Pripravujeme sa na školu (2.)

MikSa 0
Dievčatá

V prvej časti domácej prípravy na školu sme sa venovali zdokonaľovaniu jemnej motoriky u detí. Dnes sa zamyslíme nad tým, ako by sme pomohli dieťaťu – budúcemu prvákovi – zlepšiť jeho koncentráciu a pamäť. Pri nacvičovaní týchto zručností si opäť zvolíme metódu „učenie hrou“.

 

 

Prvou a základnou pomôckou nám môže byť detská kniha s jednoduchým príbehom, napríklad rozprávka. Príbeh by sa mal dať dobre sledovať na ilustráciách v knižke, text by nemal byť zložitý, skôr s istým opakujúcim sa motívom a rytmický. Dieťa si ho tak lepšie zapamätá.

 

 

Okrem toho, že koncentrácia sa cvičí samotným „čítaním“ knižky spolu s dieťaťom, poprosme ho, po jej prečítaní alebo po kratších úsekoch, aby nám dieťa príbeh voľne prerozprávalo, aby si spomenulo, čo sa udialo, aké postavy tam vystupovali, kde bolo čo nakreslené, napr. ako vyzerala princezná a ako trpaslík, čo robili zvieratká na dvore, či bol na obrázku aj motýľ,.. atď.

 

 

Obdobnou činnosťou by mohlo byť aj domáce hranie divadielka. Rodič si vyberie zopár plyšových hračiek a predvedie s nimi dieťaťu jednoduchý dialóg. Potom vyzve dieťa, aby zahralo divadielko rodičovi, súrodencovi, starým rodičom, kamarátovi.

 

 

Ďalšou obľúbenou činnosťou, ktorá posilňuje sústredenie a pamäť je známa Kimova hra: na stôl sa položí zopár (okolo 8-10) predmetov, dieťa si ich pozorne prezrie, pomenuje ich nahlas. Potom odíde z miestnosti (alebo sa môžu predmety prikryť šatkou a vedúci hry niečo schová) a po príchode má určiť, ktorý predmet tam už nie je, ktorý chýba. Podobne si môžeme s dieťaťom precvičiť pamäť tak, že mu ukážeme za sebou niekoľko jednoduchých obrázkov (na každom iba jeden predmet, napr. nožnice, bicykel, hrebeň, pes, strom, …) a potom ho požiadame, aby ich spamäti vymenovalo v rovnakom poradí, ako sme mu ich ukázali.

 

 

Obrázky nám dobre poslúžia aj v iných hrách, ktoré zvyšujú koncentráciu dieťaťa, ako sú pexeso, kvarteto, hľadanie odlišností na podobných obrázkoch, sledovaní, čo na obrázku chýba, ďalej to môžu byť vlastnoručné vyrobené puzzle, napr. zo starých pohľadníc, obkresľovanie obrázkov.

 

 

Veselou a zábavnou hrou v detských kolektívoch je „telefón“ alebo „tichá pošta“, keď si deti navzájom šepkajú vetu a snažia sa ju zapamätať a podať ďalej tak, aby posledný v rade povedal rovnakú vetu, ako ju prvý zašepkal do ucha susedovi.

 

 

V zlepšení pamäte a sústredenia pomáhajú aj hudobno-sluchové cvičenia ako vyklepkávanie rytmu paličkami alebo bubienkom, opakovanie pomalého a rýchleho rytmu, vydupkávanie nohami alebo častejšie vytlieskavaním rukami. Ťažkou previerkou dobrej pamäte dieťaťa v škôlke býva nácvik a predvedenie spoločného tančeka na besiedke pre rodičov.

 

 

Ešte treba pripomenúť to, čo si ako rodičia málo uvedomujeme: pamäť a sústredenie podporíme u detí tým, že ich budeme viesť k dokončeniu započatej činnosti, k trénovaniu „výdrže“ pri istej detskej aktivite.

 

 

Veľa úspechov v tréningu želá MikSa

 

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (1 hlasov, priemerne: 5,00 z 5)
Loading...

Pridaj komentár