Zaujíma vás ako pripraviť dieťa do školy? Zapadá vaše dieťa do tabuliek školskej pripravenosti?
Čo môžete ako rodičia vylepšiť a na čo nemáte zabudnúť predtým, než pôjde vaše dieťa do školy? V čom máte jeho vývoj podporovať, akým smerom sa máte pri príprave uberať?
Základné vedomosti, schopnosti a zručnosti predškoláka
poznať svoje meno, priezvisko, adresu bydliska, členov rodiny a ich zamestnanie,
orientovať sa v okolí domu a v okolí školy (poznať cestu do/zo škôlky, školy domov),
poznať základné pravidlá cestnej premávky (dopravné značky, signály pre chodcov, farby semaforu),
poznať známe profesie a činnosti dospelých a stroje alebo náradia, ktoré sa používajú pri práci, poznať a pomenovať bežné domáce práce,
vedieť pomenovať bežné predmety, ich vlastnosti (farby, tvar, veľkosť, materiál),
poznať základné a rozlišovať doplnkové farby,
poznávanie prírody živej i neživej: pomenovať základné kvety, kry, stromy, zeleninu, ovocie, zvieratá, poznať znaky ročných období, rozpoznávať časti dňa, postupne aj dni v týždni, poznať základné prírodné zákonitosti.
správanie v prírode, k svojmu okoliu – vedieť sa správať v prírode, šetrne zaobchádzať s predmetmi,
poznať a pomenovať časti ľudského tela, zmyslové orgány, zásady starostlivosti o zdravie – vhodné jedlo a pitie.
samostatne používať WC s následnou sebaobsluhou, umývať si ruky po použití WC, po príchode z ihriska, po práci s niečím špinavým …, pravidelne si čistiť zuby, vedieť sa vysmrkať.
samo jesť s príborom, samostatne sa obliecť a vyzliecť, zaviazať si šnúrky na topánkach, byť schopné udržiavať poriadok na svojom mieste,
hovoriť zrozumiteľne, jasne, používať jednoduché slová, rozumieť hovorenému slovu, chápať slovné pokyny,
zdvorilo a slušne sa správať – vedieť pozdraviť, poprosiť, poďakovať, osloviť, fungovať v kolektíve, vedieť spolupracovať, podeliť sa,
vedieť správne držať ceruzku, farbičku, mať dostatočne uvoľnenú rúčku, aby zvládlo nápor písomných aktivít v prvom ročníku,
Mať dostatočne rozvinuté kognitívne – poznávacie funkcie – grafomotoriku, vizuomotoriku, sluchové vnímanie, zrakové vnímanie, základné matematické predstavy …
Čo by mal predškolák zvládať z hľadiska poznávacích funkcii? >> >>
Dieťa sa učí predovšetkým na základe praktickej skúsenosti
Na základe vlastného skúmania a experimentovania. Poznatky a návyky, ktoré dieťa nadobudne v predškolskom veku, sú základom pre jeho ďalší rozvoj a štúdium.
Nestačí však vyzbrojiť dieťa do školy len vedomosťami, nezabúdajme na láskavú a chápajúcu výchovu.