Český psychológ Zdeněk Matějček hovorieval, že deti zo všetkého najviac potrebujú istotu vo vzťahu k blízkym ľuďom. Je to ich najzákladnejšia potreba po tých fyziologických, ako je jedlo, či spánok.
Čo znamená mať istotu a cítiť sa bezpečne vo vzťahoch?

Čo potrebuje každé dieťa
Podľa psychoterapeuta Petra Štípka sa potreba bezpečia spája s potrebou štruktúry a poriadku, teda s hranicami. Ak nám hranice v detstve a dospievaní chýbajú, je pre nás ťažké vyznať sa vo svete; je pre nás nebezpečný.
Každé dieťa podľa neho potrebuje:
1. vedieť, že je milované a prijímané,
2. vedieť, že niečo vie a dokáže.
3. mať jasné hranice.
Od toho by sa mala odvíjať aj naša rodičovská výchova.
Deti potrebujú istoty
Deťom, ktoré nemajú uspokojenú potrebu lásky, prijatia, uznania a úcty, podľa Štípka hrozí
- nízke sebavedomie, nízke sebahodnotenie, nízka sebaúcta, vnútorná neistota,
- vzťahové problémy (závislosť na druhých, extrémna izolovanosť), obava z opustenia
- problémy so zdravým sebapresadzovaním, asertivitou
- problémy so schopnosťou oceňovať, chváliť, podporovať,
- problémy vymedziť sa, problémy s vlastnými hranicami (neschopnosť hovoriť „nie“ sebe/ostatným), problémy s hranicami druhých ľudí (neschopnosť rešpektovať priestor a potreby iných)
- problémy s doťahovaním vecí do konca, hľadaním konštruktívneho riešenia
Milujem ťa, ale len vtedy, keď mi robíš radosť
Dieťa musíme milovať vždy – nemusíme však milovať jeho správanie.
Ak dieťaťu prejavujeme lásku len vtedy, keď sú „dobré“ a „poslušné,“ dieťa veľmi ľahko spozoruje, že na našej láske niečo nesedí, že nie je pravá. Že ho nemilujeme za každých okolností – bez podmienok. Ale iba vtedy, ak vyhovie našim požiadavkám a očakávaniam.
Ak dieťa nezažíva bezpodmienečnú lásku, zničí to jeho sebadôveru, bude neisté a zakomplexované. Bude mať pocit, že sa môže snažiť akokoľvek, ale aj tak to nikdy nebude dosť.
Vie moje dieťa, že ho milujem?
Každý rodič miluje svoje dieťa – ale nie každé dieťa vie, že ho rodič miluje. Je omyl namýšľať si, že naše dieťa predsa vie, že ho ľúbime a že mu nič nemusíme dokazovať.
Naše dieťa nemusí vnímať a cítiť lásku rovnakým spôsobom ako my, nemusí ten náš spôsob, akým ju dávame najavo, rozpoznať. Nemusíme hovoriť tým istým jazykom lásky, ako by možno povedal Gary Chapman, autor knihy 5 jazykov lásky.
Toto je najčastejších 8 spôsobov, ako rodič prejavuje lásku svojim deťom:
1. slovami (verbálne)
- lásku vyjadrujeme slovami a vetami ako ľúbim ťa, milujem ťa, chýbal si mi, taká som rada, že si už doma…,
2. fyzicky (dotykmi)
- objatím, pohladením po vlasoch, letmým dotykom po ramene, po chrbte…,
3. skutkami a činmi
- ktoré dokazujú, čo všetko sme schopní pre dieťa urobiť, ako napríklad pozrieť si film, ktorý vyberú deti, pomáhať im do noci s projektom do školy
4. pozornosťou
- a počúvaním, keď sa nám chce s niečím zveriť, posťažovať sa,
5. pochvalami, ocenením
- dieťa potrebuje vedieť, že niečo vie a dokáže, nielen hnevať rodiča,
- dieťa potrebuje povzbudiť, počuť, že to zvládne, že na to má, že mu veríme – tým ho motivujeme, aby sa rozvíjalo a zlepšovalo,
- dieťa potrebuje pochváliť alebo poďakovať aj za zdanlivo hlúpe, každodenné maličkosti, za veci, ktoré má urobiť a ktoré od neho vyžadujeme
6. ospravedlnením
- keď sa nebojím, že slovkom „prepáč“ stratím pred dieťaťom rešpekt a nebudem mať autoritu,
- ale mu dám príklad, že som urobil chybu, že si ju viem priznať, že za ňu nesiem dôsledky, že som schopný sa ospravedlniť
7. materiálne
- áno, aj to je spôsob, ako vyjadrujeme dieťaťu lásku: má čo jesť, piť, má kde spať, má oblečenie, hračky, pomôcky do školy…
8. hranicami
- cez štruktúru a poriadok, teda prostredníctvom pravidiel, ktoré určujú rodičia, sa deti učia, ako funguje svet, zisťujú, čo môžu a čo nie, čo sa od nich očakáva, vďaka tomu je svet uchopiteľný, zrozumiteľný – opakom hraníc je chaos, stratené deti
- deti hranice potrebujú, aj keď navonok sa im bránia – je ich povinnosťou testovať a brojiť proti pravidlám a našou povinnosťou je to vydržať: obrniť sa svätou trpezlivosťou, počítať s tým, že bude trvať, kým si dieťa pravidlá osvojí, počítať s regresom starého správania, … a najmä odolať pripomínať dieťaťu, že už je dosť veľké, aby to vedelo, že ste mu to povedali už tisíckrát…
- deti potrebujú dôslednosť a pocítiť následky svojich konaní, prebrať za svoje správanie zodpovednosť, keď nedodržia stanovené pravidlá – najprv im však musia dobre rozumieť (vágna veta „buď dobrý v škole, nevyvádzaj…“ k dobre určeným pravidlám určite nepatrí…) a musia dopredu poznať aj to, čo bude nasledovať, keď pravidlá nedodržia
- deti potrebujú rodiča, ktorý im s pravidlami pomôže, nie rodiča, ktorý nad nimi potrebuje vyhrať, trestať ich alebo vyhrážať sa trestami, ktoré ani nedokážeme dodržať
»»»»»» Prečítajte si aj: Trestajte deti a budú neposlušné.
