Ako motivovať deti k čítaniu

Zuzana Labancová 12
Čítanie vo dvojici

Vedeli ste, že 5 až 15% školopovinných detí zaostáva v čítaní? Tieto deti majú aj problémy s prospechom. Zlé čítanie môže viesť k emočným ťažkostiam a problémom v správaní aj v neskoršom veku.

Ako rodič môžete urobiť veľa pre to, aby sa vaše dieťa čítať naučilo.

Čítajte deťom rozprávky

  • Dokonca aj veľmi malé detičky sú fascinované knihami. Rady obracajú stránky a pozerajú si obrázky. Kupujte alebo požičiavajte im obrázkové knižky vyrobené z materiálov, ktoré tak ľahko nezničia (z látky alebo z kartónu).
  • Malé deti rady pomenúvajú, čo vidia na obrázkoch. Obľubujú rýmovačky a krátke rozprávky, ktoré si nechávajú znova a znova čítať.
  • Trošku väčšie detičky a deti v predškolskom veku už vedia sedieť a počúvať dlhšie rozprávky. Ponúknite im rôzne typy knižiek: rozprávky, básničky a krátke knižky s kapitolami, ktoré treba čítať na viackrát.
  • Aj keď už vie dieťa čítať samostatne, čítajte nahlas spolu s ním. Vyberajte knihy, ktoré o trošku presahujú jeho schopnosti, ale ktorým môže rozumieť a budú sa mu páčiť.

Čítajte spolu s dieťaťom

Dieťa, ktoré sa učí čítať si potrebuje precvičovať nové schopnosti. Ak mu to ide dobre, každodenné čítanie pred spaním je pre neho príležitosťou, aby ukázalo, čo vie. Ak mu čítanie robí problémy, domáce prostredie mu dáva istotu, že si čítanie trénuje s niekým, komu dôveruje.

  • Požiadajte o radu odborníkov – učitelia, knihovníci, ale aj predavači v kníhkupectvách vám môžu poradiť pri výbere kníh pre dieťa podľa jeho veku a schopností čítať.
  • Ak má vaše dieťa problémy s čítaním, vyberte také príbehy, s ktorými sa môže stotožniť. Hľadajte príbehy s rodinnou tematikou, v ktorých sa spozná.
  • Ak je vaše dieťa netrpezlivým čitateľom, skúste akčné príbehy plné napätia a knihy s krátkymi kapitolami, ktoré ho povzbudia a dodajú chuť pokračovať v čítaní.

Nezabúdajte, že možnosť čítať je všade okolo nás

Dieťa môže čítať napríklad text, ktorý je na obale jeho obľúbených cereálií alebo športové stránky miestnych novín. Vďaka receptom sa môže naučiť, že dôležitý je každý detail, pretože ak zabudne nejakú prísadu, nebude sa to dať jesť.

  • Pomôžte deťom pri výbere kníh – napriek tomu, že deťom sa možno nebude páčiť to, čo im vnútime, že musia čítať, ony si pravdepodobne nevyberú dobre, ak ich necháme rozhodnúť sa úplne samostatne. Je možné, že si vyberú najväčšiu (alebo najmenšiu) knihu, alebo takú, ktorá má zaujímavý obal. Deti, ktoré nevedia dobre čítať sa zvyknú obávať, že ich niekto uvidí s knižkou „pre malé deti“ a vyberú si príliš náročnú knihu. Môže sa však tiež stať, že príbehy určené pre starších žiakov, ktorí majú problémy s čítaním, sú nudné. Rodič alebo učiteľ si môže osvojiť dobrú stratégiu: „Ty si vyberieš jednu knihu a ja ti vyberiem jednu.“
  • Mali by ste mať kontrolu nad tým, čo dieťa číta a kedy – deti, ktorým čítanie robí problémy sa často sťažujú, že čítanie je príliš náročné a rýchlo sa vzdávajú. Je preto dôležité povzbudiť dieťa, keď sa rozhodne pre ďalšiu knihu. Rodičia môžu čítať s dieťaťom „na striedačku“ a možno sa striedať aj po odstavcoch alebo stranách. Môžete tiež napodobňovať príbeh, a to tak, že dieťa prečíta dialóg a vy to, čo vraví rozprávač.
  • Keď pomáhate dieťaťu s čítaním, sústreďte sa na zmysel – dobre čítať znamená porozumieť zmyslu a nielen správne vysloviť slová. Ak sa dieťa pri nejakom slove zastaví, neuspokojte sa iba so správnou výslovnosťou. Porozprávajte sa o texte a položte mu niekoľko otázok. Pomôžte dieťaťu, aby porozumelo slovu v danom kontexte. Snažte sa ho pri čítaní prerušovať čo najmenej, teda iba vtedy, ak by pre chybu neporozumel textu.
  • Zabávajte sa so slovnými hramihovorte vtipy, ktoré obsahujú slovné hračky, hrajte spoločenské hry zamerané na slovnú zásobu, napr. Scrabble alebo „obesenca“. Spoločne lúštite krížovky.

Zapisujte si, čo vaše dieťa číta

Nakreslite tabuľku, aby ste podnietili dieťa k tomu, nech číta viac, založte čitateľský denník alebo iba jednoducho spíšte zoznam kníh. Do čitateľského denníka si môže dieťa napísať, čo si o knihách myslí. Aby sa potrénovalo aj v písaní, malo by si písať zoznam kníh samé.

  • Podporujte ho v písaní – písanie a čítanie idú ruka v ruke. Dieťa si môže písanie precvičovať zostavovaním zoznamov, čitateľského denníka, zhotovením katalógu vlastnej zbierky alebo písaním rodine a kamarátom.
  • Chodievajte do knižnice a vytvorte si doma vlastnú ak máte doma viac kníh ako hračiek, je dosť pravdepodobné, že ak dieťa nemá čo robiť, siahne po knihe. Prihláste sa do knižnice čo najskôr. Zahrňte návštevu knižnice do vášho týždenného programu.
  • Buďte príkladom najdôležitejšie je, aby dieťa videlo, že rodičia radi čítajú. Deti, ktoré vidia svojich rodičov a ostatných členov rodiny čítať knihy, noviny a časopisy sa naučia, aký význam a cenu má čítanie.

Zdroj: Children with School Problems: A Physician´s Manual, SCP, 1998

Preložila: Z. Labancová

 

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (6 hlasov, priemerne: 3,00 z 5)
Loading...

Komentáre k článku

  1. Mohli by ste mi, prosim, dat tip na dobru “akcnu” knihu, pri ktorej by nas trojrocny vydrzal? Ze budte mu prikladom… To bolo dobre!!! :-))) No snad to pride o rok, ked si budem moct pri nom otvorit knihu.

  2. Mohli by ste mi, prosim, dat tip na dobru “akcnu” knihu, pri ktorej by nas trojrocny vydrzal? Ze budte mu prikladom… To bolo dobre!!! :-))) No snad to pride o rok, ked si budem moct pri nom otvorit knihu.

  3. Lalia: Ako 3rocny mi syn pri ziadnom pribehu nevydrzal 🙁 Ale velmi mal rad Velku knihu pre male deti -vydal Librex, je tam mnozstvo obrazkov na rozne temy/ povolania, rocne obdobia, zvieratka, …/ a dalo sa o nich vselico navymyslat. Teraz ma 6 a mame precitane kila knih, momentalne citame Deti z Bullerbynu od A. Lindgrenovej. Vela zdaru 🙂

  4. Lalia: Ako 3rocny mi syn pri ziadnom pribehu nevydrzal 🙁 Ale velmi mal rad Velku knihu pre male deti -vydal Librex, je tam mnozstvo obrazkov na rozne temy/ povolania, rocne obdobia, zvieratka, …/ a dalo sa o nich vselico navymyslat. Teraz ma 6 a mame precitane kila knih, momentalne citame Deti z Bullerbynu od A. Lindgrenovej. Vela zdaru 🙂

  5. Gabika, ani nevies ako si mi zdvihla naladu. Ja uz som videla tie patky v ziackej knizke. Hej, taku nejaku knihu mame aj my. Povolania, rocne obdobia… Nie vsetky stranky ma rad, ale takisto je to jedna z malicka knih, pri ktorych aspon par minut vydrzi. Taka pribehova knizka vsak nema sancu. Dakujem za povzbudenie. Potesila si ma. 🙂

  6. Gabika, ani nevies ako si mi zdvihla naladu. Ja uz som videla tie patky v ziackej knizke. Hej, taku nejaku knihu mame aj my. Povolania, rocne obdobia… Nie vsetky stranky ma rad, ale takisto je to jedna z malicka knih, pri ktorych aspon par minut vydrzi. Taka pribehova knizka vsak nema sancu. Dakujem za povzbudenie. Potesila si ma. 🙂

  7. Lalia, ak chces zaujiat svojho trojrocneho knizkou, co tak skusit knizku s pribehom o niecom, co ho bavi (hlavny hrdina auticko, vlak, zvieratka, nakladiaky? Moj syn vzdy zboznoval vlaciky, takze mame hory vlacikovych kniziek. Mozem povedat, ze v 3 rokoch ho bavili najviac vlacikove a potom este recnovanky – knizky od Kristy Bendovej a podobne, vedel ich naspamat. Knihy zboznuje a skutocne funguje, ze rodicia musia byt prikladom a deti ich musia vidiet s knihami a casopismi v rukach. Vela zdaru

  8. Lalia, ak chces zaujiat svojho trojrocneho knizkou, co tak skusit knizku s pribehom o niecom, co ho bavi (hlavny hrdina auticko, vlak, zvieratka, nakladiaky? Moj syn vzdy zboznoval vlaciky, takze mame hory vlacikovych kniziek. Mozem povedat, ze v 3 rokoch ho bavili najviac vlacikove a potom este recnovanky – knizky od Kristy Bendovej a podobne, vedel ich naspamat. Knihy zboznuje a skutocne funguje, ze rodicia musia byt prikladom a deti ich musia vidiet s knihami a casopismi v rukach. Vela zdaru

  9. Nas syn ma 2,5 roka a cita velmi rad. Zatial kedykolvek som mu navrhla, ze ideme citat, nechal kazdu cinnost tak a utekal po knihu. Zo zaciatku to boli rozne leporela s basnickami, ktore sa naucil. Neskor to boli knihy jednak o zvieratkach a potom o autach, vlakoch a takych tych viac chlapcenskych zalezitostiach. Je zaujimave, ze si najradsej vybera encyklopedie a tam si citame a opisujeme take obrazky ako co ja viem: ako vznika duha, preco sa lietadla nestratia, ako to, ze nas vlak bezpecne odvezie, ako vznika farba na kreslenie atd. ci zvierata v Pestrej prirode ( ako manta, zeneta a co ja viem) cize musim sa priznat, ze ja sa ucim spolu s nim, pretoze naozaj mnoho z toho co citame som ani ja nevedela. Jeho to vsak zaujima. Rozpravka pred spanim poobede a vecer je samozrejmostou od zhruba 11 mesiacov. Kym ho nebavilo pocuvat citanie knihy, vymyslali sme si vlastne pribehy, kde figurovala vzdy postavicka – moj syn a rozpravali sme sa o prihodach co zazil, kde sa chystame, s akymi kamaratmi sme sa hrali. On doplnal, smial sa az sa z toho stal nas ritual a tak vzdy po precitanej rozpravke z knihy si este rozpravame tento nas pribeh. Urcite je to velmi dolezite, mat vztah ku kniham, k citaniu. Mne osobne sa najviac pacia tie klasicke rozpravky od Dobsinskeho, Andersena…Inak ma 2,5 a uz vie prerozpravat kopec rozpravok – O cervenej ciapocke, O medovnikovej chalupke, Kocurovi v cizmach atd.

  10. Nas syn ma 2,5 roka a cita velmi rad. Zatial kedykolvek som mu navrhla, ze ideme citat, nechal kazdu cinnost tak a utekal po knihu. Zo zaciatku to boli rozne leporela s basnickami, ktore sa naucil. Neskor to boli knihy jednak o zvieratkach a potom o autach, vlakoch a takych tych viac chlapcenskych zalezitostiach. Je zaujimave, ze si najradsej vybera encyklopedie a tam si citame a opisujeme take obrazky ako co ja viem: ako vznika duha, preco sa lietadla nestratia, ako to, ze nas vlak bezpecne odvezie, ako vznika farba na kreslenie atd. ci zvierata v Pestrej prirode ( ako manta, zeneta a co ja viem) cize musim sa priznat, ze ja sa ucim spolu s nim, pretoze naozaj mnoho z toho co citame som ani ja nevedela. Jeho to vsak zaujima. Rozpravka pred spanim poobede a vecer je samozrejmostou od zhruba 11 mesiacov. Kym ho nebavilo pocuvat citanie knihy, vymyslali sme si vlastne pribehy, kde figurovala vzdy postavicka – moj syn a rozpravali sme sa o prihodach co zazil, kde sa chystame, s akymi kamaratmi sme sa hrali. On doplnal, smial sa az sa z toho stal nas ritual a tak vzdy po precitanej rozpravke z knihy si este rozpravame tento nas pribeh. Urcite je to velmi dolezite, mat vztah ku kniham, k citaniu. Mne osobne sa najviac pacia tie klasicke rozpravky od Dobsinskeho, Andersena…Inak ma 2,5 a uz vie prerozpravat kopec rozpravok – O cervenej ciapocke, O medovnikovej chalupke, Kocurovi v cizmach atd.

  11. Lalia, rado sa stalo:-)) Asi mas tiez takeho maleho akcaka umakaneho, ako ja. Teraz som si spomenula, ze medzi 1., co celkom zvladal, boli pribehy o krtkovi (Krtko a zajacik) a Mechurik Kosturik. Boli tam pekne obrazky. Ale to musel mat FAKT naladu a ja som SKUTOCNE dramatizovala. A skus aj Rozpravky a obrazky od Lomonosova. Potom neskor sme si zaviedli vecerne citanie v postielke, a to uz vedel, ze ho caka uz len nudne spanie, tak vydrzal pocuvat. :-)Teraz bez citania nezaspi a patri to k super chvilkam, co sme spolu. Ozaj, a neskor som objavila svet chlapcenskych knih a uz viem, s cim budem mat uspech _ najlepsie su o Nevedkovi, Emilovi z Lonebergu, ale ma rad aj Rozpravky pre neposlusne deti a podobne knizky o betaroch.

  12. Lalia, rado sa stalo:-)) Asi mas tiez takeho maleho akcaka umakaneho, ako ja. Teraz som si spomenula, ze medzi 1., co celkom zvladal, boli pribehy o krtkovi (Krtko a zajacik) a Mechurik Kosturik. Boli tam pekne obrazky. Ale to musel mat FAKT naladu a ja som SKUTOCNE dramatizovala. A skus aj Rozpravky a obrazky od Lomonosova. Potom neskor sme si zaviedli vecerne citanie v postielke, a to uz vedel, ze ho caka uz len nudne spanie, tak vydrzal pocuvat. :-)Teraz bez citania nezaspi a patri to k super chvilkam, co sme spolu. Ozaj, a neskor som objavila svet chlapcenskych knih a uz viem, s cim budem mat uspech _ najlepsie su o Nevedkovi, Emilovi z Lonebergu, ale ma rad aj Rozpravky pre neposlusne deti a podobne knizky o betaroch.

Pridaj komentár