Český psychológ Zdeněk Matějček hovorieval, že deti zo všetkého najviac potrebujú istotu vo vzťahu k blízkym ľuďom. Je to ich najzákladnejšia potreba po tých fyziologických, ako je jedlo, či spánok.
Čo znamená mať istotu a cítiť sa bezpečne vo vzťahoch?
Shutterstock Čo potrebuje každé dieťa Podľa psychoterapeuta Petra Štípka sa potreba bezpečia spája s potrebou štruktúry a poriadku, teda s hranicami. Ak nám hranice v detstve a dospievaní chýbajú, je pre nás ťažké vyznať sa vo svete; je pre nás nebezpečný.
Každé dieťa podľa neho potrebuje:
1. vedieť, že je milované a prijímané,
2. vedieť, že niečo vie a dokáže.
3. mať jasné hranice.
Od toho by sa mala odvíjať aj naša rodičovská výchova.
Deti potrebujú istoty Deťom, ktoré nemajú uspokojenú potrebu lásky, prijatia, uznania a úcty, podľa Štípka hrozí
nízke sebavedomie, nízke sebahodnotenie, nízka sebaúcta, vnútorná neistota, v zťahové problémy (závislosť na druhých, extrémna izolovanosť), obava z opustenia p roblémy so zdravým sebapresadzovaním, asertivitou p roblémy so schopnosťou oceňovať, chváliť, podporovať, p roblémy vymedziť sa, problémy s vlastnými hranicami (neschopnosť hovoriť „nie“ sebe/ostatným), problémy s hranicami druhých ľudí (neschopnosť rešpektovať priestor a potreby iných) p roblémy s doťahovaním vecí do konca, hľadaním konštruktívneho riešenia Milujem ťa, ale len vtedy, keď mi robíš radosť Dieťa musíme milovať vždy – nemusíme však milovať jeho správanie.
Ak dieťaťu prejavujeme lásku len vtedy, keď sú „dobré“ a „poslušné,“ dieťa veľmi ľahko spozoruje, že na našej láske niečo nesedí, že nie je pravá. Že ho nemilujeme za každých okolností – bez podmienok. Ale iba vtedy, ak vyhovie našim požiadavkám a očakávaniam.
Ak dieťa nezažíva bezpodmienečnú lásku, zničí to jeho sebadôveru, bude neisté a zakomplexované. Bude mať pocit, že sa môže snažiť akokoľvek, ale aj tak to nikdy nebude dosť.
Vie moje dieťa, že ho milujem? Každý rodič miluje svoje dieťa – ale nie každé dieťa vie, že ho rodič miluje. Je omyl namýšľať si, že naše dieťa predsa vie, že ho ľúbime a že mu nič nemusíme dokazovať.
Naše dieťa nemusí vnímať a cítiť lásku rovnakým spôsobom ako my, nemusí ten náš spôsob, akým ju dávame najavo, rozpoznať. Nemusíme hovoriť tým istým jazykom lásky, ako by možno povedal Gary Chapman, autor knihy 5 jazykov lásky.
Toto je najčastejších 8 spôsobov, ako rodič prejavuje lásku svojim deťom:
1. slovami (verbálne) lásku vyjadrujeme slovami a vetami ako ľúbim ťa, milujem ťa, chýbal si mi, taká som rada, že si už doma…, 2. fyzicky (dotykmi) objatím, pohladením po vlasoch, letmým dotykom po ramene, po chrbte…, 3. skutkami a činmi ktoré dokazujú, čo všetko sme schopní pre dieťa urobiť, ako napríklad pozrieť si film, ktorý vyberú deti, pomáhať im do noci s projektom do školy 4. pozornosťou a počúvaním, keď sa nám chce s niečím zveriť, posťažovať sa, 5. pochvalami, ocenením dieťa potrebuje vedieť, že niečo vie a dokáže, nielen hnevať rodiča, dieťa potrebuje povzbudiť, počuť, že to zvládne, že na to má, že mu veríme – tým ho motivujeme, aby sa rozvíjalo a zlepšovalo, dieťa potrebuje pochváliť alebo poďakovať aj za zdanlivo hlúpe, každodenné maličkosti, za veci, ktoré má urobiť a ktoré od neho vyžadujeme 6. ospravedlnením keď sa nebojím, že slovkom “prepáč” stratím pred dieťaťom rešpekt a nebudem mať autoritu, ale mu dám príklad, že som urobil chybu, že si ju viem priznať, že za ňu nesiem dôsledky, že som schopný sa ospravedlniť 7. materiálne áno, aj to je spôsob, ako vyjadrujeme dieťaťu lásku: má čo jesť, piť, má kde spať, má oblečenie, hračky, pomôcky do školy… 8. hranicami cez štruktúru a poriadok, teda prostredníctvom pravidiel, ktoré určujú rodičia, sa deti učia, ako funguje svet, zisťujú, čo môžu a čo nie, čo sa od nich očakáva, vďaka tomu je svet uchopiteľný, zrozumiteľný – opakom hraníc je chaos, stratené deti deti hranice potrebujú, aj keď navonok sa im bránia – je ich povinnosťou testovať a brojiť proti pravidlám a našou povinnosťou je to vydržať: obrniť sa svätou trpezlivosťou, počítať s tým, že bude trvať, kým si dieťa pravidlá osvojí, počítať s regresom starého správania, … a najmä odolať pripomínať dieťaťu, že už je dosť veľké, aby to vedelo, že ste mu to povedali už tisíckrát… deti potrebujú dôslednosť a pocítiť následky svojich konaní, prebrať za svoje správanie zodpovednosť, keď nedodržia stanovené pravidlá – najprv im však musia dobre rozumieť (vágna veta “buď dobrý v škole, nevyvádzaj…” k dobre určeným pravidlám určite nepatrí…) a musia dopredu poznať aj to, čo bude nasledovať, keď pravidlá nedodržia deti potrebujú rodiča, ktorý im s pravidlami pomôže, nie rodiča, ktorý nad nimi potrebuje vyhrať, trestať ich alebo vyhrážať sa trestami, ktoré ani nedokážeme dodržať »»»»»» Prečítajte si aj: Trestajte deti a budú neposlušné .
Loading...