Školská dochádzka je na Slovensku povinná už od čias Márie Terézie. Väčšina rodičov nemá problém súhlasiť s tým, že vzdelávanie je užitočné, líšia sa však názory na to, čo a ako by sa mali ich deti v škole učiť.
Našťastie žijeme už zopár rokov v demokratickej spoločnosti, ktorá uznáva právo rodiča na slobodnú voľbu školy pre svoje dieťa.
Podľa čoho vyberáme školu?
Kritériá podľa, ktorými sa ľudia vo výbere školy riadia, sú rôzne. Niekto dá dieťa jednoducho do školy najbližšej k svojmu bydlisku, aby mu zjednodušil dochádzanie do školy a aby malo v okolí domu kamarátov. Iní si dávajú záležať na dobrom mene a úrovni školy s dôrazom na výučbu cudzích jazykov, pretože chcú svojmu potomkovi uľahčiť cestu ku kvalitnému ďalšiemu vzdelávaniu. Preto hľadajú takú alternatívu k bežným školám, ktorá je zameraná na vysoký výkon a úspech. Od pedagógov, aj svojich detí očakávajú výsledky na úrovni.
Ďalší zase chcú takú školu, do ktorej by deti ráno rady vstávali. Hľadajú menej stresu, menej tlaku na výkon, menej drilu, viac tvorivosti, individuálny prístup. A pretože vedia, že štátne školy, kde je v triedach veľký počet žiakov, učiteľom neumožňujú venovať sa deťom jednotlivo a podľa ich potrieb, volia menšie súkromné školy, ktoré túto požiadavku spĺňajú. Väčšinou sa zaujímajú o to, čo a ako sa ich deti v škole učia, vítajú častejšie konzultácie s učiteľom a chcú, aby sa ich dieťa rozvíjalo v škole aj po iných stránkach ako vedomostnej. Preto často volia alternatívne pedagogické smery, ktoré im takéto podmienky ponúkajú. U nás sú najznámejšími alternatívami waldorfská a montessori pedagogika.
Búrlivá diskusia okolo alternatívnych škôl
Legitimitu alternatívnych škôl však spochybňujú niektorí odborníci, rodičia aj médiá. Psychológovia varujú, že menej tlaku na výkon, voľnejšie pravidlá a príliš veľa priestoru pre individuálne potreby nepripravia deti na svet, ktorý ich očakáva za dverami školy. Pedagógovia hovoria, že netreba zľavovať z požiadaviek na výkon detí, pretože odborné materiály aj dlhoročná prax dokazujú, že priemerné dieťa musí učivo a spôsob jeho podania v bežnej škole bez väčších problémov zvládnuť a mäkšie kritéria neprivykajú deti na fakt, že povinnosti si treba plniť.
Rodičia, ktorí uprednostňujú alternatívy, sú však zväčša presvedčení o správnosti svojho výberu. „Lucka chodila do štátnej školy 4 mesiace. Úplne prestala hovoriť, usmievať sa, stratila všetko sebavedomie,“ hovorí mama žiačky waldorfskej školy v Bratislave. „Učila sa možno viac a rýchlejšie, ako vo waldorfskej škole, ale to nepovažujem za najdôležitejšie. Dnes je z nej mladá sebavedomá dáma, ma prehľad o svete, vystupuje pred 100 členným publikom v rôznych divadelných hrách. Učí sa výborne, úlohy si robí úplne sama, ak niečo nevie, nemá strach opýtať sa učiteľa.“
Negatívne názory odborníkov výdatne podporené príbehmi niekoľkých mamičiek, ktoré svoje deti z waldorfskej školy odviedli, však vyvolali sériu nepriaznivo naladených článkov a reportáží. Boli plné šokujúcich odhalení: deti sa učia v škole nebezpečné nezmysly, ich vedomosti sú katastrofálne, zmysel pre povinnosti nulový, sú duševne lenivé a dokonca sa odcudzujú svojim rodičom. Objavili sa v nich aj tvrdenia, že alternatívne školy sa dopúšťajú nebezpečnej manipulácie s detskou dušou a že waldorfské školy majú sektárske pozadie.
„Vyprosujem si, aby ma niekto označoval za sektára a prostredníctvom médií šíril nezmysly o tomto type vzdelávania,“ rozhorčuje sa na blogu denníka Sme Zuzana Roy, jedna z tých rodičov, ktorí sú s waldorfskou školou v Bratislave spokojní. K vzdelávacím výsledkom podotýka: „My, rodičia, sme boli vopred informovaní akým spôsobom budú deti vyučované, vieme, že idú pomalšie ako v bežnej škole, že sa pracuje s fantáziou a deťom sa vysvetľujú javy spôsobom, ktorý je blízky ich predstavivosti. Ide sa pomalšie, ale keď sme trpezliví, výsledky vidíme.“
Aj u našich západných susedov sa objavili podobné prípady. „Myslím, že takéto obvinenia vychádzajú z nepochopenia veci. “ hovorí členka Rady asociácie waldorfských škôl v ČR Kateřina Kozlová. „Kritika prichádzala väčšinou od netrpezlivých rodičov, ktorí neustále porovnávali vedomosti svojich detí s deťmi z obyčajných škôl. A pretože náš prístup k vzdelávaniu detí v najnižších ročníkoch je skutočne iný, rozdiely prirodzene sú. Som presvedčená, že aj preto treba verejnosť otvorene informovať o tom, ako je postavený náš vzdelávací program.“
Odborníci aj rodičia: waldorf nie je sekta
Podnety, ktoré obviňovali waldorfské školy zo zlyhania vo vzdelávaní detí aj zo sektárstva, prešetrovali v Čechách aj na Slovensku školské inšpekcie, vyjadrovali sa k nim odborníci na religionistiku. Inšpektori vyhodnotili väčšinu sťažností ako neopodstatnené a odborníci na religionistiku upozornili na zavádzajúce a emotívne podfarbené používanie pojmu „sekta“ v súvislosti s waldorfskými školami.
„V súčasnosti sa termín sekta považuje za hodnotiaci úsudok s vecne a emotívne negatívnym obsahom, ktorý spoločenstvo označené ako sekta kategorizuje ako rigoróznu, exkluzívnu, uzavretú, manipulatívnu, obmedzujúcu a organizačne nerozvinutú náboženskú skupinu. Z odborného hľadiska waldorfská škola nepatrí do tejto kategórie. Hovoriť o sektárskom pozadí waldorfskej školy je preto nesprávne a zavádzajúce,“ píše sa v odbornom posudku, ktorý vypracovala Katedra porovnávacej religionistiky Filozofickej Fakulty Univerzity Komenského v Bratislave.
V Česku má waldorfská pedagogika lepšie postavenie
V Česku má waldorfská pedagogika lepšie postavenie ako na Slovensku, aj tu sa však objavili hlasy, ktoré spochybňovali prínos waldorfských škôl k rozšíreniu vzdelávacej ponuky, tiež tu padali obvinenia zo sektárstva.
„Náš program vzdelávania bol potvrdený a uznaný ministerstvom školstva a spolupracujeme na dobrej úrovni,“ hovorí Kateřina Kozlová.
„S útokmi rodičov ani médií som sa ja osobne nestretla, ale počula som o nich. Myslím si, že takýmto problémom sa môžeme brániť len veľmi aktívnou spoluprácou medzi rodičmi a školou; aby vedeli ako sa hodnotí, ako sa vyučujú jednotlivé predmety, aby nemali obavy z toho, že nemáme učebnice. A keď rodičia dostanú všetky informácie, nemajú dôvod k nespokojnosti.“
Na Slovensku je zatiaľ waldorfská pedagogika v horšej pozícii ako v okolitých krajinách. Existuje tu len jedna škola, zatiaľ v štádiu experimentálneho overovania. Dostanú aj slovenskí rodičia širšie možnosti výberu, alebo opäť niekto rozhodne za nich?
“Psychológovia varujú” vedela by autorka clanku uviest menovite aspon jedneho, najlepsie vsak – kedze pise v mnoznom cisle – aspon dvoch, co toto z vaznou tvarou takto napisu?
“Psychológovia varujú” vedela by autorka clanku uviest menovite aspon jedneho, najlepsie vsak – kedze pise v mnoznom cisle – aspon dvoch, co toto z vaznou tvarou takto napisu?
odporucam si precitat:
Antropozofia a škola, bludov stodola
http://www.tyzden.sk/tyzden-kauzy/alternativne-skoly/clanky/antropozofia-a-skola-bludov-stodola-2.html
Rudolf Steiner, zakladateľ antropozofie i waldorfskej pedagogiky…
V roku 1922 založili antropozofovia aj svoju cirkev – Obec kresťanov, ktorá existuje dodnes a pôsobí aj v Čechách a na Slovensku (v podobe občianskeho združenia Priatelia Spoločenstva kresťanov). Ide o sektu, ktorá sa k Steinerovej antropozofii stále hlási. Steiner prednášal a písal svoje okultistické a pseudovedecké bludy neobyčajne sugestívne a získal si veľa stúpencov. Napríklad aj Emila Molta, vlastníka tabakovej továrne Waldorf- -Astoria v Stuttgarte. Ten sa rozhodol v roku 1919 založiť pre deti svojich robotníkov školu a prizval si k tomu práve Rudolfa Steinera. A škola bola presne to, čo na rozšírenie svojej filozofie potreboval. Celý jeho pedagogický koncept nesie názov továrne, pre ktorej zamestnancov prvá waldorfská škola vznikla.
Rudolf Steiner predniesol pre budúcich učiteľov prvej waldorfskej školy sériu prednášok, ktorých stenografický záznam vyšiel aj v českom jazyku pod názvom Všeobecná nauka o člověku jako základ pedagogiky (1996). Steiner sa v nich oháňa karmou a žiada podporu vyšších duchovných mocností. Ďalší český skeptik Čeněk Zlatník sa pri ich štúdiu nevedel zbaviť dojmu, že Steiner zakladá skôr náboženskú sektu a až v druhom pláne vzdelávaciu inštitúciu. Nešlo iba o dojem.
Rudolf Steiner sa celkom vedome rozhodol odmietnuť vedeckú metódu a nahradil poznatky vedy hlásaním zjavených právd. Na tom základe založil potom svojskú pedagogiku ako súčasť svojho absurdného videnia sveta. Všetko je vo waldorfskej pedagogike tomuto čudesnému svetu bludov podriadené.
Deti žijú a učia sa v nezmyselných cykloch a etapách, ktoré nemajú nič spoločné so skutočnými poznatkami o ontogenéze človeka a jeho vývojových obdobiach. Deti vykonávajú každodenne najrôznejšie väčšie i menšie rituály (k nim patrí aj predmet, či ako to opísať, zvaný eurytmia), ktoré sa vo svojich vysvetleniach odvolávajú na niektoré prvky Steinerovho bludného sveta. Táto zvláštna pedagogika je určite najznámejším dedičstvom Steinerovho sveta, ale nie jediným. Rudolf Steiner bol nesmierne plodný a pracovitý človek a šírkou svojho záberu pôsobil na niektorých ľudí renesančne, i keď iným sa to javí ako renesančnosť mýtickej figúrky Járu da Cimrmana. Založil napríklad antropozofickú medicínu, ktorá je postavená na analogickom systéme bludov, ale aj takzvané biodynamické poľnohospodárstvo, závislé vraj od éterických a astrálnych síl. Neriadi sa počasím a zdravým rozumom, ale astrologickými dátami. Biodynamické poľnohospodárstvo sa tiež učí na waldorfských školách.
Waldorfská škola môže v niektorých svojich aspektoch pôsobiť na rodičov i deti príjemne. Waldorfskú pedagogiku však nemožno nikdy izolovať od pseudonáboženského učenia, ktoré je jej základom – teda od Steinerovej antropozofie.
…
učiteľ sa etabluje skôr ako nediskutovateľná autorita a guru a škola zanedbáva zásadné veci, akými sú hľadanie kauzality vo vzťahoch, kritické myslenie, sklon klásť otázky a výchova k vedeckému mysleniu s racionálnym testovaním hypotéz. Deti sa im zo školy vrátia nevybavené pre praktický život, ale s hlavičkami plnými pseudonáboženských mytológií a rituálov.
Školy bez záruky
http://www.tyzden.sk/tyzden-kauzy/alternativne-skoly/clanky/skoly-bez-zaruky-2.html
Epocha – lebo tak sa tu hovorí jednému vyučovaciemu bloku – sa začína pár tónmi, ktoré zahrá umelecky vynikajúco disponovaný učiteľ na zobcovej flaute. Deti spoločne odrecitujú krátky veršík pripomínajúci akúsi modlitbu s rukami prekríženými na prsiach.
Tento mesiac je to slovenčina a deti sa pri inscenovaní krátkych scénok majú naučiť, čo sú to slovesá.
Na koniec epochy deti ticho sedia a počúvajú učiteľa, ako rozpráva príbehy. V každej triede iné – najmenší počúvajú rozprávky, druháci bájky, tretiaci príbehy z Biblie, štvrtáci celý rok príbehy zo severskej mytológie…
Vo vyučovaní na Vihorlatskej dôležité eurytmické gestá, ktoré znázorňujú samohlásky či spoluhlásky, boli pre Steinera dorozumievacou rečou anjelov. To, ako sa na škole maľuje a ako sa kreslia geometrické obrazce, zasa súvisí s jeho teóriami o „čistej farbe“ a „čistých číslach“. Steiner veril v reinkarnáciu, Krista pokladal za vládcu kráľovstva slnka, v človeku objavil okrem fyzického aj éterické a astrálne telo. Žiaci vo waldorfskej škole tak uctievajú prírodu preto, že vo všetkých predmetoch v prírode sídlia duchovia.
odporucam si precitat:
Antropozofia a škola, bludov stodola
http://www.tyzden.sk/tyzden-kauzy/alternativne-skoly/clanky/antropozofia-a-skola-bludov-stodola-2.html
Rudolf Steiner, zakladateľ antropozofie i waldorfskej pedagogiky…
V roku 1922 založili antropozofovia aj svoju cirkev – Obec kresťanov, ktorá existuje dodnes a pôsobí aj v Čechách a na Slovensku (v podobe občianskeho združenia Priatelia Spoločenstva kresťanov). Ide o sektu, ktorá sa k Steinerovej antropozofii stále hlási. Steiner prednášal a písal svoje okultistické a pseudovedecké bludy neobyčajne sugestívne a získal si veľa stúpencov. Napríklad aj Emila Molta, vlastníka tabakovej továrne Waldorf- -Astoria v Stuttgarte. Ten sa rozhodol v roku 1919 založiť pre deti svojich robotníkov školu a prizval si k tomu práve Rudolfa Steinera. A škola bola presne to, čo na rozšírenie svojej filozofie potreboval. Celý jeho pedagogický koncept nesie názov továrne, pre ktorej zamestnancov prvá waldorfská škola vznikla.
Rudolf Steiner predniesol pre budúcich učiteľov prvej waldorfskej školy sériu prednášok, ktorých stenografický záznam vyšiel aj v českom jazyku pod názvom Všeobecná nauka o člověku jako základ pedagogiky (1996). Steiner sa v nich oháňa karmou a žiada podporu vyšších duchovných mocností. Ďalší český skeptik Čeněk Zlatník sa pri ich štúdiu nevedel zbaviť dojmu, že Steiner zakladá skôr náboženskú sektu a až v druhom pláne vzdelávaciu inštitúciu. Nešlo iba o dojem.
Rudolf Steiner sa celkom vedome rozhodol odmietnuť vedeckú metódu a nahradil poznatky vedy hlásaním zjavených právd. Na tom základe založil potom svojskú pedagogiku ako súčasť svojho absurdného videnia sveta. Všetko je vo waldorfskej pedagogike tomuto čudesnému svetu bludov podriadené.
Deti žijú a učia sa v nezmyselných cykloch a etapách, ktoré nemajú nič spoločné so skutočnými poznatkami o ontogenéze človeka a jeho vývojových obdobiach. Deti vykonávajú každodenne najrôznejšie väčšie i menšie rituály (k nim patrí aj predmet, či ako to opísať, zvaný eurytmia), ktoré sa vo svojich vysvetleniach odvolávajú na niektoré prvky Steinerovho bludného sveta. Táto zvláštna pedagogika je určite najznámejším dedičstvom Steinerovho sveta, ale nie jediným. Rudolf Steiner bol nesmierne plodný a pracovitý človek a šírkou svojho záberu pôsobil na niektorých ľudí renesančne, i keď iným sa to javí ako renesančnosť mýtickej figúrky Járu da Cimrmana. Založil napríklad antropozofickú medicínu, ktorá je postavená na analogickom systéme bludov, ale aj takzvané biodynamické poľnohospodárstvo, závislé vraj od éterických a astrálnych síl. Neriadi sa počasím a zdravým rozumom, ale astrologickými dátami. Biodynamické poľnohospodárstvo sa tiež učí na waldorfských školách.
Waldorfská škola môže v niektorých svojich aspektoch pôsobiť na rodičov i deti príjemne. Waldorfskú pedagogiku však nemožno nikdy izolovať od pseudonáboženského učenia, ktoré je jej základom – teda od Steinerovej antropozofie.
…
učiteľ sa etabluje skôr ako nediskutovateľná autorita a guru a škola zanedbáva zásadné veci, akými sú hľadanie kauzality vo vzťahoch, kritické myslenie, sklon klásť otázky a výchova k vedeckému mysleniu s racionálnym testovaním hypotéz. Deti sa im zo školy vrátia nevybavené pre praktický život, ale s hlavičkami plnými pseudonáboženských mytológií a rituálov.
Školy bez záruky
http://www.tyzden.sk/tyzden-kauzy/alternativne-skoly/clanky/skoly-bez-zaruky-2.html
Epocha – lebo tak sa tu hovorí jednému vyučovaciemu bloku – sa začína pár tónmi, ktoré zahrá umelecky vynikajúco disponovaný učiteľ na zobcovej flaute. Deti spoločne odrecitujú krátky veršík pripomínajúci akúsi modlitbu s rukami prekríženými na prsiach.
Tento mesiac je to slovenčina a deti sa pri inscenovaní krátkych scénok majú naučiť, čo sú to slovesá.
Na koniec epochy deti ticho sedia a počúvajú učiteľa, ako rozpráva príbehy. V každej triede iné – najmenší počúvajú rozprávky, druháci bájky, tretiaci príbehy z Biblie, štvrtáci celý rok príbehy zo severskej mytológie…
Vo vyučovaní na Vihorlatskej dôležité eurytmické gestá, ktoré znázorňujú samohlásky či spoluhlásky, boli pre Steinera dorozumievacou rečou anjelov. To, ako sa na škole maľuje a ako sa kreslia geometrické obrazce, zasa súvisí s jeho teóriami o „čistej farbe“ a „čistých číslach“. Steiner veril v reinkarnáciu, Krista pokladal za vládcu kráľovstva slnka, v človeku objavil okrem fyzického aj éterické a astrálne telo. Žiaci vo waldorfskej škole tak uctievajú prírodu preto, že vo všetkých predmetoch v prírode sídlia duchovia.
mrzi ma, ze ked sa hovori o alternativnych skolach, vzdy je to iba o waldorfe…preco sa nepise aj o montessori ci o ITV? mna by zaujimali aj tieto alternativy…
mrzi ma, ze ked sa hovori o alternativnych skolach, vzdy je to iba o waldorfe…preco sa nepise aj o montessori ci o ITV? mna by zaujimali aj tieto alternativy…
zaujimavy clanok o waldorfe. Nech si tie skoly (alebo jedna) robia svoju robotu a nedaju sa vyviest z rovnovahy kriklunmi.
zaujimavy clanok o waldorfe. Nech si tie skoly (alebo jedna) robia svoju robotu a nedaju sa vyviest z rovnovahy kriklunmi.
Odporucam pozriet si komentare k clanku
Alternatívne školy na Slovensku a vo svete
https://www.rodinka.sk/index.php
asi najzaujmavejsie:
9. novembra 2009
Waldorfská škola – vyučovanie sa začína modlitbou
spravy.pravda.sk/waldorfska-skola-vyucovanie-sa-zacina-modlitbou-f6p-/sk_domace.asp
“Vyučovanie sa každý deň sa začína modlitbou celej triedy. Sú to texty R. Steinera, niekedy je slovo Boh nahradené slovom Slnko, ktoré býva aj často zobrazené na tabuli
. Rodičia, ktorí nevedia, že antropozofia uctieva kult Boha Slnka, v “básni” nemusia vidieť nič náboženské, ale deťom je tento svetonázor vštepovaný denne, hoci skrytou formou,” upozorňuje Michaela Vaníčková. Návod, ako pred verejnosťou kamuflovať náboženskú podstatu školy, vypracoval už jej zakladateľ Steiner. Okrem iného waldorfským pedagógom radí, aby pred rodičmi nepoužívali výraz “modlitba” ale “báseň na úvod dňa”. Niektorých rodičov varuje až zistenie, že ich deti veria v reinkarnáciu a v reálnu existenciu rôznych duchovných bytostí. Mladšie deti škola učí na základe mýtov a legiend – oficiálne preto, že takto podávané učivo je pre ne lepšie pochopiteľné, ale v skutočnosti im do hláv nasadzujú mýtický svet, ktorý chápu ako realitu. “Nemá to nič spoločné s vedeckými poznatkami, učia deti podľa ezoterického učenia svojho zakladateľa spred sto rokov,” dodáva.
mame aj nejake video:
STV | Ranný magazín | 6.10.2009
http://www.rozmer.sk/sk/video/view/52
mamicka hovori:
Ja som prisla nato ze dcera nevie nasobilku a dcera mi povedala ze ju nemusi vediet pretoze ked ju v minulom zivote vedela staci si len spomenut.
Trpaslici co vytlacaju rastlinky – v prvom rocniku.
Rodic nema ziadnu kontrolu nad tym co sa deti ucia.
Zapisky dietata v zosite:
Hlava – zmysly
Zvierata – ktore su ako zmysly
suvisia s hlavou cloveka
Sepia, Chobotnica, meduza
Odpocivajuci kamen v zemi spi formovany do krystalov s farebnym bytim.
Svet dviha kalich k oblakom naplnajuc sa tak cistym svetlom.
Zviera uvolnene zo zeme k cielom je hnane co boli mu bozskymi duchmi predpisane.
Slobodne sa na zemi stavia clovek s tvoriacimi rukami v duchu hlada svoj ciel.
Markíza | Televízne noviny | 23.10.2009
http://www.rozmer.sk/sk/video/view/54
Odbornicka na sekty:
My tvrdime ze je pravdou ze waldorfska skola ma v sebe skrytu ezotericku a okultnu agendu.
Markíza | Televízne noviny | 10.12.2009
http://www.rozmer.sk/sk/video/view/53
Poslancom sa nepaci system na waldorfwkej skole, hovori o tom sprava z prieskumu.
Chcu aby inspekcia znovu vyskusala 8. a 9.-takov…
Ziakov tiez vysetria aj psychologovia.
Poslanci sa rozhodli ze bude najlepsie ak sa experiment skonci.
Toto je asi najzaujmavejsia reportaz:
ODPORUCAM SI JU POZRIET
TA3 | Čierny Peter | 2007
Aké ideológie stoja za alternatívnymi školami?
http://www.rozmer.sk/sk/video/view/40
Na mieste vzdelavania tam nastupuje mystika.
Budu mat v hlave hromadu bludov a budu mat mnozstvo predstav o svete ktore nemaju s vedeckym poznanim sveta nic spolocne.
V pozadi waldorfskej skoly je tzv. antropozofia, ktorej kritici
Vedenie waldorfskej skoly
Marian Czere – ucitel a hovorca waldorfskej skoly
Obaval by som sa systemu pedagogickeho ktory by nemal v pozadi nejaku myslienku.
Lebo to by urcite tiez vplyvalo na deti a potom by zrejme aj vyrastali ludia bez myslenia a bez myslienok.
V tomto pripade su vsak problemom myslienky a filozofie Rudolfa Steinera, ktory stoji za antropozofiou.
O co v nej ide ?
Detailny rozbor tejto filozofie urobil nedavno v mediach psycholog a publicista Frantisek Sebej.
Rudolfa Steiner bol najprv teozofom. Bol clenom teozofickej spolocnosti. Teozofia je cosi co je akoze bozska mudrost.
To je ucenie zalozene koncom 19. storocia madam Blavackou a plukovnikom Olkotom v podstate vychadzaju so spiritizmu – vyvolavali duchov – jednoducho povedane.
Teozofia je v podstate iracionalne ucenie pokusajuce sa sklbit vychodnu filozofiu budhizmus, hinduizmus s nejakymi krestanskymi prvkami a v podstate je to uplna reinterpretacia ducharska a vesmiru.
Rudolfa Steiner sa neskor dostal do konfliktu s teozofmi a zalozil svoje ucenie – antropozofiu.
Z nej vychadza aj waldorfska pedagogika, ktoru Steiner nazval podla nemeckej tovarne kde zriadil prvu skolu.
Miroslav Lojda – ustav pre vztahy statu a cirkvii
Steiner vyslovene vychadza aj pouziva okultne pojmy ako astral, duchovna sfera a podobne a podla toho aj zaclenuje to vzdelavanie deti do troch etap.
Napriklad je to etapa prva do 7. roku zivota kedy hovori ze ide tu vlastne o ducha, ktory sa ocitol v materialnom svete a on sa musi s tymto svetom vyrovnavat.
A preto je potrebne, podnetne prostredie pre to dieta ak uci sa najma napodobnovanim.
Steinerova filozofia ale meni pohlad na podstatu ludskeho zivota.
Akceptuje aj reinkarnaciu. Dokonca ma aj svoju cirkev, ktora u nas nie je registrovana.
Vystupuje u nas v podobe obcianskeho zdruzenia “Priatelia spolocenstva krestanov”, ktore je s waldorfskou skolou prepojene.
Mamicka hovori:
Vo stvrtom rocniku na hodine prirodopisu mi povedala ze ako sa ucili o ludskej hlave. Ze ucitelka zobrala kovovu gulu do ruk a detom povedala ze to je ich hlava a v tej hlave maju vesmir.
Ucitelia maju kazdy tyzden stretnutia na ktorych preberaju Steinerove diela.
Tvrdia vsak ze jeho filozofiu do vychovy a vzdelavania deti neprenasaju.
Naozaj vsak dokazu mat taku disciplinu ze pri pravidelnom studiu Steinerovych diel neprenasaju ziadne jeho myslienky na deti ?
To riziko tu existuje, ale to existuje v kazdej skole. (Zelina) :-))
Deti ukazuju:
Tuto sme si kreslili ze ako hlava je ako slnko a mesiac je trup a koncatiny to su tie luce slnka a ze sa to tam nejak do takej tej sustavy sa to tak nejak spojilo.
Kde je pravda a preco ju treba hladat ?
Asi preto ze o filozofickych pozadiach alternativnych skol nemame dostatocne vedomosti.
Zda sa ze prvorade pre nas je to ze dieta je v skole stastne a bez stresu.
Stat si waldorfsky system na zaciatku preveroval:
Pracovnik ministerstva skolstva, ktory sa bol pozriet na holandsky model waldorfskej skoly ju na slovensko NEODPORUCAL.
V zaverecnej sprave sa hovori o tom ze sa neodporuca zriadenie tohto typu v statnych skolach.
V sprave sa ale pise ze by nebola prinosom pre garantovane vzdelavania statom, iba ak v sukromnom sektore a to najma pre deti s poruchou ucenia.
To znamena ze stat negarantuje vzdelavanie na sukromnych skolach ?
Kolki z rodicov waldorfskej skoly to vedia ?
V sprave sa spomina aj to ze je tu zamlcovany filozoficky zaklad waldorfskej pedagogiky.
Je to experiment s deckou psychikou.
Do akej miery sa rodicia zaoberaju pozadim waldorfskej skoly ?
Nezaslepuje ich spokojnost dietata ?
Prijemne prostredie skoly a idealizmus ucitelov ?
Kolko rodicov vie o nabozenskom hnuti “Priatelia spolocenstva krestanov”, ktore s waldorfskou skolou spolupracuje ?
Nikto sa skutocne neobava dusevneho ovplyvnovania deti ?
Problem je totiz v tom ze na slovensku mozu skoly zakladat iba registrovane cirkvi.
Tie neregistrovane, ktore mozu byt aj nebezpecne si zakladaju obcianske zdruzenia a tak mozu prenikat aj do spriatelenych skol.
Nasa legislativa umoznuje zakladat si vlastne skoly iba tym nabozenskym spolocnostiam a cirkvam, ktore splnaju legislativu nato aby boli zaregistrovane a tych je v sucastnej dobe 18.
Pod peknym zovnajskom sa totiz mozu skryvat rozne neregistrovane nabozenstva a nevedomky tak ovplyvnovat nase deti.
Odporucam pozriet si komentare k clanku
Alternatívne školy na Slovensku a vo svete
https://www.rodinka.sk/index.php
asi najzaujmavejsie:
9. novembra 2009
Waldorfská škola – vyučovanie sa začína modlitbou
spravy.pravda.sk/waldorfska-skola-vyucovanie-sa-zacina-modlitbou-f6p-/sk_domace.asp
“Vyučovanie sa každý deň sa začína modlitbou celej triedy. Sú to texty R. Steinera, niekedy je slovo Boh nahradené slovom Slnko, ktoré býva aj často zobrazené na tabuli
. Rodičia, ktorí nevedia, že antropozofia uctieva kult Boha Slnka, v “básni” nemusia vidieť nič náboženské, ale deťom je tento svetonázor vštepovaný denne, hoci skrytou formou,” upozorňuje Michaela Vaníčková. Návod, ako pred verejnosťou kamuflovať náboženskú podstatu školy, vypracoval už jej zakladateľ Steiner. Okrem iného waldorfským pedagógom radí, aby pred rodičmi nepoužívali výraz “modlitba” ale “báseň na úvod dňa”. Niektorých rodičov varuje až zistenie, že ich deti veria v reinkarnáciu a v reálnu existenciu rôznych duchovných bytostí. Mladšie deti škola učí na základe mýtov a legiend – oficiálne preto, že takto podávané učivo je pre ne lepšie pochopiteľné, ale v skutočnosti im do hláv nasadzujú mýtický svet, ktorý chápu ako realitu. “Nemá to nič spoločné s vedeckými poznatkami, učia deti podľa ezoterického učenia svojho zakladateľa spred sto rokov,” dodáva.
mame aj nejake video:
STV | Ranný magazín | 6.10.2009
http://www.rozmer.sk/sk/video/view/52
mamicka hovori:
Ja som prisla nato ze dcera nevie nasobilku a dcera mi povedala ze ju nemusi vediet pretoze ked ju v minulom zivote vedela staci si len spomenut.
Trpaslici co vytlacaju rastlinky – v prvom rocniku.
Rodic nema ziadnu kontrolu nad tym co sa deti ucia.
Zapisky dietata v zosite:
Hlava – zmysly
Zvierata – ktore su ako zmysly
suvisia s hlavou cloveka
Sepia, Chobotnica, meduza
Odpocivajuci kamen v zemi spi formovany do krystalov s farebnym bytim.
Svet dviha kalich k oblakom naplnajuc sa tak cistym svetlom.
Zviera uvolnene zo zeme k cielom je hnane co boli mu bozskymi duchmi predpisane.
Slobodne sa na zemi stavia clovek s tvoriacimi rukami v duchu hlada svoj ciel.
Markíza | Televízne noviny | 23.10.2009
http://www.rozmer.sk/sk/video/view/54
Odbornicka na sekty:
My tvrdime ze je pravdou ze waldorfska skola ma v sebe skrytu ezotericku a okultnu agendu.
Markíza | Televízne noviny | 10.12.2009
http://www.rozmer.sk/sk/video/view/53
Poslancom sa nepaci system na waldorfwkej skole, hovori o tom sprava z prieskumu.
Chcu aby inspekcia znovu vyskusala 8. a 9.-takov…
Ziakov tiez vysetria aj psychologovia.
Poslanci sa rozhodli ze bude najlepsie ak sa experiment skonci.
Toto je asi najzaujmavejsia reportaz:
ODPORUCAM SI JU POZRIET
TA3 | Čierny Peter | 2007
Aké ideológie stoja za alternatívnymi školami?
http://www.rozmer.sk/sk/video/view/40
Na mieste vzdelavania tam nastupuje mystika.
Budu mat v hlave hromadu bludov a budu mat mnozstvo predstav o svete ktore nemaju s vedeckym poznanim sveta nic spolocne.
V pozadi waldorfskej skoly je tzv. antropozofia, ktorej kritici
Vedenie waldorfskej skoly
Marian Czere – ucitel a hovorca waldorfskej skoly
Obaval by som sa systemu pedagogickeho ktory by nemal v pozadi nejaku myslienku.
Lebo to by urcite tiez vplyvalo na deti a potom by zrejme aj vyrastali ludia bez myslenia a bez myslienok.
V tomto pripade su vsak problemom myslienky a filozofie Rudolfa Steinera, ktory stoji za antropozofiou.
O co v nej ide ?
Detailny rozbor tejto filozofie urobil nedavno v mediach psycholog a publicista Frantisek Sebej.
Rudolfa Steiner bol najprv teozofom. Bol clenom teozofickej spolocnosti. Teozofia je cosi co je akoze bozska mudrost.
To je ucenie zalozene koncom 19. storocia madam Blavackou a plukovnikom Olkotom v podstate vychadzaju so spiritizmu – vyvolavali duchov – jednoducho povedane.
Teozofia je v podstate iracionalne ucenie pokusajuce sa sklbit vychodnu filozofiu budhizmus, hinduizmus s nejakymi krestanskymi prvkami a v podstate je to uplna reinterpretacia ducharska a vesmiru.
Rudolfa Steiner sa neskor dostal do konfliktu s teozofmi a zalozil svoje ucenie – antropozofiu.
Z nej vychadza aj waldorfska pedagogika, ktoru Steiner nazval podla nemeckej tovarne kde zriadil prvu skolu.
Miroslav Lojda – ustav pre vztahy statu a cirkvii
Steiner vyslovene vychadza aj pouziva okultne pojmy ako astral, duchovna sfera a podobne a podla toho aj zaclenuje to vzdelavanie deti do troch etap.
Napriklad je to etapa prva do 7. roku zivota kedy hovori ze ide tu vlastne o ducha, ktory sa ocitol v materialnom svete a on sa musi s tymto svetom vyrovnavat.
A preto je potrebne, podnetne prostredie pre to dieta ak uci sa najma napodobnovanim.
Steinerova filozofia ale meni pohlad na podstatu ludskeho zivota.
Akceptuje aj reinkarnaciu. Dokonca ma aj svoju cirkev, ktora u nas nie je registrovana.
Vystupuje u nas v podobe obcianskeho zdruzenia “Priatelia spolocenstva krestanov”, ktore je s waldorfskou skolou prepojene.
Mamicka hovori:
Vo stvrtom rocniku na hodine prirodopisu mi povedala ze ako sa ucili o ludskej hlave. Ze ucitelka zobrala kovovu gulu do ruk a detom povedala ze to je ich hlava a v tej hlave maju vesmir.
Ucitelia maju kazdy tyzden stretnutia na ktorych preberaju Steinerove diela.
Tvrdia vsak ze jeho filozofiu do vychovy a vzdelavania deti neprenasaju.
Naozaj vsak dokazu mat taku disciplinu ze pri pravidelnom studiu Steinerovych diel neprenasaju ziadne jeho myslienky na deti ?
To riziko tu existuje, ale to existuje v kazdej skole. (Zelina) :-))
Deti ukazuju:
Tuto sme si kreslili ze ako hlava je ako slnko a mesiac je trup a koncatiny to su tie luce slnka a ze sa to tam nejak do takej tej sustavy sa to tak nejak spojilo.
Kde je pravda a preco ju treba hladat ?
Asi preto ze o filozofickych pozadiach alternativnych skol nemame dostatocne vedomosti.
Zda sa ze prvorade pre nas je to ze dieta je v skole stastne a bez stresu.
Stat si waldorfsky system na zaciatku preveroval:
Pracovnik ministerstva skolstva, ktory sa bol pozriet na holandsky model waldorfskej skoly ju na slovensko NEODPORUCAL.
V zaverecnej sprave sa hovori o tom ze sa neodporuca zriadenie tohto typu v statnych skolach.
V sprave sa ale pise ze by nebola prinosom pre garantovane vzdelavania statom, iba ak v sukromnom sektore a to najma pre deti s poruchou ucenia.
To znamena ze stat negarantuje vzdelavanie na sukromnych skolach ?
Kolki z rodicov waldorfskej skoly to vedia ?
V sprave sa spomina aj to ze je tu zamlcovany filozoficky zaklad waldorfskej pedagogiky.
Je to experiment s deckou psychikou.
Do akej miery sa rodicia zaoberaju pozadim waldorfskej skoly ?
Nezaslepuje ich spokojnost dietata ?
Prijemne prostredie skoly a idealizmus ucitelov ?
Kolko rodicov vie o nabozenskom hnuti “Priatelia spolocenstva krestanov”, ktore s waldorfskou skolou spolupracuje ?
Nikto sa skutocne neobava dusevneho ovplyvnovania deti ?
Problem je totiz v tom ze na slovensku mozu skoly zakladat iba registrovane cirkvi.
Tie neregistrovane, ktore mozu byt aj nebezpecne si zakladaju obcianske zdruzenia a tak mozu prenikat aj do spriatelenych skol.
Nasa legislativa umoznuje zakladat si vlastne skoly iba tym nabozenskym spolocnostiam a cirkvam, ktore splnaju legislativu nato aby boli zaregistrovane a tych je v sucastnej dobe 18.
Pod peknym zovnajskom sa totiz mozu skryvat rozne neregistrovane nabozenstva a nevedomky tak ovplyvnovat nase deti.