O rok dlhšie v materskej škole

Raabe 0

Po zápisoch do základných škôl rodičia dostávajú rozhodnutie o prijatí dieťaťa do školy. V niektorých rodinách prichádza moment rozhodovania, či dieťa dať alebo nedať do školy. Legislatíva sa tento rok zmenila a tzv. odklad už neexistuje.

Zápis do školy nebýva len prvým stretnutím dieťaťa s reálnou školou, má diagnostickú funkciu. Práve tu sa udeje selekcia detí, ktoré sú, a ktoré nie sú pripravené na školu.  Deti tu robia test školskej zrelosti a pedagógovia zistia, či je dieťa na školu pripravené. Môžeme teda povedať, že učitelia si všímajú ako je dieťa rozvinuté a či mu tento stupeň vývinu umožní zúčastňovať sa na výchovno-vzdelávacom procese bez komplikácií.

Školsky zrelé

Predpokladom školskej zrelosti je taký stupeň telesného, rozumového, emocionálneho a sociálneho vývinu dieťaťa, ktorý mu umožňuje úspešne nadobúdať a osvojovať si školské vedomosti, poznatky a zručnosti. Hlavnými kritériami pre úspešný vstup dieťaťa do školy je dovŕšenie 6. roku veku dieťaťa, telesný a zdravotný stav, úroveň kognitívnych funkcií, pracovné predpoklady a návyky a osobnostná zrelosť.

Počkať ešte

Deťom, ktoré ani po dovŕšení hraničného veku nepreukážu školskú spôsobilosť, odporúčajú odborníci nenastúpiť do základnej školy. Nulté ročníky končia a dieťa ostáva v škôlke.  Tento proces sa oficiálne nazýva pokračovanie plnenia povinného predprimárneho vzdelávania. V preklade, dieťa ostáva o rok dlhšie v materskej škole a rodič musí v takomto prípade písomne požiadať riaditeľa škôlky o pokračovanie v predprimárnom vzdelávaní. Ďalší rok v materskej škole sa nezapočítava do rokov plnenia školskej dochádzky. Riaditeľ škôlky rozhodne o pokračovaní na základe písomného súhlasu všeobecného lekára pre deti a dorast, písomného súhlasu príslušného zariadenia výchovného poradenstva a prevencie a informovaného súhlasu rodiča.

Pomoc na doma

Rozhodnutie odborníka nedať dieťa do školy zaskočí nejedného rodiča. Je však namieste uvedomiť si, že predčasné zaškolenie alebo nástup dieťaťa do školy, ktoré na ňu nie je pripravené, môže napáchať veľa zla. Dieťa, ktoré od začiatku nestíha tempu v škole, takmer isto hrozí školská neúspešnosť a s ňou celý kolotoč nepríjemností, ktorý veľmi ovplyvní sebavnímanie a sebahodnotenie dieťaťa.

Naopak, u detí, ktoré nešli do školy včas, pretože im rodičia chceli predĺžiť detstvo, môžeme čakať inak nepredvídané problémy so správaním v podobe vyrušovania, nesústredenia a pod. Myslime na dobro našich detí a radšej ich o rok dlhšie systematicky rozvíjajme a podporujme. Práve pre rozvíjajúce aktivity a podporu školskej spôsobilosti prichádza nový pracovný zošit pre predškolákov, ktorí ešte nenastúpia do školy – Kuliferdo o rok dlhšie v materskej škole.

V tridsiatich pracovných listoch zameraných na individuálne hry a hrové činnosti nájdu rodičia výborného domáceho pomocníka na podporu rozvoja dieťaťa pred vstupom do školy. Ciele aktivít v pracovnom zošite sú prispôsobené k aktuálnemu obsahu predprimárneho vzdelávania a podporené prvkami v súlade s osobnostne orientovanou edukáciou.

Umožňujú zažiť všetkým deťom veľmi cenné pocity úspechu, pretože vedú dieťa nielen k zámerne samostatnej činnosti, ale aj k samostatnému overovaniu správnosti riešenia úlohy. Zadávané úlohy sú mierne nad hranicou rozvojových možností dieťaťa, čím sa zvyšuje ich účinok a priaznivo podnecujú individuálny vývin dieťaťa.

Aktivity a úlohy sú cielene koncipované tak, že rozvíjajú spôsobilosti dieťaťa vo všetkých potrebných oblastiach: v perceptuálno‑motorickej oblasti sú zamerané na rozvoj jemnej motoriky a vizuomotoriky, v kognitívnej oblasti na rozvoj rozumových, jazykových, rečových a predmatematických schopností dieťaťa, v sociálno‑emocionálnej oblasti na rozvoj komunikačných schopností, sociálnej komunikácie, empatie a na rozvíjanie osobnosti dieťaťa v pracovno‑motivačnej oblasti ako integrálnej súčasti všetkých troch predchádzajúcich skupín.

Kuliferdo – o rok dlhšie v materskej škole »»»

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (2 hlasov, priemerne: 5,00 z 5)
Loading...