Vaše skúsenosti s postupom pri výbere školy, s absolvovaním vyšetrenia školskej zrelosti u psychológa, s odkladom. Veríme, že skúsenosti, o ktoré ste sa podelili, pomôžu rodičom predškolákov pri rozhodovaní o tomto dôležitom kroku v živote ich dieťaťa.
Výber školy – skúsenosť
Z webovej stránky mestskej časti som si stiahla zoznam škôl (a škôlok) aj s adresami webových stránok (ak ich majú) a s mailovými adresami. Prezrela som si stránky a napísala som riaditeľom mail s prosbou o poskytnutie informácií. Vyžiadala som si od nich hodnotiace správy a u škôl som si porovnala výsledky monitoru (sú prístupné na stránke Ministerstva školstva). Na základe analýzy údajov z týchto zdrojov som si urobila užší výber. Väčšina škôl aj škôlok bude ešte do termínu zápisu organizovať dni otvorených dverí, čiže sa chystám aj na osobnú návštevu tých, ktoré som zaradila do užšieho výberu.
Pre mňa sú najdôležitejšie kritériá výberu:
- rozšírené vyučovanie cudzích jazykov,
- či je pri škole aj osemročné gymnázium, prípadne akú potenciálnu šancu má moje dieťa sa z vybranej ZŠ na takéto gymnázium dostať,
- koľko detí je v triede,
- aké sú priestory školy, krúžky a mimoškolská činnosť,
- možnosť športových aktivít (telocvičňa, ihrisko, príp. bazén, atď.),
- vzdialenosť a bezpečnosť cesty do školy.
Musím povedať, že som sa zatiaľ v jednotlivých školských zariadeniach stretla s ochotou a veľmi sa mi páči, že stále viac z nich ma funkčné a niektoré aj veľmi dobre spracované web-stránky a začínajú rozvíjať aj propagačnú komunikáciu.
Vyšetrenie školskej zrelosti – skúsenosti rodičov.
- Patríme k tým, čo majú tento rok doma prváčika. Keď bola v škôlke detská psychologička, aby si s deťmi pohovorila a dala im test, odporučila nám odklad a ako dôvod uviedla narodenie v lete. Aj logopedička nám odporučila odklad, ale tiež povedala, že “r” sa naučí vyslovovať už čoskoro. Vedeli sme, aká naša dcéra je, už sa snažila spoznávať písmená a bola zdravo zvedavá, nakoniec sme sa porozprávali s učiteľkou v škôlke. Uistila nás, že ju môžeme dať do školy, pretože spolupracuje s deťmi, vie sa sústrediť na prácu. Dali sme na jej úsudok a neľutujeme. Cez prázdniny sa naučila “r”, presne ako povedala logopedička. A v škole sa jej tiež darí, učiteľka ju chváli, pekne číta a písanie jej tiež celkom ide, takže vôbec neľutujeme, že sme ju dali do školy. A čo je hlavné, Ingridka chodí veľmi rada do školy, cíti sa tam dobre a má milú, trpezlivú a dobrú pani učiteľku.
Po 1,5 hodine, ktorú sme tam strávili, som dospela k tomu, že to nemá význam. Celú tú dobu syn sedel a vyplňoval testy, ktorých tam bolo veľa. Po pol hodine už bol veľmi nervózny, kýval nohami, na stoličke sa vrtel a stále sa vypytoval, kedy už pôjdeme domov. Popri vyplňovaní musel stále odpovedať na všelijaké otázky. Psychologička sa mu celú tú dobu venovala a z vlastných skúseností mi ani neodporúčala dávať ho skôr do školy. Pravdupovediac, už aj mne sa to zdalo byť dlho tam sedieť. Rátala som s tým, že to bude krátke sedenie. Keby som vedela, čo stresujúce nás tam čaká, ani by sme sa nemuseli rozhodovať. Prvé, čo urobil, keď sme prišli domov, sadol si na zem a začal sa hrať. Ja som ho nechala, nevyrušovala som ho, kým sám neprestal. V škôlke boli z toho v šoku, keď im prišlo rozhodnutie, že ho neodporúčajú. Jeho rovesníka, ktorý je až novembrový, dali rodičia napriek varovaniam psychológa skôr a vidieť, že nerád chodí do školy. Aj s učením majú problémy. Vďaka tomu je náš teraz najstarší z triedy, má čisté jednotky (zatiaľ), pri písaní úloh mu nemusím asistovať. Všetko zlé je na niečo dobré a sme radi, že to takto dopadlo aj napriek tomu, že sme ho nasilu chceli dať s predstihom. Keď sa ma teraz niekto opýta na takýto problém, smelo poviem, nech sa dieťa ešte pohrá ten jeden rok, kým môže. Presne tak, ako to radili aj nám, ale sme to nechceli počúvať, trvali sme na svojom rozhodnutí.
Môj syn má len 3 roky, ale z počutia viem, že v poslednej triede, čiže do predškolskej triedy príde psychológ, ktorý urobí testy s deťmi a on dá odporúčanie dieťaťu, ktoré je na školu už pripravené. Mám 16 – ročnú dcéru, ktorej dala psychologička odklad, nakoľko sa venovala mnohým veciam naraz. Vôbec toho neľutujeme, dokonca aj ona sama je spokojná. Vy sami musíte vedieť, aké je vaše dieťa. Ak má rádo čítanie, počítanie a dobre spolupracuje, bez problémov zvláda úlohy primerané jeho veku, potom je pripravené do školy. Moja sestra má 10 ročného syna, je veľmi živý, v škole dostáva samé poznámky, ako napr. nevie sa sústrediť na vyučovanie, do kolektívu sa nezapája, atď. Určite mal byť ešte rok doma. Chodí do 4 ročníka a nevyzerá to s ním ružovo. Verte mi, rok odkladu nikomu neuškodí, nemá sa kam ponáhľať, len viac dospeje a iné výsledky to prinesie.
- Testy boli pre dcérku obrovským zážitkom, veľa o nich rozprávala. Moja intuícia mi už predtým vravela, že by mala ísť do školy. Pani psychologička ju veľmi pochválila a vrelo mi odporučila dať dcérku “načas”. Teraz je tretiačka, darí sa jej výborne. Do školy šla z pohľadu dnešných “ambicióznych” rodičov absolútne nepripravená (napr. nevedela čítať, písať vedela iba meno a pod.). Prvý ročník bol pre ňu obrovský pútavý a nezabudnuteľný zážitok. Učenie sa stalo pre ňu zábavou hneď na začiatku. To by som želala každému dieťaťu. Dcérka je v triede najmladšia a ešte k tomu je aj útla (ma 8,5r., necelých 130 cm a úspešne UŽ 23 kg). Momentálne je vzrastom na úrovni prvákov, ale zato úspešná gymnastka…
- So synom sme absolvovali testy zrelosti, ktoré mu dopadli výborne. Pohrávala som sa s myšlienkou, že ho dám skôr do školy, nakoľko je veľmi chytrý (narodil sa v októbri). Som presvedčená, že by školu zvládol, ale opäť som dala na svoju intuíciu a nechala ho v škôlke. Teraz mali opäť testy zrelosti, ale u neho to bolo skôr “pro forma”, nakoľko má od učiteliek a detí prezývku „profesor“. Veľmi sa do školy teší, už vie písať, čítať a v matematike je viac než výnimočný. Práve preto teraz hľadáme pre neho najvhodnejšiu školu. Mám ešte tretie dieťa, tiež chlapca. Pri ňom mám zatiaľ pocit, že mu odklad nedám, nakoľko je veľmi ťahaný staršími súrodencami. Avšak aj v jeho prípade si tento môj pocit nechám potvrdiť, príp. upraviť od psychologičky. Mám potom kľudné svedomie…
Foto: www.mirocacik.sk
Na margo Monitoru. Pri porovnavaní škôl hodnotením v Monitore, netreba zabúdať, že Monitor hodnotí deviatakov! A tak má v podstate nulovú výpovednú schopnosť o kvalite prvého stupňa, resp. tried po osmicku, z ktorej tiež deti odchadzajú na bilingvalne gymnazia.
Na margo Monitoru. Pri porovnavaní škôl hodnotením v Monitore, netreba zabúdať, že Monitor hodnotí deviatakov! A tak má v podstate nulovú výpovednú schopnosť o kvalite prvého stupňa, resp. tried po osmicku, z ktorej tiež deti odchadzajú na bilingvalne gymnazia.