Dieťa dosiahne vek na vstup do školy, absolvuje zápis, v prípade potreby a rozhodnutia rodiča aj vyšetrenie školskej zrelosti a potom nastúpi do prvého ročníka alebo ostane ešte jeden rok v materskej škole. Ďalšou alternatívou pre deti s odloženým zaškolením je nultý ročník.
Nie je však len akýmsi zduplikovaním toho prvého ročníka, kde sa dieťa veľa vecí naučí a ako prváčika ho čakajú chvíle nudy, veď mnohé z preberaného učiva bude už ovládať? Ktorým deťom je určený?
S touto otázkou sme sa obrátili na PhDr. Kornéliu Dibarborovú, detskú klinickú psychologičku.
Nultý ročník je v odôvodnených prípadoch optimálnym prechodom medzi materskou školou a základnou školou. Odporúčam ho, ak pri vyšetrení školskej zrelosti zistím, že:
- rozumové schopnosti sú normálne, dieťa je emocionálne zrelé, ale zaostáva:
- vo vývine grafomotoriky a zrakovo-motorickej koordinácie – nie je zrelé na výučbu písania,
- v rečovom vývine (nultý ročník v ZŠ pre deti s rečovými poruchami),
- rozumový vývin je na dolnej hranici normy alebo ľahko retarduje – vhodný je nultý ročník v špeciálnej ZŠ,
- rozumový vývin u 5 ročného dieťaťa je vysoko nadpriemerný, je emocionálne i sociálne zrelé a odmieta materskú školu, lebo sa v nej nudí.
Nultý ročník sa v takýchto prípadoch osvedčil oveľa viac ako opätovné ponechanie dieťaťa v poslednom ročníku MŠ, a to aj u detí s mentálnou retardáciou. Po absolvovaní nultého ročníka pozývam deti na opätovnú kontrolu a tá jednoznačne ukazuje, že u došlo k výraznému zlepšeniu všetkých sledovaných parametrov, čo u detí ponechaných v MŠ nepozorujem. Opakovanie posledného ročníka MŠ je vhodné u detí emocionálne a sociálne nezrelých. Úlohou psychológa je poskytnúť rodičom maximum možných informácií, konečné rozhodnutie je však na nich.
Nulté ročníky nie sú na každej základnej škole. Skúsenosti z nultého ročníka v Základnej škole na Gogoľovej ulici v Topoľčanoch sú napr. takéto:
„Škola chcela vyjsť v ústrety rodičom, ktorí majú dieťa s odloženou školskou dochádzkou. Cieľom prípravného nultého ročníka je vyučovanie netradičnou uvoľnenejšou a priateľskejšou formou bez stresu a poukazovania na chyby a nedostatky.
Atmosféra v triede je uvoľnená, pokojná. Menej úspešní žiaci nie sú pod tlakom. Jasne boli stanovené pravidlá správania žiakov a disciplíny. Vyučujúca venovala pozornosť zvládaniu nálad detí a sebakontrole. Dôraz kládla na pozitívne hodnotenie, pocit bezpečia a istoty, nenásilnou formou viedla deti k osvojeniu si školských návykov. Deti mali dostatočný čas aj priestor úspešne zvládať požiadavky na ne kladené, mali záujem dosahovať dobré výsledky, tešili sa dosiahnutým úspechom a pochvalám. Získané pamäťové poznatky a zvládnutie grafických tvarov, matematických pojmov, prirodzené danosti v hudobnej, výtvarnej a pohybovej výchove prezentovali deti na dňoch otvorených dverí za prítomnosti svojich rodičov.
Podľa našich skúseností je nultý ročník v základnej škole veľkou pomocou pre deti aj ich rodičov. Získané vedomosti, zručnosti a návyky pomohli deťom bez väčších problémov zaradiť sa do vyučovacieho procesu v 1. ročníku.
V inej bratislavkej ZŠ na Dolinského ul. v Bratislave majú túto skúsenosť: „Cieľom je plynulý prechod od hravého „zamestnania“ v materskej škole, resp. doma, k pravidelnej práci na vyučovaní. Činnosť na vyučovaní nie je prísne členená, ale vyučujúci ju flexibilne prispôsobuje potrebám detí a cieľom, ktoré práve sleduje. V nultom ročníku je nízky počet detí, čo umožňuje individuálny prístup k deťom.“
V prípravnom ročníku pracuje s deťmi špeciálny pedagóg a pozornosť venuje:
- rozvoju reči a komunikačných schopností,
- rozvoju grafomotoriky, matematických a všeobecných vedomostí potrebných pre úspešný vstup do školy,
- sociálnemu správaniu sa detí.
Zhrnutie na záver:
Ak vám psychológ pri vyšetrení školskej zrelosti odporučí odklad zaškolenia, môžete sa rozhodnúť pre nultý ročník. Poraďte sa však s ním, či je pre vaše dieťa táto forma vhodná. Informujte sa na školách vo vašom okolí, či možnosť pripraviť dieťa na vstup do školy v prípravnom ročníku ponúkajú. Ak máte skúsenosť s nultým ročníkom, ktoré navštevovalo vaše dieťa, pridajte ju do diskusie pod článkom, poradíte tak mnohým rodičom, ktorí nad touto možnosťou uvažujú.
foto: ZŠ Dolinského