Konečne sa oteplilo a počasie praje väčšine vonkajších aktivít. Ako sa vraví, niet nad pohyb na čerstvom vzduchu a spoločné rodinné akcie.
Cyklistika je jednou z foriem aktívneho pohybu a zároveň športu, je medzi mladými rodičmi čoraz populárnejšia už len preto, že všetci majú dostatok pohybu, bicyklom sa človek dostane takmer všade, cestou stretne veľa známych, je to ekologický spôsob dopravy a v mestách nie je problém s hľadaním miesta na parkovanie.
Aj bicyklovanie má však svoje pravidlá
Len málo miest na Slovensku sa môže pochváliť cyklistickými chodníkmi, po ktorých sa cyklisti môžu bezpečne pohybovať. Kde takéto vymoženosti nie sú, treba sa prispôsobiť. Cyklisti totiž patria medzi najzraniteľnejších účastníkov cestnej premávky.
Hoci našich najmenších už od útleho detstva priúčame ovládaniu najjednoduchších premiestňovadiel, nie všetky sú vhodné na pohyb mimo detského ihriska. Jazdu na bicykli upravuje Zákon č. 8/2009 o o cestnej premávke v § 55, kde sa okrem iného píše, že osoba do 10 rokov smie ísť v premávke na bicykli len pod dohľadom osoby staršej ako 15 rokov na to spôsobilej. Úplnou samozrejmosťou je, že na 1-miestnom bicykli smie ísť len 1 osoba, pokiaľ bicykel nie je vybavený “pomocným sedadlom na prepravu dieťaťa”. Nebudem viac opisovať zákon ani vyhlášku, sú voľne prístupné na webe.
Ako naše bábätko postupne vyrastalo z kočíka
dni sa otepľovali a drobček už vedel sedieť bezpečne sám, rozhodla som sa mierne urýchliť spôsob prepravy z rýchlosti peši na stupeň bicyklom. Na výber svojho bicykla som nebola veľmi náročná, stačilo mi základné vybavenie na najlacnejšej konštrukcii. Jedinou podmienkou bolo, aby sa naň dala bezpečne namontovať detská sedačka. Mne osobne viac vyhovovala sedačka vzadu – asi je to skôr psychologický moment než skutočná bezpečnosť.
Bezpečnosť dieťaťa je prvoradá, a tak sme s bicyklom a sedačkou hneď kúpili aj vhodnú detskú prilbu. V dnešnej dobe je možnosť výberu takmer bez obmedzení a na jednotlivé bezpečnostné prvky sú rôzne recenzie, takže je len na zvážení rodičov, čo pre seba a svoje deti chcú a môžu. Možno malé dieťa v tej prilbe vyzeralo komicky, no nikdy nezabudnem, ako som raz stratila rovnováhu a s bicyklom sme sa obaja zrútili k zemi. Vďaka tej prilbe si nerozbil hlavu o obrubník a bezpečná konštrukcia sedačky s popruhmi ho uchránila pred vypadnutím a odreninami.
Keď mal náš syn 2 roky a my sme usúdili, že na odrážadlo je už priveľký, rozhodli sme sa kúpiť mu vlastný bicykel. Stačila jednoduchá dvojkolka s prídavnými pomocnými kolieskami a prednou ručnou brzdou, určená výhradne na detské ihrisko. Syn bol od samého začiatku naučený nosiť prilbu, aj napriek výsmechu a rečiam o úbohosti. V záujme jeho bezpečnosti sme ho na sídliskových chodníkoch nenápadne učili aj základné pravidlá pohybu:
- že u nás je zvykom chodiť vpravo,
- predbiehame len z jednej strany, a to len vtedy, ak máme v protismere voľno,
- svojou jazdou nesmieme ohroziť ani obmedziť iných účastníkov premávky,
- pred cestou zastaneme, zídeme z bicykla a cez cestu prechádzame vždy vedľa bicykla
Dopravná výchova je vlastne súčasť bežného života
takže pri bicyklovaní sa dieťa len utvrdzuje vo svojich poznatkoch o semaforoch, dopravných značkách a ďalších pravidlách premávky.
Tak som postupne na svojom biku vyvozila i dcéru a tá sa práve priúča základným pravidlám na trojkolke. Syn už z detského bicyklíka vyrástol a presedlal na ozajstný – pre veľkých chalanov. Samozrejme, bicykel je vybavený všetkými potrebnými prvkami a prilba na hlave už nie je úbohosť ustráchanej matky, ale ťažká frajerina medzi kamarátmi. Postupne zvládol aj náročnejšie zručnosti ovládania bicykla a keď ma presvedčil, že vie udržať korman jednou rukou, aby druhou ukázal zmenu smeru, vybrali sme sa prvý raz do mesta.
Najprv sme sa len opatrne prepletali pomedzi chodcov na chodníkoch, no teraz už smelo ideme aj po niektorých menej frekventovaných cestách. Stále mám oňho strach, no vidím, že sa na ceste správa zodpovedne a dodržiava všetky pravidlá, ktoré sa postupne stále učíme. Všímame si zaujímavé dopravné situácie a veľa spolu komunikujeme. Trpezlivo odpovedám na zvedavé detské otázky a cibrím oboch teraz, kým ešte stoja o informácie od niekoho iného. Dúfam, že budú dobre pripravení, ak sa raz vyberú do sveta zbierať skúsenosti na vlastnej koži.
Foto: isifa
počúvala som raz nejaký rozhovor o testovaní cyklo prílb a výsledok bol v podstate ten, že na značke nezáleži, je len dôležité, aby tá prilba na hlave bola, to sa mi aj potvrdilo, keď sme kúpili akože značkovú priblu a potom presne tú istú mali v tescu ako no name v akcii, asi tie prilby lisujú v jednej továrni v Číne a potom už len na ne dolepujú akože značky
počúvala som raz nejaký rozhovor o testovaní cyklo prílb a výsledok bol v podstate ten, že na značke nezáleži, je len dôležité, aby tá prilba na hlave bola, to sa mi aj potvrdilo, keď sme kúpili akože značkovú priblu a potom presne tú istú mali v tescu ako no name v akcii, asi tie prilby lisujú v jednej továrni v Číne a potom už len na ne dolepujú akože značky
používate chrániče? na kolená, na ruky? či vôbec?
katka, my pouzivame. ja mam na ruky i nohy kupovane na elementstore. muz jazdi nebezpecnejsie trasy tak a aj na hrud chranic. netreba sa urcite s tym zahravat
ahaaa wow :O dakujem za tip, urcite sa na to pozriem. a ake trasy nebezpecne? znie to zaujimavo a nevsedne
Jazdíme v lesoch no, a rôzne skoky a tak..na to je fakt potreba dobrá helma i chrániče
používate chrániče? na kolená, na ruky? či vôbec?
katka, my pouzivame. ja mam na ruky i nohy kupovane na elementstore. muz jazdi nebezpecnejsie trasy tak a aj na hrud chranic. netreba sa urcite s tym zahravat
ahaaa wow :O dakujem za tip, urcite sa na to pozriem. a ake trasy nebezpecne? znie to zaujimavo a nevsedne
Jazdíme v lesoch no, a rôzne skoky a tak..na to je fakt potreba dobrá helma i chrániče
bicyklujeme sa každý den. A dokonca aj teraz v zime. Len sme si teraz museli nakupit nove termo oblečenie z cyklospecialit, aby sme nezmrzli
bicyklujeme sa každý den. A dokonca aj teraz v zime. Len sme si teraz museli nakupit nove termo oblečenie z cyklospecialit, aby sme nezmrzli