Asi viacerí ste sa už pozastavili nad spôsobom myslenia svojich detí. Ako vlastne deti uvažujú? Ako sa vyvíja ich chápanie vecí a súvislostí?
Obdobie predpojmové a symbolické – 3.-4. rok
Je to obdobie, ktoré je myšlienkovo nadväzované na skutočnosť, ktorú dieťa momentálne vníma. Len postupne bude tieto skutočnosti zovšeobecňovať.
Myslenie je viazané na činnosť a aktivitu dieťaťa, už chápe vzťahy medzi rôznymi dejmi, pokiaľ sa vzťahujú k jeho činnostiam. Dieťa rozmýšľa o tom, čo vníma, pričom pri vnímaní prevládajú optické vnemy – teda to, čo dieťa vidí. Slová a predstavy, ktoré dieťa používa, nie sú organizované v logickej postupnosti. Najlepšie si tento proces vysvetlíme na príklade:
Dospelý preleje vodu z vyššieho a úzkeho pohára do nižšieho a širšieho pohára. Úlohou dieťaťa je posúdiť, do ktorého z pohárov sa zmestí viac vody. Dospelý vie, že objem sa nezmenil, a to z toho dôvodu, že popisovaný proces si vie predstaviť aj obráteným spôsobom, a to preliatím vody z nízkej a širokej nádoby do nádoby vysokej a úzkej. Dieťa nedokáže pochopiť (v danom štádiu), že obsah vody zostáva rovnaký, napriek tomu, že voda je preliata z úzkeho pohára do širokého.
V tomto veku dieťa nie je schopné pochopiť, že množstvo látky zo stáva rovnaké, aj keď sa podoba (forma) zmení.