Predstavme si, že sa deti rodia ako čisté tabule, do ktorých môžeme vpísať čokoľvek dobré a užitočné, čo sa im v živote zíde. Čím by ste ich vyzbrojili, aby boli v dospelom svete šťastné a úspešné?
Shutterstock Naše malé špongie Nečudo, že občas deti prirovnávame k špongiám: pretože majú úžasnú schopnosť vpiť do seba čokoľvek nové, čo im okolie ponúka.
To, čo mozog ovplyvňuje, sú každodenné zážitky dieťaťa – od dennej rutiny, po ľudí, s ktorými príde do kontaktu.
Gény alebo prostredie Samozrejme, neobchádzame genetickú výbavu, s ktorou sa rodíme; predsa len gény sú zodpovedné za základné prepojenia neurónov a prepojenie jednotlivých častí mozgu.
Ale zážitky, ktorým mozog dieťaťa dopujeme a sociálne prostredie, či už bohaté alebo chudobné na podnety, v ktorom dieťa vyrastá, to ho v skutočnosti formuje.
Výživa pre mozog Svoju úlohu zohráva aj výživa. Deti s podvýživou majú menší mozog, vyvíjajú sa neprimerane po fyzickej aj psychickej stránke, zaostávajú kognitívne, motoricky, majú nižšie IQ a horšie školské výsledky.
Emocionálna inteligencia Dôležitá je aj emocionálna inteligencia, a to z pohľadu psychickej stability človeka, ktorý sa lepšie vyrovnáva so životnými výzvami a stresom. Už veľmi malé deti môžu zažívať stres, pokiaľ miesto, kde žijú a hrajú sa, je nebezpečné alebo sa tam boja.
Deti s nízkou emocionálnou inteligenciou majú nielen problémy so správaním, ťažšie sa včleňujú do kolektívu, čo môže ovplyvniť obraz, ktorý majú o sebe, aj ich spokojnosť v živote.
Láskavé vzťahy Nie sú to edukačné hračky, aktivity, krúžky, ktoré sú pre mozog dieťaťa nevyhnutným dopingom, ale normálne, milujúce prostredie a rodičia, ktorí sú prítomní, reagujúci na dieťa.
Nemusíme byť zameraní 24 hodín na dieťa, stačí, ak deťom venujeme svoju sústredenú pozornosť.
Shutterstock Super aktivity Na ktoré aktivity sa ako rodičia môžeme zamerať, ak ich chceme dobre vyzbrojiť do života?
Cudzí jazyk – početné výskumy svedčia o tom, že deti, ktoré sa učia cudzí jazyk, sa rýchlejšie prispôsobujú zmenám a majú lepšiu pamäť. Znalosť najmenej dvoch cudzích jazykov podľa odborníkov zamedzuje rozvoju Alzheimerovej choroby.
Hudobný nástroj – hranie na hudobný nástroj pomáha oddialiť zmenšovanie mozgovej kapacity v neskoršom veku, pretože aktivizuje mozgové neuróny
Plávanie – okrem toho, že môže zachrániť život, posilňuje svalstvo, rozvíja koordináciu a udržuje mozog v kondícii
Tanec – deti sa učia dať von svoje emócie, rozvíja sa ich kreatívnosť, motorické, aj sociálne schopnosti, buduje sebavedomie, dieťa má možnosť spoznať iné kultúry a rozmýšľa otvorenejšie, je ideálny pre hyperaktívne deti
Vyjadrovanie emócií – deti treba naučiť pomenovať a vyjadrovať emócie, aj to, ako sa s nimi vysporiadať, čo im neskôr pomôže rovnakým spôsobom, bez emočných výkyvov reagovať v rôznych situáciách
Recyklácia – okrem ochrany našej planéty dieťa rozvíja aj svoju kreativitu
Orientácia – rozvíja mozog, so zmyslom pre orientáciu je späté aj ľahšie rozhodovanie v živote
Varenie – okrem toho, že sa učia, aké dôležité je postupovať podľa jednotlivých krokov nejakého „návodu,“ či receptu, budú vedieť rozlíšiť aj to, ktoré jedlo je zdravé
Finančná zodpovednosť – ako nakladať s peniazmi je dôležitá schopnosť, učia sa nielen šetriť, ale aj múdro míňať peniaze
Upratovanie: učí ich štruktúre a organizácii
Loading...