Začať treba už v detstve

Elena Cenká 0

Nedostatkom pohybu v detskom veku sa zaoberala organizácia National Institute on Media and the Family, ktorá vo svojej výročnej správe uviedla, že sedavý spôsob života, ktorý dnes vedú často aj malé deti, sa viditeľne prejavuje na ich celkovom zdravotnom stave.

Veľmi dôležitý je pritom fakt, že zdravotné poruchy spôsobené sedavým životným štýlom sa podieľajú na príčinách závažných ochorení a smrti v neskoršom veku. Podľa zistení tejto organizácie poklesla fyzická aktivita amerických detí a mládeže v porovnaní s rokom 1990 o 13 %, pričom čas strávený pri počítačovej obrazovke sa zvýšil o 33 %.

Výsledkom je zrýchľovanie výskytu obezity, ktorá však neohrozuje len americké deti, ale stále častejšie aj naše. 

S vytváraním správnych a trvalých pohybových návykov treba začať už v útlom detstve. Využiť treba pritom prirodzenú potrebu fyzickej aktivity detí. Nedostatočný pohyb v detskom veku sa nedá nahradiť v dospelosti. Aby bolo dieťa v dospelosti pohybovo zdatné , je dôležité, aby sa venovalo rôznym druhom fyzickej aktivity už v detstve. Niektoré svalové skupiny sa totiž musia pripraviť na neskoršiu záťaž. 

Pohybová aktivita sprevádza dieťa už od obdobia pred narodením. Veď už nenarodené dieťa kopíruje pohyby matky pri chôdzi, cvičení, plávaní ap.

Nie je náhoda, že u dojčiat a batoliat sa pozorne sleduje psychomotorický vývoj – spolu totiž úzko súvisia. Mnohí odborníci dokonca tvrdia, že deti, ktoré sú v pohybe príliš obmedzované, sa vyvíjajú psychicky pomalšie než ich rovesníci. Zvládnuť koordinovaný pohyb sa detský mozog učí niekoľko rokov.Až deti vo veku okolo 3 rokov sa pohybujú úplne isto. Pohyb pritom detskému mozgu dodáva  nové stimuly. Platí pri tom, že stimulácia počas detstva  je základom pre neskoršiu inteligenciu a poznávanie. Štúdie dokázali, že deti, ktoré sa často hrajú a pohybujú, majú väčšiu predstavivosť a sú schopné sa lepšie a dlhšie sústrediť. (Jaroslav Koch)

V dojčenskom období (0 – 1 rok)

si dieťa vytvára prvé pohybové väzby – učí sa liezť, sedieť a naučí sa aj základy chôdze. V tomto období sa pomocou pohybu formuje aj správne prehnutie chrbtice – začína sa zdvíhaním hlavičky, čo formuje krčnú lordózu (prehnutie krčnej chrbtice dopredu), neskôr pri sedení sa vytvára prehnutie hrudnej chrbtice vzad (hrudná kyfóza) a pri stoji sa formuje prehnutie v bedrovej časti (bedrová lordóza).

V období batoľaťa (1 – 3 roky)

je schopnosť pohybovať sa a začať chodiť jedným z kritérií, podľa ktorého sa hodnotí vyspelosť dieťaťa. Chôdza sa postupne stabilizuje a stáva sa istou. Už v tomto období musíme sledovať  správne držanie tela a prípadne ho podporovať cvičením. 

V predškolskom veku (3 – 6 rokov)

sa dieťa učí obratnosti, koordinácii pohybov, rýchlosti aj sile – a predovšetkým schopnosti spájať ich dohromady. 

  • Odborníci spočítali, že batoľa strávi aktívnym pohybom 70 – 80 % času, keď neje a nespí – teda 7 a viac hodín.

autor: Elena Cenká , www.yogalates.sk

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (Žiadne hodnotenia)
Loading...

Pridaj komentár