Nepozorný škôlkar – kedy už ide o poruchu?

Raabe 0

Ak máte doma dieťa, ktoré je veľmi živé, aktívne, nedokáže obsedieť a všetko ho zaujíma, v kolektíve detí sa ťažko prispôsobuje, ruší ostatných, spôsobuje konflikty, je možné, že trpí určitými poruchami – avšak, nemusí tomu tak byť.

ingimage

Kedy sú prejavy nevinné a kedy už ide o poruchu?

Dnešná uponáhľaná doba dieťa rozptyľuje. Zo všetkých strán sa naň „valia“ rôzne podnety, ktoré nedokáže spracovať. Pozornosť a schopnosť sústrediť sa sú neustále atakované. Na ich správny vývin nemá moderné dieťa často adekvátne podmienky.

Nemusí však hneď ísť o poruchu, môže to byť reakcia na situáciu, v ktorej sa dieťa nachádza. Prípadne sa jedná o prejav jeho aktuálneho stavu, napr. momentálne prežívanej úzkosti, obáv, napätia, očakávania a podobne.

Nevinná živosť, šikovnosť, zvedavosť, črty temperamentu sú v ranom detstve bežné. Po nástupe do škôlky však môžu prejsť tieto črty do nepokoja, ktorý sťažuje normálne fungovanie dieťaťa. Bráni mu prispôsobiť sa pravidlám a požiadavkám, prekáža ostatným a spôsobuje, že dieťa je považované za problémové.

O poruchu pozornosti spojenú s hyperaktivitou môže ísť vtedy, keď pretrváva pohybový nepokoj a celková rozrušenosť dieťaťa ako trvalý rys správania dieťaťa.

ingimage

Porucha sa prejavuje nadmernou pohyblivosťou, neschopnosťou koncentrácie pozornosti, ľahkou rozptýliteľnosťou rôznymi predmetmi, impulzivitou a vznetlivosťou.

Aké sú príznaky poruchy pozornosti?

Poruchy pozornosti sa prejavujú neschopnosťou primeranej koncentrácie na určitý podnet počas dostatočne dlhej doby. Sú však aj ďalšie, konkrétnejšie príznaky, ktoré môžete na svojom dieťati pozorovať: 

  • je nepozorné, čo mu spôsobuje rôzne úrazy a nehody,
  • vyhýba sa zadaným úlohám,
  • nevie sa sústrediť a prinavrátiť sa k činnosti, ako ho niečo vyruší,
  • je neschopné udržať poriadok,
  • problematicky sa presúva k riešeniu inej činnosti,
  • zabúda a núdzovo improvizuje namiesto plánovania,
  • zaoberá sa detailmi a stráca prehľad o celku,
  • zhoršený odhad času,
  • nedokončuje dlhodobé činnosti a je málo vytrvalé,
  • má ťažkosti so začatím činnosti, stráca veci,
  • má problém plynulo odpovedať.

Inšpirujte sa: 15 tipov  pre deti s poruchami pozornosti.

Ak má vaše dieťa problémy s pozornosťou, koncentráciou alebo sebareguláciou, je potrebná odborná diagostika psychológom.

Pre deti, u ktorých sa problémy prejavujú v malej miere, a tiež ako podpora cielenej odbornej činnosti s dieťaťom je možné využívať špeciálne aktivity na podporu rozvoja jednotlivých zručností a schopností dieťaťa

Tie nájdete napríklad v publikácii Pozornosť detí v materskej škole – námety a aktivity

Zdroj: Problémové dieťa v predprimárnom vzdelávaní, Pozornosť detí v materskej škole – námety a aktivity

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (2 hlasov, priemerne: 5,00 z 5)
Loading...

Pridaj komentár