Takmer všetko vždy trvá dlhšie a stojí viac, ako predpokladáte

Rozhovor do seriálu Biznis po deťoch 0

Janka Bednárová je jasným príkladom toho, ako sa dobre vysnívaný sen môže premeniť na skutočnosť. Hoci sa musela učiť za pochodu a popri rozvíjajúcom sa biznise zvládnuť aj príchod druhého potomka, nič ju nedokázalo odradiť od jej Chutných kytíc.

Tie dnes robia radosť stále väčšiemu počtu spokojných zákazníkov a Janka s nedoceniteľnou podporou svojho manžela neustále rozmýšľa, čím ich ďalej prekvapiť a potešiť chuťou toho najlepšieho ovocia.

Jankina kreativita nemá hraníc. Pripravila už množstvo detských kytíc pre najmenších, nádherné chutné kytice ako prekvapenie pre svadobných hostí i mladomanželov či originálne párty kytice presne na objednávku.

Ako sama hovorí, príležitostí na obdarovanie chutnou kyticou je neúrekom. A kedže si Slováci klasicky nechávajú všetko na poslednú chvíľu, Janka sa naučila vyrábať chutné zázraky na počkanie 

Čo je vašim „chlebíčkom“?

S manželom vlastníme firmu, ktorá s produktmi pod značkou Chutné kytice nosí ľuďom radosť – chutnú radosť v podobe krásnych ovocných kytíc, bonboniér z čerstvého ovocia v čokoláde.

Ja ako kreatívna riaditeľka mám na starosti produktovú ponuku, ktorú pravidelne obohacujeme o atraktívne novinky, ale tiež našu vizuálnu a verbálnu komunikáciu. Keďže sme zatiaľ relatívne malá firma, k mojej práci patrí aj manažovanie malého tímu ľudí, prieskum trhu, nákup materiálu či – a to je moja veľmi obľúbená súčasť práce – komunikácia so zákazníkmi, predovšetkým na našej Zákazníckej linke a v našom obchode. 

Pamätáte si na moment, kedy a kde vznikol nápad začať s podnikaním?

K tomu, aby sa aj Slovensko dočkalo vo svete veľmi úspešného darčekového a cateringového segmentu ovocných kytíc a bonboniér, viedla šťastná súhra okolností.

O spoločnom podnikaní sme s manželom hovorili dosť dlho, hoci nie veľmi intenzívne. „Nakoplo“ nás napokon to, keď ma po materskej a rodičovskej dovolenke nevedeli prijať späť do zamestnania a zároveň manžel sa už necítil byť naplnený a maximálne motivovaný vo svojej aktuálnej práci.

Moment, ktorý rozhodol o tom, že Chutné kytice dobijú aj Bratislavu a široké okolie, bol veľmi prozaický: manžel priniesol niekoľko tipov na oblasti podnikania, ktoré mali podľa neho perspektívu, a mňa ako kreatívneho človeka očarili práve ovocné kytice. A tak sme začali pripravovať spustenie e-shopu www.chutnekytice.sk, čo v mojom prípade znamenalo predovšetkým vytvoriť  vlastné dizajny a postupy.

S kým ste svoje úvahy konzultovali (ak vôbec)? Radili ste sa s niekým?

Tým, že sme na všetko dvaja, sa pochopiteľne radíme najviac spolu. Zatiaľ nám to funguje 

Máte svoju podnikateľskú múzu, sprievodcu, inšpirátora?

Inšpiruje ma každý príbeh úspešnej značky. Teraz už viem, koľko úsilia, času, vytrvalosti, šikovnosti a odriekania vyžaduje úspešný biznis, a to najmä ten, kde sa pracuje s produktom, ktorý má trvanlivosť deň či dva.

A potom ma motivuje spätná väzba a požiadavky zákazníkov, ďalej farby, vône a chute čerstvého ovocia, ich kombinácie, aj s kvalitnou čokoládou…

Ako ďaleko je Vaše súčasné živobytie od Vašej profesie „pred dieťaťom“? Čo ste vyštudovali?

Dosť ďaleko. Pred podnikaním som bola 10 rokov ekonomická novinárka, študovala som bankovníctvo, istý čas aj estetiku – napokon ma však zlákala prax.

Žurnalistika je síce tiež kreatívna práca, ale to je tak všetko, čo je podobné. Vždy som sa však venovala predovšetkým tvorivým koníčkom – šitiu, vrátane návrhov a zostaveniu strihu, pracovného postupu, štrikovaniu, modelovaniu. Varenie a pečenie nikdy neboli pre mňa nutnosť, ale takisto najmä hobby. 

Čo bolo pre vás najľahšie a najťažšie zrealizovať? Myšlienky sú fajn, ale ako sa prenášajú do praxe?

Náročné bolo naučiť sa naaranžovať dokonalú kyticu, bolo to omnoho ťažšie, než to vyzeralo. Ďalšia vec, čo ma trochu zaskočila, je zložitá úloha šéfa  – omnoho zložitejšia, ako som si ako zamestnanec dokázala predstaviť.

Celkovo je však všetko okolo biznisu pre mňa skôr ľahké – venujem sa mu totiž s radosťou minimálne 6 dní týždenne už takmer tri roky. Je to celkom príjemné, cítiť sa v práci ako doma – hoci niekedy by som samozrejme venovala viac času rodine, priateľom a mojim koníčkom. 

Kto vám pri realizácii vášho sna najviac pomohol?

Chutné kytice by nemohli vzniknúť a byť úspešné bez môjho manžela – ja by som to nedokázala bez neho a rovnako ani on bezo mňa. Zároveň nám však veľmi pomáha naša rodina, najviac babky a dedkovia, ktorí sa hlavne starajú často o deti, prípadne pomôžu aj s niečím iným, ak treba. A pomáhajú aj priatelia, ktorí nás podporujú, šíria dobré meno, mnohí aj nakupujú, a tiež občas pomáhajú s deťmi a niečím iným, ak treba.


Čo je najväčším benefitom vašej práce?

Robím to, čo ma baví, a robím to pre seba, pre nás. Mám síce „veľkého šéfa“, ktorým je zákazník, no zároveň mám obrovskú mieru slobody.

Aktuálne ako významný benefit vnímam, že moja denná pracovná doba je kratšia ako 8,5 hodiny, čo mi pomáha zvládať starostlivosť o deti. Na druhej strane pracujem minimálne 6 dní do týždňa , takmer každý večer, a pred narodením druhého dieťaťa (čo bolo už v čase fungovania firmy) som pracovala denne minimálne 12 hodín – a to aj dva dni pred pôrodom, pretože bol práve Valentín, náš najrušnejší deň v roku.

Čo považujete za úspech? (osobný aj pracovný)

Chutné kytice sa stali veľmi populárne, naše produkty sú nielen prvé, ale aj najobľúbenejšie. Stali sa doslova hitom medzi darčekmi.

Nesmierne ma teší, že prinášame produkty, ktoré sa ľuďom páčia, častokrát ich označujú za malé umelecké diela, že robíme kytice, bonboniéry a čokolády, po ktorých ľudia túžia a v ktorých našli svoju novú obľúbenú formu pre darček. Aktuálne môj život tak ovplyvňuje firma, že osobné a pracovné úspechy sú absolútne totožné… 

Ako vnímate svoje pôvodné rozhodnutie začať podnikať s odstupom času?

Jednoznačne ho vnímam ako správne, predvídavé a veľmi šťastné rozhodnutie. Biznis mi nielen umožňuje realizovať sa v mnohých oblastiach, o čom som predtým snívala, ale tiež verím, že nám raz poskytne aj finančnú slobodu.

Ako by ste pomenovali možné riziká, ktoré čakajú na začínajúce podnikateľky?

Takmer všetko vždy trvá dlhšie a stojí viac, ako predpokladáte.

Máte nejaký odkaz pre žienky domáce, ktoré uvažujú o vlastnom podnikaní a stále zvažujú nejaké pre a proti?

Dôležité je prísť na trh s produktom, ktorý je jedinečný – najlepšie ak vytvára úplne novú kategóriu, ideálne aj novú potrebu. Zároveň by mal mať dostatočne veľký potenciál, a v neposlednom rade treba ho vedieť robiť kvalitne a vedieť ho predať. Musíte byť odhodlané venovať tomu všetok svoj aj voľný čas. Ak to budete robiť dobre, odmenou vám bude nielen dobrý pocit, ale stanete sa aj paňou svojho času.  

Čo robíte, keď sa nestaráte o deti, o rodinu, o manžela a o prácu (ak vás napadne, že nič iné nestíham, tak pridajte k tomu, čo by ste chceli robiť, ale ešte nebolo kedy)?

Ja som ten prípad, že nestíham, takže vymenujem, čo by som rada robila, ale nie je kedy. Už som spomínala, že by som rada venovala viac času rodine, priateľom a koníčkom:  momentálne absolútne nemám čas variť, piecť, šiť, bicyklovať, zájsť do posilňovne, na turistiku, cestovať… No viem, že neskôr si to vynahradím sama aj ostatným. 

Keby sa niekto spýtal vašich detí, čím je ich mama, čo by asi povedali?

Staršie by určite povedalo, že mama robí ovocných ježkov. Tak doma chutné kytice voláme. Keď sa zjedia ovocné kúsky, zostane iba taký ježko.

Vizitka:

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (4 hlasov, priemerne: 5,00 z 5)
Loading...

Pridaj komentár