Nástup do školy je obrovský míľnik pre deti aj pre rodičov. Kupujeme aktovku, zháňame papuče s obľúbenou princeznou a tešíme sa aj obávame prvých písmeniek a diktátov.
Predstavte si však na chvíľu, čo prežíva dieťa, ktoré sa na školu teší rovnako ako rovesníci, ale má jednu nevýhodu. Je trochu iné.
shutterstock Možno má zdravotné postihnutie, možno potrebuje viac času na učenie, osobného asistenta, pomoc psychológa alebo sa nezaobíde bez logopéda. Šikovné dieťa, ktorému to myslí, ale má smolu.
Lebo škola nedokáže poskytnúť adekvátnu podporu školáčikovi ani rodičom. Chýba personál, odborný asistent a učiteľ v už tak preplnenej triede nemá priestor ani vedomosti o tom, ako pracovať so žiakom, ktorý vyžaduje iný prístup.
Namiesto balenia školskej tašky začína stres, smútok, sklamanie a neustále narážanie na obmedzenia a nezáujem štátu. A v takomto systéme sú uväznené tisícky detí.
Deti majú na vzdelávanie právo, napriek tomu sú doma Na Slovensku máme dnes 14 000 deti do 7 rokov, ktoré sú zdravotne znevýhodnené a čoskoro príde čas, kedy nastúpia do školy. 5 000 z týchto detí by malo navštevovať materskú škôlku. Viac ako polovica z nich je však doma. Prečo?
Odpoveď je jednoduchá. Materské škôlky na ne nie sú pripravené. Chýbajú odborníci, vhodne riešené triedy, vzdelanie učiteľov. Až 23% materských škôl si z rôznych dôvodov takéto dieťa nemôžu dovoliť prijať.
shutterstock Školy aj škôlky potrebujú predovšetkým dve veci – kvalitnejšiu prípravu pedagógov a lepšie financovanie, ktoré by umožnilo rozšíriť rady učiteľov o asistentov a špeciálnych pedagógov.
Štátu sa však nedarí reagovať na požiadavky škôl dostatočne rýchlo. Tento školský rok pridelilo Ministerstvo školstva jednotlivým školám 3 108 pedagogických asistentov.
Toto číslo však nepredstavuje ani polovicu potrebných asistentov, ktorí by pokryli vzdelávanie pre 15 000 znevýhodnených žiakov. Lepšie to nie je ani s odbornými zamestnancami na školách, ktorí zastrešujú len štvrtinu znevýhodnených žiakov.
Dieťa ako väzeň školského systému Väčšina rodičov, ktorí nemajú možnosť nájsť pre dieťa vhodnú škôlku sa nakoniec musí vzdať jedného príjmu a situáciu riešia tak, že mama zostane doma. Rodina so znevýhodneným dieťaťom pritom financie potrebuje – či už na pomôcky alebo pri cestovaní za špecialistami, ktorí zvyčajne sídlia len v krajských mestách.
shutterstock Škôlka by pre tieto deti bola pritom obrovskou výhodou, o čo skôr by sa mohli postupne pripravovať na školský systém, o to lepšie by prechod do základnej školy zvládli. Mnoho z nich však prichádza do prvého ročníka bez dostatočnej prípravy a stres pokračuje ďalej.
Učitelia na jeho vzdelávanie nie sú prichystaní a nezvládajú venovať sa zvlášť triede a zvlášť jednému dieťaťu s vlastným tempom. Chýbajú prispôsobené osnovy, spolupráca medzi školou, rodičom a odborníkmi a najmä osobní asistenti, ktorí by pomohli dieťaťu napredovať tak, ako to dokáže.
Dieťa je tak neraz hodené do školského systému a trápi sa ono, otec s mamou aj učiteľka. Niet divu, že nadšenie zo školskej tašky tak nakoniec vystrieda frustrácia zo zlyhania.
Školský systém, ktorý by mal pomôcť dieťaťu objaviť svoj potenciál a uplatnenie, sa tak stáva väzením. Nemôžeme byť preto prekvapení, že keď deti hodnotia spokojnosť a atmosféru na školách, tie slovenské končia ako posledné.
Škola inkluzionistov ako cesta k znevýhodneným deťom Na pomoc učiteľom prvého a druhého stupňa, ktorí majú záujem naučiť sa o vzdelávaní detí so zdravotným znevýhodnením viac, vznikla Škola inkluzionistov.
shutterstock Projekt aktuálne spolupracuje so 40 školami, ktorým ponúka supervíziu, vzdelávanie a finančný grant. Môžu sa doňho zapojiť všetky školy, ktoré majú záujem zlepšiť podmienky a pripraviť učiteľov na prácu s deťmi, ktoré vyžadujú osobitný prístup.
Okrem neho vzniklo aj nové Centrum inkluzívneho vzdelávania, ktoré má za úlohu pokryť vzdelávanie tých detí, ktoré sa do projektu Škola inkluzionistov nedostali.
So Školou inkluzionistov je spojený aj projekt Kto chýba. Ten venuje priestor rodičom aj učiteľom a prináša im zaujímavé informácie a novinky. Všetky tieto projekty majú za cieľ zapojiť konkrétnych učiteľov a pripraviť školu na príchod nového žiaka.
Pomáhajú prekonať adaptáciu, nastaviť vhodné osnovy, pochopiť prínos odlišného žiaka pre triedu. Učitelia majú možnosť naučiť sa, ako dieťa zapojiť do triedneho kolektívu, ako zvládnuť odlišné vzdelávanie a prostredníctvom grantov zafinancovať menšie projekty, ktoré si zapojené školy pripravia.
Hlavnou snahou týchto projektov je však predovšetkým odbúrať v školách predstavu, že zdravotne znevýhodnené dieťa je záťaž, a vnímať ho ako prínos a obohatenie.
Škola inkluzionistov spolu s projektom Kto chýba vznikla za pomoci Nadácie pre deti Slovensko a finančnej podpore získanej na Plese v Opere. Záštitu nad programom prevzala prezidentka Zuzana Čaputová.
Loading...