alergikom na potraviny ale i pele, diétou sa mi všetko zmiernilo. Som astmatik, ale moje výsledky sú teraz lepšie ako v minulosti pred diétou. 

Ako sa dá tak drastická diéta zaradiť do života matky troch detí?

Hm, dobrá otázka, lebo často krát sa rozhodneme pre diétu a pokiaľ sa nejedná o život ohrozujúci stav,  tak motivácia vydržať a súčasne neriešiť len stravu výrazne časom klesá. Ale u mňa boli zdravotné problémy veľmi výrazné, najmä bolesti a nízke hodnoty minerálov a vitamínov, čo následne ovplyvňovalo aj moju schopnosť normálne fungovať. 

Tak  som sa zaťala a dala som sa na drastickejšiu diétu. 

Ale aby som sa vrátila k tvojej otázke, áno bola to výzva, ale dáko som si zvykla sebe robiť jednoduché jedlá, lebo uznajte  – z vyššie uvedeného žiadne komplikované jedlo nespravíte  :-). Tak som len dohliadala, aby moje deti mali všetko, čo pre svoju výživu potrebujú.

Varila som úplne iné sebe a iné rodine, ale jedli sme spolu a to sa rátalo. 🙂 Mne jedlo nikto nezávidel  a ani sa mi nestalo, že by mi ho nejaký ten hladoš proaktívne zjedol 🙂 .

Kládla si si pri tvojich bolestiach otázku, prečo ťa toto , napriek tvojmu zdravému životnému štýlu, postihlo?

Tak to ma dáko nenapadlo, skôr som to brala celé ako že sa mám niečo naučiť. Stále som mala pocit, že existuje jednoduché riešenie, len som nevedela aké. A diéta pre mňa bola to jednoduché riešenie. Naučila som sa o seba starať, a vážiť si svoje telo, lebo na každú potravinu som mala inú reakciu organizmu a teda naučiť sa počúvať svoje telo bolo veľmi zaujímavé. Inak pri takejto diéte človek objaví opäť skutočnú prirodzenú chuť jednotlivých potravín, keďže soľ sa používa veľmi opatrne, mrkvu som považovala za sladkosť.

Prečítajte si tiež:

Čo bolo pre teba v diéte Low FODMAP najnáročnejšie

Začiatky, rozhodne prvé dni som bola stále hladná. Naučila som sa potom jesť nie preto že mi chutí, ale preto, že dávam svojmu telu to, čo potrebuje. Samozrejme prvé dva týždne som mala strašné migrény, kým si telo zvyklo bez cukru a soli tak som si to odtrpela, ale oplatilo sa! 

Kedy ustúpili príznaky tvojho SIBO ?

Príznaky kvôli ktorým som sa na to všetko dala začali rapídne ustupovať  asi po 2 týždňoch, postupne som zistila, že kávu nepotrebujem a vládzem aj bez zeleného čaju, proste som mala energie ako v časoch puberty. Stabilizoval sa mi krvný tlak, ktorý som vôbec so SIBO nespájala, bolesti brucha prešli úplne asi do mesiaca. Väčšina príznakov trvalo zmizla, a tie ktoré sa vrátili sú v neporovnateľne menšej miere ako v minulosti. 

Prečítajte si tiež:

Ako sa po takejto skúsenosti pozeráš na stravu, ktorú dávaš na stôl svojej rodine?

Nuž musím skonštatovať, že mi to úplne zmenilo pohľad na stravovanie. Nepatrím k tým matkách, ktoré sú postihnuté zdravou výživou podľa tabuliek, skôr sa snažím o vyváženosť a najmä a kvalitnú stravu počas víkendov, lebo cez týždeň to ide organizačne horšie. Večere dopĺňame podľa toho, čo je k dispozícií , ale vždy si nájdem dačo zdravé, prípadne niečo čo už deti dlhšie nemali. Chlieb s varenou šunkou a zelenina, či kaša s orechami, no keď dávam lepok snažím sa používať výhradne špaldu, z nej pečiem domáci kváskový chlebík i koláče. Do koláčov dávam všetky možné suroviny, vlakninu formou jabĺk, ale i kokos, orechy či semiačka od výmyslu sveta.

Doma vôbec nevyprážam a múčne jedlá z bielej pšeničnej múky nerobím. Cestoviny tiež nepovažujem za základ stravy, robíme ich max raz do týždňa, prílohy k mäsu striedam aby sa v týždni vystriedala ryža, zemiaky – varené a pečené, quinoa a šalát. Koreňovú zeleninu považujem za samozrejmú súčasť stravy a šalát za nevyhnutnosť.

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (1 hlasov, priemerne: 5,00 z 5)
Loading...
Author image

Eva Pavlíková

Do tejto stránky som sa prerodila. Postupne - pôrodmi mojich štyroch detí. A tak sa na svet pozerám očami rodiča. Čo na mysli, to na klávesnici.

články autora...