Špeciálny pedagóg a školský a poradenský psychológ Antonín Mezera považuje známky v škole za strašnú “metlu,” na druhej strane však tvrdí, že sú predsa len v niečom užitočné.
“Často sú veľmi dobrým obrazom vašich schopností a talentov, ktoré máte a občas ani neviete, že ich máte,” píše vo svojej publikácii Pro jaké povolání se hodím? Jak si vybrat střední a vyšší odbornou školu a budoucí povolání.
Shutterstock Na jednej strane sa pri výbere možného povolania pýtame na to, aké má dieťa záujmy, talenty, čo ho baví, na druhej strane najviac, udáva sa až 95 %, voľbu určitého štúdia či povolania ovplyvňujú predchádzajúce známky v škole.
Môžeme ich brať ako informáciu o usilovnosti, vytrvalosti, nadaní, či o schopnostiach žiaka. Niekto dostáva výrazne horšie známky iba z niektorých predmetov alebo dokonca len z takých zadaní ako sú napríklad diktáty alebo päťminútovky alebo ústne skúšania. Aj s tým sa dá potom pracovať, keď príde reč na plánovanie ďalšieho štúdia, radí Mezera.
Čo hovoria známky o našich schopnostiach a predpokladoch? Antonín Mezera uvádza predmet po predmete s vysvetlením, čo znamená, keď mám výbornú známku
zo slovenského jazyka – jazykové nadanie, slovné logické myslenie, dobrú slovnú zásobu, cit pre jazyk a literatúru z cudzieho jazyka – cit pre jazyk, nadanie pre cudzie jazyky, slovné logické myslenie, dobrú slovnú zásobu, jazykovú pamäť z matematiky – ak ide o aritmetiku, potom mám dobrú úroveň konkrétneho a abstraktného myslenia, pamäť pre čísla a symboly, ak ide o algebru, mám schopnosť logického a abstraktného myslenia a vytvárania algoritmov, ak id eo geometriu, mám plošnú a priestorovú predstavivosť, schopnosť analytického a syntetického myslenia z fyziky – schopnosť teoretického a technického myslenia z chémie – schopnosť logického myslenia pri práci so slovnými symbolmi, schopnosť teoretického myslenia z dejepisu – pamäť pre dátumy, deje a súvislosti, schopnosť časopriestorového myslenia z geografie – pamäť, schopnosť konkrétneho myslenia a predstavivosť z biológie – predstavivosť a pamäť, schopnosť konkrétneho myslenia, zmysel pre pozorovanie a porovnávanie z výtvarnej výchovy – výtvarný cit, pohybová zručnosť, zmysel pre farby a tvary, výtvarné a estetické schopnosti z hudobnej výchovy – zmysel pre rytmus a hudobné estetické schopnosti z pracovnej/technickej výchovy – technické myslenie pratkického typu, manuálne schopnosti z telesnej výchovy – pohybové schopnosti, sila, vytrvalosť, rýchlosť, zmysel pre tímovú spoluprácu z občianskej výchovy – spoločenskovedná orientácia a prehľad Na akú strednú školu sa hlásiť podľa známok? Podľa prospechového profilu na konci základnej školy sa dá priradiť typ strednej školy, ktorá mu najlepšie zodpovedá.
1 z matematiky a fyziky , 1-2 z ostatných predmetov, stabilný prospechový profil v jednotlivých ročníkoch ZŠ – gymnázium so zameraním na prírodné vedy, programovanie alebo matematiku a fyziku 1 zo slovenčiny a cudzieho jazyka , 1-2 z ostatných školských predmetov, stabilný prospechový profil v jednotlivých ročníkoch ZŠ – všeobecné alebo jazykové gymnázium 1 zo slovenčiny, cudzieho jazyka, matematiky , 1-2 z ostatných predmetov, občas 3 z fyziky alebo chémie – obchodná akadémia, ostatné ekonomické a obchodné SOŠ 1 z matematiky, fyziky a výtvarnej výchovy , 2 z ostatných predmetov, niekedy 3 z jazykových predmetov – stredná priemyselná škola stavebná 1 z matematiky a fyziky , 2 z ostatných predmetov, občas 3 z cudzieho jazyka, dejepisu, geografie, chémie – stredná priemyselná škola, technické školy (strojárska, elektrotechnická) 1 z matematiky, chémie, biológie, fyziky , 2 z ostatných predmetov, občas 3 z dejepisu alebo geografie – stredná priemyselná škola chemického a technologického zamerania 1 zo slovenčiny, telesnej, výtvarnej a hudobnej výchovy , 2 z ostatných predmetov, niekedy 3 z matematiky, fyziky alebo chémie – stredná pedagogická škola 1 z z biológie a chémie, 2 z ostatných predmetov, niekedy 3 z jazykových predmetov – stredná zdravotnícka škola 1 zo slovenčiny a cudzieho jazyka, dejepisu, geografie , 2 z ostatných predmetov, niekedy 3 z fyziky alebo chémie – stredná knihovnícka škola 1 zo slovenčiny, cudzieho jazyka alebo geografie , 2 z ostatných predmetov, niekedy 3 z fyziky alebo chémie – stredná odborná škola (poštová, cestovný ruch, verejné služby) 1 z biológie alebo chémie , 2 z ostatných predmetov, niekedy 3 z jazykových predmetov – stredné školy záhradnícke, poľnohospodárske, lesnícke a ekologické Antonín Mezera, Pro jaké povoláni se hodím? Jak si vybrat střední a vyšší odbornou školu a budoucí povolání. C PRESS.
Loading...