Mnohí psychológovia a odborníci na ľudské správanie sú presvedčení o tom, že na ceste za úspechom v profesionálnom aj súkromnom živote hrá významnú rolu tzv. emocionálna inteligencia. Viacerí z nich dokonca tvrdia, že ľudia s vysokým emocionálnym kvocientom (EQ) môžu byť v živote oveľa úspešnejší ako tí, ktorí majú vysoký inteligenčný kvocient (IQ).
Čo je emocionálna inteligencia?
Pre tých, ktorí sa s týmto pojmom ešte nestretli. Emocionálna inteligencia je súčasťou sociálnej inteligencie a je to schopnosť identifikovať, rozlišovať a kontrolovať vlastné aj cudzie emócie a používať tieto informácie pri svojom myslení a konaní.
Základným rozdielom medzi IQ a EQ je to, že emocionálna inteligencia nie je merateľnou veličinou a neexistuje ani žiadny písomný test, ktorý by presne vedel určiť jej výšku.
EQ je kľúčom k úspechu
Emocionálna inteligencia zahŕňa schopnosť empatie, ovládanie nálady, vyjadrovanie pocitov a porozumenie týmto pocitom, nezávislosť, prispôsobivosť, obľúbenosť v kolektíve, schopnosť riešiť medziľudské vzťahy, vytrvalosť, láskavosť, priateľskosť, úctu. Práve preto ju mnohí odborníci považujú za kľúčový faktor celkového úspechu človeka v živote.
Na rozdiel od IQ, ktorá je v značnej miere geneticky daná a ostáva na približne rovnakej úrovni vo veku od 15 do 50 rokov, EQ je flexibilná schopnosť, ktorú možno praxou cielene rozvíjať po celý život.
Výhodou emocionálne inteligentných ľudí je preto aj to, že oveľa lepšie zvládajú rôzne kritické situácie.
Určite sa už aj vám stalo, že ste sa ocitli v pozícii, kedy ste kritizovali napríklad svoje deti, partnera, kolegu či podriadeného pracovníka a sami ste si pritom neskôr uvedomili, že ste to zbytočne prehnali.
Emocionálne inteligentní ľudia však veľmi dobre vedia, že kritika by mala byť konštruktívna a mala byť určitou lekciou, ktorá kritizovaného posunie ďalej. Či už je to vaše dieťa, partner alebo kolega, vaša kritika by mu mala poskytnúť spätnú väzbu a niečo ho naučiť.
Pomáha nám upokojiť situáciu
Aj vy sami sa však môžete ocitnúť v pozícii, kedy čelíte kritike. Ľudia, ktorí dobre ovládajú vlastné emócie aj emócie druhých, vedia v konečnom dôsledku lepšie zvládať aj tieto situácie. Uvedomujú si, že jedným z kľúčových faktorov je upokojenie celej situácie. Vedia, že v zásade majú len dve možnosti: dať svoje pocity bokom a poučiť sa zo vzniknutej situácie, alebo sa poriadne nahnevať a vybuchnúť.
Ak sa im podarí ostať pokojným, zvyšujú tým šancu, že situáciu vyriešia konštruktívne a bez zbytočných negatívnych emócií.
Pomáha nám v tom, aby sme „nerobili z komára somára“
Často sa tiež stáva, že v spornej situácii môžete mať dojem, že kritizujúci problém poriadne nafukuje. Emocionálne inteligentní ľudia to však nedajú najavo. Uvedomujú si totiž, že pre osobu, ktorá vzniesla kritiku, môže byť problém skutočne veľký, alebo sa mu môže v danom momente takým javiť. Ak však v takejto situácii zareaguje pokojne, situáciu zvládne lepšie a kritizujúci si časom možno aj sám uvedomí, že nebolo potrebné „robiť z komára somára“.