Ako je to teda najlepšie?
Ak sa vrátime k vyjadreniu prof. Berta, dozvieme sa zaujímavé fakty: v Amerike, ktorá je multikultúrnym prostredím – čo nakoniec poznačilo jej jazyk, kultúru a tým pádom aj vzdelávací systém – to vyriešili šalamúnsky.
Majú dve učebnice jazyka – a najprv sa učia písať nespojite, čiže tlačeným. Následne však prechádzajú do písanej klasickej podoby, práve z tých dôvodov, ktoré sú uvedené ako nosné pri nácviku písanej abecedy a jazyka. Zaujímavé je, že napriek znalosti oboch druhov písma nezabránilo tomu, aby si deti hlavne v tínedžerskom veku nevytvorili z oboch písem kombináciu vyhovujúcu každému osobne, ktorá – zdá sa – je tolerovaná aj v školách.
Podľa odborníkov je práve spojité, písané, písmo odrazom práce nášho mozgu a jeho mentálnych procesov, ktorými nás práve pri spájaní písmen do slov núti zaoberať sa slovom ako takým, vnímať jeho stavbu, delenie a význam, pomáha naučiť využívať priestor, a nakoniec je dôležité na rozvrhnutie energie pri písaní, aby bolo písmo úhľadné a rovnomerné. Všetky tieto procesy sa prenášajú do reálneho života a sú potrebné pre deti, takže v žiadnom prípade nie je možné hovoriť, že písané písmo je archaizmus a treba ho definitívne zakopať.
Ideálnym riešením je teda učiť sa obe formy písma – tlačenú pre praktickosť a jednoduchšie pochopenie textu, písané pre prácu mozgu a jemnú motoriku, ako aj tiež pre správne precítenie slov, ktoré sa znásobuje jemnosťou písania a celkovou prácou mozgu.
Ako to ale bude na Slovensku s písaním, zatiaľ môžeme len snívať… a po očku kukať k českým susedom, ako sa s experimentom darí im.