Normálne závidím mojim rodičom. V rokoch sivých sedemdesiatich, kedy sme s bratom obdierali torzá kovových preliezačiek a ešte radšej liezli do obrovských betónových rúr, pretože všade bolo stavenisko, bolo podstatne jednoduchšie a bezpečnejšie prostredie na výchovu, ako je dnes.
Nemali sme dlho dokonca ani telefón, a keď už bol, slúžil len na nevyhnutné hovory a na vytešovanie sa – aspoň hlasom – s rodinou rozlezenou po celej bývalej republike.
Reklama na nás tlačí zovšadiaľ
Moji rodičia – a asi ani vaši – nikdy nemuseli riešiť to, čo my dnes: Pretlak všetkého, čo sa nám a hlavne našim deťom vtláča do podvedomia, ako nevyhnutne potrebné pre život.
Ak zavrieme oči nad nevkusnou a – povedzme to slušne – neslušnou formou reklamy na bildboardoch (príbeh o nich sa jedným článkom nekončí ani pre nás), ešte stále nemáme vyhraté.
Totiž, asi nielen ja mám momentálne pekných pár dní zdvihnutú hladinu adrenalínu – a to kvôli disney simkám. Mne to môže byť síce šumafuk, lebo ja na disney obrázky netrpím, mám radšej iný druh výtvarného umenia pre deti.
Horšie však je, že ak je táto reklama všade dostupná a ak je na celej obrovskej strane novín, nie je to len tak… Tento ťah je veľmi dobre prekalkulovaný: deti sú zvedavé stvorenia a čokoľvek, kde je McQueen alebo princezné z bežiaceho pásu sladkej kresliarskej dielne, budú chcieť! Veď je to predsa pekné, nie, mami? Ja by som to taaaak chceeeel! Nehovoriac o tom, ako teraz všetky deti – bez ohľadu na skutočnú potrebu – veľmi chcú ozajstný mobil.
Deti a vplyv reklamy
A tu je pes zakopaný. Dieťa vo veku, aké je na reklame, nedokáže odhadnúť, na čo mobil potrebuje, koľko pretelefonuje, koľko to stojí, ako dlho musí ocko či mama na to robiť, ako správne telefón použiť… Aj z komentárov našich detí viem, koľko paseky sa deje v škole medzi „šťastnými“ vlastníkmi mobilov a učiteľkami – pretože jednoducho jeho vlastníctvo nezvládajú! Jediné, čo to prináša, je selektovanie, lebo ak má štvrták taký mobil, aký nemá drvivá väčšina dospelákov, tak čo to robí s deťmi?
Pre ten vtip: dnes popoludní som sa zahrala na „vysokoškôlkara“, ktorý videl tú krásnu reklamu na disney karty a moji pubiši boli na chvíľu mojimi rodičmi… Ten, kto má doma predškoláka alebo prváka, vie, aký úžasne nabitý slovník „ja“ pojmami deti majú a ako veľmi vedia o svojich právach, šermujú nám popred oči odbornými výrazmi kombinovanými detskou lopatovou logikou a zaklincujú slzičkami s trucom. No, tí moji „akože rodičia“ sa nado mnou riadne zapotili, občas nechápali, kde to „to ich dieťa“ berie, aj sa smiali, aj sa o všeličo pokúšali – ale bitku prehrali, napriek jasnému a správnemu postoju k veci…
Nuž, „meine nerven“ alebo „meine kasse“. Alebo oboje, ak to nevydržíte, a ak rozhovor o vlastnom McQueenovi na obrazovke OZAJSTNÉHO mobilu neustojíte.
A to už nehovorím o invázii kadejakých príšer, gormitov a iných „hviezdností“, ktoré sú tak „pôvabné“, že napriek pochopeniu o formovaní chlapcov k mužnosti mi prídu ako veľmi jednostranné – žiaľ negatívne – bytosti. Ak má veriť aj chlapec v dobro, tak prečo sú všetky tie príšerky tak rovnako škaredé, nechutné a zákerné?
Ja tomu hovorím nechutné vydieranie. Holt, a teraz do toho: vychovávajme!
foto: isifa
Mne reklama nevadí, beriem ju ako niečí spôsob obživy…, veď každý musíme z niečoho žiť. Reklama nám poskytuje nejakú informáciu a je individuálnou vecou každého človeka ako sa k nej postaví, či ju bude ignorovať, či ho bude hnevať, alebo ho poteší a nadchne sa ňou. Ak reklama pôsobí na deti tak, že rodičovi sa to nepáči, je len na rodičovi, aby to dieťaťu vysvetlil, čo je správne a čo nie, veď jednou z úloh rodičov je, aby deti viedli životom, pomáhali, vysvetľovali, usmerňovali. Nie je to také ľahké, ako to píšem, stojí to aj nejaké nervy, ale to patrí k tomu…
Každému z nás reklama niečo dá a možno niečo zoberie. Našej dcére zobrala tú istotu, že keď začuje známu zvučku a uvidí deduška Večerníčka že naozaj bude nasledovať aj rozprávka. Je mi hnusne z toho, že niekto zneužil večernú rozprávku pre deti na propágáciu nejakej banky a jej produktov.
Večerníček mal zostať deťom a pre deti !!!!!!!!!!
No čo na reklame vidia ľudia to neviem… Každá reklama síce poukazuje na niečo nové, lacnejšie, alebo staré a zabudnuté… Je aj dôvodom smútku dospelého ale aj dieťaťa, ako pri tej zvučke z večerníčka… Mám skúsenosť s mojou 6 ročnou dcérkou, ktorá ak počula tú zvučku a aj napriek tomu nešla tá rozprávka, skoro sa rozplakala, a teraz keď ide naozaj večerníček tak ju musím volať aby uverila, že to nieje znova len reklama…. takže nie každá reklama je účelná a vhodná, tvorcovia by sa mali jeden krát vyspať a dostať rozum… Možno prídu na niečo rozumnejšie…