Dobré známky nie sú všetko a nehovoria nič o tom, ako si dieťa poradí v živote

Anna Veselá 0

Dáni sa pravidelne objavujú v rebríčkoch OECD ako najšťastnejší obyvatelia na svete už od roku 1973. Áno, 50 rokov. No nie je to ani ich sociálny systém, vysoké dane, počasie, ani kráľovská rodina, ktorá ich robí šťastnými z generácie na generáciu.

Dáni sú šťastní vďaka spôsobu výchovy, ktorá z nich robí odolných, emočne vyrovnaných a šťastných ľudí.

canva

Dobré vzdelanie nie je všetko

V našich končinách máme pocit, že dobrí rodičia budeme vtedy, keď budú naše deti úspešné v škole, aj mimo nej. Máme za to, že aktivity, ktoré im starostlivo vyberieme, ich môžu pripraviť na úspešnejšiu budúcnosť. Namiesto hodín pred obrazovkou budú robiť niečo zmysluplné. A pod chvíľou sa môžeme pochváliť, čo všetko naše deti robia a v čom sú šikovné.

Dáni veria, že pravé šťastie nepramení len z dobrého vzdelania. Môžete sa pochváliť, že vaše dieťa má slovnú zásobu lepšiu ako dospelý. Že vie čítať, aj keď má len štyri roky. Ale ako mu to pomôže v živote, aby sa vyrovnalo s prekážkami, ktoré ho stretnú?

K životu potrebujeme aj iné zručnosti ako matematiku alebo hru na klavíri. Mali by sme sa naučiť vyrovnávať sa so stresom, nájsť si kamarátov a vedieť stáť nohami na zemi. Preto sa v dánskej výchove dáva dôraz na to, aby sa deti „len“ hrali. Neorganizovane.

Hranie nie je len o zábave, učí deti tiež tak životu potrebnej odolnosti. Vďaka hraniu deti získavajú schopnosť „otriasť sa,“ ovládať emócie a zvládať stres. Hrajú sa vaše deti dosť?

Výkon v škole a športe nie je všetko

Často naše deti tlačíme do toho, aby podali výkon. Myslíme si, že dobré známky, trofeje, ocenenia, pochvala od učiteľov, či rodičov, posilní ich drajv (aby mali motiváciu podať ďalší výkon).  

Pre dánskych rodičov však nie je dôležitá sebaistota, ale sebaúcta a viera, že sa môžem spoľahnúť sám na seba, že zvládnem vyriešiť svoje problémy. Ak má človek dôveru, že život má vo svojich rukách, je menej náchylný prepadnúť úzkostiam a depresiám.

Pocit, že to nemám vo svojich rukách, majú deti často vtedy, keď ich do niečoho nútime alebo ich „ťaháme“ so sebou, keď ich postrkujeme, či už do učenia alebo do krúžkov, ktoré ich nebavia a nechcú ich robiť.

Šťastie nie je všetko

Dáni, na rozdiel od Američanov, nemajú v ústave zakotvené „právo na šťastie.“ A ani neočakávajú, že ich život by mal byť jeden veľký happy end ako hollywoodsky film. Skôr je to ako v Andersenových rozprávkach: malá morská víla nezíska svojho princa, ale smútok ju premení na morskú penu. Čo s nami robí takýto záver príbehu? Možno cítime súcit, empatiu, či vďačnosť za obyčajné veci, ktoré máme vo svojom živote.

O svojom charaktere sa dozvieme viac zo svojho utrpenia ako z úspechov, píše dánska psychoterapeutka Iben Dissing Sandahl, jedna z autoriek knihy Prečo sú dánske deti šťastné. Nie je v poriadku tváriť sa, že sme v poriadku, keď máme ťažšie obdobie v živote a usmievať sa, akoby sa nič nedialo. Ak budeme ignorovať svoje skutočné pocity, zavedie nás to tam, kde možno nechceme byť.

Aby boli naše deti odolné, musia sa naučiť rozoznávať a prijímať skutočné pocity, aj tie dobré a zlé, mať svoj vnútorný kompas, sebaúctu založenú na hodnotách. Potom budú vedieť, že honba za povrchnými vecami im neprinesie hlboké šťastie, ani pohodu, po ktorej túžime.

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (2 hlasov, priemerne: 3,00 z 5)
Loading...
Author image

Anna Veselá

Vyštudovala som pedagogiku, ale odkedy som mamou, zisťujem, že sa stále mám čo učiť. Najviac o živote sa učím od svojich detí. Len čo zaspia, už aj píšem :)

články autora...

Pridaj komentár